پژوهش های دفاع مقدس باید به علم تبدیل شود

امیر نصیرزاده با بیان اینکه پژوهش های دفاع مقدس باید به صورت کاربردی برای بهره برداری در اختیار بخش های مختلف قرار بگیرد، گفت: پژوهش های دفاع مقدس باید به علم تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، امیر سرتیپ نصیرزاده، جانشین رییس ستاد کل نیروهای مسلح در آیین رونمایی از دستاوردهای علمی و پژوهشی دفاع مقدس با بیان اینکه پیامبر اسلام بعد از بعثت جهاد مرکب را آغاز و در آن با ابرقدرت های آن زمان مبارزه کرد، گفت: پیامبر (ص) حتی در برابر فتنه ها نیز مقاومت کردند تا اینکه امروز اسلام به جایگاه والای خود رسیده است.

 

جانشین رییس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: دفاع مقدس واقعیت انکارناپذیر تاریخ معاصر کشور است و این موضوع با انقلاب اسلامی پیوند دارد.

 

وی تصریح کرد: دفاع مقدس با این انقلاب تحولات اساسی در مباحث گوناگون در جهان ایجاد کرد و شاید برخی رویدادها که در جهان روی می دهد، حاصل و پیامد به روز انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است.

 

امیر نصیرزاده ادامه داد: باید به این موضوع به خوبی توجه کنیم که برای ادامه حیات انقلاب اسلامی، توسعه آن و رسیدن به اهداف انقلاب باید به موارد و زوایای متعدد دفاع مقدس بپردازیم.

 

امیر نصیرزاده تصریح کرد: بیشتر ساختاریابی انقلاب اسلامی که امروز محور قرار گرفته، حاصل دفاع مقدس است؛ به عنوان مثال بروز و ظهور تقویت و رشد سپاه ناشی از دفاع مقدس است به نحوی که اکنون سپاه به یک محور بازدارنده تبدیل شده و حتی اگر دفاع مقدس رخ نمی داد، ارتش جمهوری اسلامی ایران جایگاه فعلی را نداشت و این در حالی است که در ابتدای انقلاب برخی ها درصدد انحلال ارتش بودند.

 

وی با بیان اینکه امروز کشور ما در شرایطی قرار دارد که هیچ کس جرات تهدید و تعدی به کشور ما ندارد، خاطرنشان کرد: البته این گونه نیست که نخواستند بلکه نتوانستند زیرا از سال 1386 تاکنون دشمنان این کشور و مردم می خواستند ایران را حتی قبل از عراق و افغانستان مورد حمله قرار دهند اما نه تنها نتوانستند بلکه به محور مقاومت هم تبدیل شدیم و به دنبال آن جغرافیای مقاومت و عمل ما توسعه یافت.

 

امیر نصیرزاده خاطرنشان کرد: شهید سلیمانی عنوان می کرد زمانی سعی می کردیم مواضع پدافندی خود را در برابر رژیم صهیونیستی تقویت کنیم اما الان در نزدیکی مواضع رژیم صهیونیستی مستقر شدیم و رزمندگان جبهه مقاومت را بومی سازی کردیم در حالی که روزی ما دنبال وارد کردن سلاح بودیم اما اکنون سلاح های خود را در داخل تامین می کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه تمامی این دستاوردها حاصل دفاع مقدس است، اظهار کرد: دفاع مقدس از ابعاد مختلف فرهنگی و اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد زیرا به آن نیاز داریم.

 

وی گفت: در دوران دفاع مقدس در بعد اقتصادی چه مدیریتی اعمال شد که مشکلی پیش نیامد؟ شریان اقتصادی چگونه باز بود؟ در بعد سیاسی و دیپلماسی چه اتفاقی روی داد؟

 

وی با تاکید بر اینکه در مورد بخش حقوقی دفاع مقدس باید تحقیق و پژوهش انجام شود، تصریح کرد: به عنوان مثال چند روز پیش خبری منتشر شد که عراق خسارت کویت را کامل داده است اما خسارتی که عراق بابت جنگ تحمیلی به ایران باید بپردازد به کجا رسید؟ شاید در آن زمان باید کارهای تحقیقاتی انجام می دادیم که ندادیم.

 

وی با بیان اینکه باید گوشه به گوشه مباحث مربوط به دفاع مقدس مورد پژوهش قرار گرفته و به کار برود، یادآور شد: به عبارتی دیگر پژوهش هایی که در زمینه دفاع مقدس انجام می دهیم، باید به صورت کاربردی در اختیار بخش های مختلف قرار گیرد و از آن بهره برداری شود و این گونه نباشد که پژوهشی با اسم کاربردی انجام شود و آن را تحویل بخشی بدهیم اما تحویل گیرنده کار خود را انجام دهد.

 

وی گفت: اکنون گسستگی عجیبی میان برخی مدیران میانی دولتی با نظامی ها وجود دارد و حتی در جایی عنوان می کنند که نظامی ها نباید باشند؛ این نگاه به توسعه اقتصادی کشور آسیب می زند، در حالی که اگر پیوستگی بین اقتصاد و نظامی گری دیگر عنوان نمی کنند که حضور نظامی ها آسیب می زند زیرا این موضوع جزء ضروریات است.

 

وی با اشاره به جنگ اوکراین خاطرنشان کرد: در این دنیای فعلی اگر کشوری قوی نباشد مگر می گذارند اقتصادش را توسعه دهد. جریان جنگ اوکراین درس های زیادی دارد، به عنوان مثال سفیر این کشور در مصاحبه ای عنوان کرده که ما اشتباه کرده ایم که تمام صنعت هسته ای خود را در جمع کردیم در حالی که خوب شد شما چنین کاری را انجام ندادید زیرا وجود آن بازدارندگی ایجاد می کند.

 

سردار نصیرزاده با بیان اینکه اگر به راهبردها و توصیه های رهبر انقلاب عمل کنیم مشکلی نخواهیم داشت، گفت: آنجاهایی که ضعف داریم ناشی از عمل کردن به توصیه های ایشان است. صحبت هایی بود که ما هم برخی دستاوردهایی که در حوزه هسته ای به دست آورده ایم را جمع آوری و با قدرت های خارجی صلح و سازش کنیم.

 

وی اظهار کرد: در دنیای امروز نمی گذارند کشوری که قدرت نظامی و اقتصادی نداشته باشد، قدرتمند شود. در واقع هر کجا که ضعیف باشی از همان جا ضربه وارد می کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: باید تمام رویداهای دفاع مقدس را قبل از خارجی ها بازگو کنیم. اولین پرواز جنگی که در دفاع مقدس داشتیم با شلیک اولین موشک جنگی ساخت داخل کشور توسط بنده همراه شد اما این رویداد را مرکز مطالعات ارتش در کتاب خود منتشر نکرده بود در صورتی که یک نویسنده خارجی آن را در کتاب خود ذکر کرده است. این امر نشان می دهد در بیان رویدادهای دفاع مقدس کم کاری صورت گرفته و باید تجربیات دفاع مقدس را به کار بگیریم و استفاده کنیم.

 

وی گفت: برخی در رابطه با حمله عراق به ایران عنوان می کنند که خوی توسعه طلبی و تجاوزکارانه صدام عامل اصلی آن بوده است در صورتی که این ظاهر کار است.

 

وی ادامه داد: مسایل ژئوپولوتیک در دفاع مقدس بسیار مشهود است و اکنون نیز آن موضوعات از بین نرفته و باید مورد بررسی قرار گیرد.

 

امیر نصیرزاده گفت: تغییر ریلی که دو سال پیش در این پژوهشگاه صورت گرفت، نشان داد که قبل از آن مجموعه کارهای صورت گرفته کافی نبوده است اما اکنون کارهای خوبی در این پژوهشگاه شروع شده و سیاست رییس ستاد کل نیروهای مسلح نیز بر حمایت از فعالیت های این پژوهشگاه است البته پژوهش هایی که صورت می گیرد باید به علم تبدیل شود.

کد خبر 1152550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha