توسعه دانش بنیاد امور خیریه در ایران از اهداف ماست

حجت الاسلام ملانوری گفت: علیرغم پیشینه زیاد در حوزه وقف به شکل متمرکز و نظام مند مطالعات امور خیریه در قرن اخیر را تعقیب نکردیم و پژوهشکده آلا در این راستا تاسیس شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام علی ملانوری امروز یکشنبه هشت اسفند در نشست خبری رونمایی از اطلس خیر ایران که در سالن خیام خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، گفت: بنیاد آلا حدود پنج دهه تجربه کار خیر دارد و بیش از یک دهه به شکل منسجم توان و وقت خود را بر روی کارهای بر زمین مانده در امر خیر گذاشته است. این بنیاد در طرحی موسوم به خیر ماندگار مسئله دانش بنیاد امر خیر را تعقیب می کند.

 

قائم مقام مدیرعامل و معاون خیر ماندگار در بنیاد آلا ادامه داد: از اوایل سال 93 با تاسیس یک مرکز علمی مشورتی حدود دو سال به شکل متمرکز طراحی یک برنامه جامع برای ساماندهی امر خیر را در دستور کار قرار دادیم که اسم آن خیر ماندگار است. به طور کلی بر سه هدف متمرکز هستیم؛ تولید دانش امر خیر در ایران یکی از اهداف ماست، علیرغم پیشینه زیاد در حوزه وقف به شکل متمرکز و نظام مند مطالعات امور خیریه را در قرن اخیر تعقیب نکردیم. پژوهشکده آلا در اصفهان با همکاری دانشگاه اصفهان تاسیس شد که عهده دار این موضوع باشد.

 

وی تصریح کرد: هدف دوم ما ترویج و گفتمان سازی امر خیر است که مرکز فرهنگ امر خیر بدین منظور تاسیس شد که به فعالیت های فرهنگی بپردازد. استفاده از زبان هنر و ادبیات، ابزارهای فرهنگی متداول مثل نشریه و پادکست، فیلم و انیمیشن را در دستور کار قرار داده تا شعار هر ایرانی یک نیکوکار در کشور محقق شود.

 

حجت الاسلام ملانوری با بیان اینکه هدف سوم و اصلی ما توسعه دانش بنیاد امور خیریه در ایران است، گفت: مرکز توسعه نیکوکاری بدین منظور در بنیاد خیریه آلا تاسیس شد. اینکه چگونه می توان نهاد خیریه در دوره معاصر کارآمدی بیشتر و بهره بری بیشتر داشته باشد و روش های مدیریتی آن را اصلاح کرد، دغدغه این مرکز است.

 

قائم مقام مدیرعامل و معاون خیر ماندگار بنیاد آلا با اشاره به اینکه در مرکز توسعه نیکوکاری امور متنوع وجود دارد، اظهار داشت: آموزش فعالان خیر و مشاوره های لازم به علاقه مندان امور خیر، مسئله ارزیابی موسسات خیریه و جست و جوی مدل برای تعالی آنها از محورهای مرکز توسعه نیکوکاری است. ایجاد و به روز رسانی مستمر بانک اطلاعات موسسات خیریه و گزارشات مربوط به وضع امور خیر از دیگر جلوه های این مرکز است.

 

حجت الاسلام ملانوری خاطرنشان کرد: ما از سال 95 به طور متمرکز به عنوان یکی از مراکز نیکوکاری تلاش می کنیم. کار از جمع فعالان نیکوکار ساخته است نه صرفا یک نهاد و سازمان. ما به عنوان یک فعال در امور خیر کار و تلاش خود را انجام می دهیم و امیدواریم با توسعه ارتباطات، هم افزایی و انعقاد تفاهم نامه ها به سهم خود در حوزه نیکوکاری و خیر فعال باشیم.

 

وی تصریح کرد: امسال به این نتیجه رسیدیم که توسعه خیر ماندگار جز از طریق یک سامانه امکان پذیر نیست. اطلس خیر ماندگار یکی از برنامه های این سامانه است که امروز نشست رونمایی از آن تشکیل شده است. امیدوارم ما در مسیر توسعه نیکوکاری که راه سامان یافتن بسیاری از مسایل و مشکلات است به افق های بالاتر دست پیدا کنیم.

 

 

کد خبر 1152184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha