منش سیاسی و تربیتی امام کاظم(ع) در برابر بداندیشان برگرفته از معارف اخلاقی است

یکی از اساتید حوزه و دانشگاه گفت: منش سیاسی و تربیتی امام کاظم(ع) در برابر بداندیشان برگرفته از معارف اخلاقی و بسیار ستودنی است.

اعظم سهرابیان در گفت و گو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با گرامیداشت شهادت حضرت امام موسی کاظم(ع) اظهار داشت: موسی بن جعفر ملقب به کاظم و هفتمین امام شیعیان، در سال 128 قمری به دنیا آمد و در سال ۱۴۸ق پس از شهادت پدرش، امام صادق(ع)، به امامت رسید. 


این پژوهشگر با اشاره به دوران ۳۵ ساله امامت ایشان عنوان کرد: این دوران با اوج قدرت خلافت عباسی و خفقان زیادی همراه بود و امام در جهت حفظ خون شعیان مجبور به تقیه در برابر حکومت وقت بود، اما در هدایت و روشنگری شیعیان دست از تلاش برنداشت و حتی برای نشان دادن چهره حکومت به مناظره و گفتگو با خلفای عباسی می پرداخت.
وی بیان کرد: بسیاری از این مناظرات با عالمان در سایر ادیان از جمله با شخصیت‌های مسیحی و یهودی بوده که به بهترین شکل پاسخگوی سوالات و شبهات بوده است.


سهرابیان تصریح کرد: همچنین براساس منابع موجود در شیعه و سنی، از ایشان احادیث بی‌شماری ذکر شده که در آن گنجینه‌ای از معارف و مفاهیم اخلاقی، انسانی و دینی نهفته است.
وی خاطرنشان کرد: ایشان در بردباری و بخشندگی و عبادت و علم زبانزد بوده و به دلیل فرونشاندن خشم خود، به کاظم ملقب است و به او عبد صالح نیز لقب داده‌اند.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: همچنین منش سیاسی و تربیتی امام کاظم(ع) در برابر بداندیشان برگرفته از معارف اخلاقی و بسیار ستودنی است، ایشان حتی با دشمنان خود در مناظرات و گفتگوها بهترین آداب سخن گفتن و مهربانی را در پیش می‌گرفت و این شیوه تربیتی بسیار اثرگذاری است.


وی افزود: در عین حال در برابر ظلم و ستم و جور تسلیم نشد و دست از راهبری جامعه برنداشت و با تربیت شاگردان، پیوندی ناگسستنی با شیعیان داشت.
سهرابیان بیان کرد: برخورد کریمانه ایشان، مورد توجه دوستان و حتی دشمنان بود تا جایی که دستگاه خلافت از منش این امام احساس خطر و ترس داشت و نمی خواستند در میدان سیاست تا این اندازه مورد توجه شیعیان قرار بگیرند.
وی عنوان کرد:همین امر باعث خشم هارون شد و خواست مانع از پیروی شیعیان از ایشان شود، از این رو با حربه ای امام موسی کاظم(ع) در سال 183 در سن 55 سالگی به شهادت رساندند.
این پژوهشگر اظهار داشت: ائمه اطهار(ع) چراغ راه هدایت در زندگی بشریت هستند و الگوگیری از امام موسی کاظم(ع) قطعا می تواند موجب تعالی و سعادت جامعه دینی باشد.

کد خبر 1152296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha