عید مبعث بهار انسان ها، زنده شدن انسانیت و همه ارزشهای انسانی است

حجت الاسلام عدالتیان گفت: قبل از بعثت پیامبر (ص) مردم در جهل زندگی می کردند، در این دوران اشرافیت، غارتگری، قساوت، تعصبات نژادی، قبیله‌ای، مادیگری، بت پرستی و دیگر فضایل اخلاقی پایمال و رذایل اخلاقی، اصول زندگی شده بود.

خبرگزاری شبستان- مشهد- مرضیه وحدت؛ ظلم ستیزی های در طول تاریخ تا امروز به برکت تعالیم پیامبر گرامی (ص) بوده و هست و این دستاوردها و پیامدهای ارزشمند همچنان ادامه خواهد داشت، انقلاب اسلامی ایران نمونه ای از پیامدهای ارزشمند تعالیم نبوی بود که به دست باکفایت بنیان گذار جمهوری اسلامی امام خمینی (ره) ظلم ستیزی بی نظیری در این قرون انجام شد و حکومت طاغوت که بسیار قدرتمند بود و تصور شکست این بت هم سخت بود، صورت گرفت. سالروز بعثت پیامبر گرامی اسلام (ص) این خبرگزاری را بر آن داشت تا گفتگویی با حجت الاسلام مهدی عدالتیان رئیس موسسه فرهنگی راه روشن و کارشناس دینی داشته باشد که در ادامه تقدیم می شود:

 

در خصوص جایگاه عید مبعث در اسلام توضیح بفرمایید؟

عید مبعث بهار انسان ها، زنده شدن انسانیت و همه ارزشهای انسانی است؛ قبل از بعثت پیامبر گرامی اسلام جهل و جهالت به قدری زیاد بود که توصیف آن نیز بسیار سخت و ناراحت کننده است، در جامعه آن دوران دختران را زنده بگور می کردند، به حدود و حقوق یکدیگر تجاوز می کردند، برای زن های ارزشی قائل نبودند، حرمت یکدیگر را حفظ نمی کردند و با کوچکترین حادثه ای یکدیگر با به خاک و خون می کشیدند. در چنین فضای جهل، ظلم و فساد نور پیامبر الهی درخشیدن گرفت و کم کم این طلوع کاملتر شد و هر چه از آن روز گذشت روشنایی آن فراتر رفت و بخش بیشتری از جهان بشریت را فراگرفت. لذا این عید بسیار باعظمت و بزرگ است و تجلیل از عید مبعث تجلیل از همه ارزش هاست و بزرگداشت این روز بزرگداشت کرامت انسانی است و به همین جهت همه بشریت باید مبعث را جشن بگیرند و درسهای مبحث را احیا و در مسیر بعثت حرکت کنند.

 

قطعا بعثت پیامبر گرامی اسلامی همراه با اهداف بوده است، این اهداف را برای خوانندگان تبیین بفرمایید؟

اهداف بعثت پیامبر گرامی اسلام (ص) را در ده نکته می توان خلاصه کرد؛ ابتدا نجات انسان ها از طاغوت ها و ستمگران بوده است به گونه ای که به دست آن حضرت نه تنها مردم جزیره العرب بلکه همه بشریت به تدریج از چنگال ظالمان و طاغوت ها نجات پیدا کردند، دوم آموزش کتاب و حکمت بوده است و در این خصوص کتاب الهی و سخنان حکیمانه را که سرمایه معنوی بشریت و نسخه شفابخش برای انسان ها بوده، به آنها آموزش دادند.

هدف سوم تزکیه اخلاق و تکامل معنوی انسان ها و پاکسازی اخلاق و رشد معنوی بود، حضرت با عمل و سخنان خود و با اصلاح و تلاشی که نسبت به اصحاب و دیگران داشتند اخلاق را در جامعه بشری نهادینه کردند و انسان هایی ساختند که این انسان ها الگویی برای دیگران بودند، حضرت  از جامعه ای که سراسر فساد، جهالت و ظلم بود انسان هایی ساختند که زندگی آنها می تواند برای سایر بشریت الگو باشد، ایثار، فداکاری، خدمت و نوع دوستی را در آنها زنده و اخلاق را نهادینه کردند.

هدف دیگر بعثت بیرون کردن مردم از ظلمت ها و تاریکی ها به سوی نور و روشنایی است، خروج مردم از ظلمت جهل، ظلمت بی عدالتی و مظلوم کشی، خیانت و ناشایستگی های مختلف به سمت نور علم، عدالت، خدمت، محبت و ایثار بوده است  ایشان مردم را از آن ظلمت ها به این نورها وارد کردند

هدف بعدی بعثت اجرای قسط و عدالت در جامعه بشری بود، حضرت با ساختن مدینه فاضه9 به این هدف مهم پرداختند و الگویی برای جوامع بشری ارائه دادند ، برداشتن غل و زنجیرها از دستو پای بشریت یکی دیگر از اهداف بعثت بود، حضرت غل و زنجیرهای برده داری و استعمار، استثمار و ظلمی که بر بشریت بود را از دست و پای انسانها برداشتند . هدف دیگر بعثت هدایت انسان ها به راههای سلامت بود، حضرت بشریت را به راههای سلامت هدایت کردند، منظور از راههای سلامت این است که در بخش های مختلف زندگی بشر از ازدواج، خانواده، تربیت فرزند ،اشتغال، سفر، تفریح و سایر راههایی که باید طی کند راه آموختن علم و هنر و همه اینها ، حضرت نوع سالم، صحیح و گونه مفید و رشد آور را به مردم معرفی کردند. اینکه چگونه ازدواج کنند که مفید و پرخیر باشند ،چگونه کسب و کار و تجارت کنند که سالم مفید و پرخیر باشد.

هدف دیگر بعثت تکامل بشریت بود ، حضرت زمینه کمال و رسیدن بشر به رشد مطلوب را فراهم کردند و در مرحله آخر اتمام حجت هدف دیگر بعثت بود، حضرت بر بشریت حجت را تمام کردند که می توان زندگی انسان را در مسیر صحیح هدایت کرد تا بهترین بهره ها را از عمر خود ببرد و مفیدترین زندگی ها را داشه باشد و از خطرات و ظلمت ها بدور باشد. 

نجات انسان از چنگال طاغوت ها، آموختن کتاب و حکمت، تزکیه اخلاق و خودسازی انسان ها، بیرون کردن انسان ها از ظلمت ها به نور، اقامه قسط و عدل، برداشتن غل و زنجیرها از دست و پای انسان ها و رفع اختلافات بشریت، هدایت و راهنمایی به بهترین راهها ، اتمام حجت و مسئله تکامل ده هدف از بعثت پیامبر (ص) هستند که ما باید این اهداف را تعقیب کنیم و در مسیر این هدف ها حرکت کنیم.

هر کس در ارزشهای ایمانی و انسانی اختلافی داشته باشند میزان پیامبر اکرم (ص) هستند لذا با چنین میزانی اختلافات برطرف می شود.

 

از پیامدهای مهم بعثت را چه چیزی می توان عنوان کرد؟

بعثت پیامبر گرامی اسلام (ص) پیامدها و دستاوردهای زیادی داشته است که از نمونه های مهم این پیامدها فتح مکه و پاک شدن خانه خدا از مظاهر شرک، کفر و بت پرستی ، ساختن مدینه فاضله ، جامعه ایده آل و الگو برای جوامع بشری ، ارائه بهترین راهکارها در شئون مختلف زندگی بشر بود که آن راهکارها و دستورالعمل ها همچنان راهنمای بشر در زمان ما نیز هست و به دنبال آن تشویق ، ترغیب و جرائت بخشی به مظلومان عالم برای مبارزه با ظلم و ستم بود..

در طول تاریخ ظلم ستیزی هایی که تا امروز صورت گرفته همه به برکت تعالیم پیامبر گرامی (ص) بوده و هست و این دستاوردها و پیامدهای ارزشمند همچنان ادامه خواهد داشت و انقلاب اسلامی ایران نمونه ای از پیامدهای ارزشمند تعالیم نبوی بود که به دست باکفایت بنیان گذار جمهوری اسلامی امام خمینی (ره) ظلم ستیزی بی نظیری در این قرون انجام شد و حکومت طاغوت که بسیار قدرتمند بود و تصور شکست این بت هم سخت بود، صورت گرفت و به دست امام راحل آن بت شکسته شد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کشورهای دیگر نیز از ما الگو گرفتند و مظلومان مختلفی خود را از چنگال ظالمان نجات دادند و این آثار پربرکت ادامه خواهد داشت تا زمان ظهور امام زمان (عج) و فراگیر شدن عدالت در همه عالم.

 

بزرگترین وظیفه مستمر هر یک از ما و سپاس حقیقی از این موهبت الهی چیست؟

بشریت و مسلمانان به شکرانه این موهبت الهی باید چند قدم بردارند اول شناخت بیشتر و معرفت افزایی نسبت به این حادثه عظیم تاریخی و لطف ویژه خداوند به بشریت است، هر چه بعثت و اهداف آن و قهرمان حادثه عظیم بیشتر شناخته شود و ابعاد آن روشنتر شود بهره مندی بشر از این موهبت عظیم بیشتر خواهد شد. دوم به کار بستن این نسخه شفابخش و حرکت در مسیر این نقشه نورانی راه سعادت است . ما باید تلاش کنیم ارزشها و رهنمودهای نورانی و الهی را در زندگی شخصی و اجتماعی پیاده کنیم و هر چه بیشتر عامل به این دستورات باشیم زندگی ما پربرکت تر و پرنورتر و پرخیرتر خواهد بود .

وظیفه بعدی و نمود بعدی سپاس از این موهبت الهی، نشر این معارف ارزشمند و این نسخه شفابخش و این رهنمودهای الهی است که با قلم، بیان و استفاده از امکانات روز و با زبان امروز دنیا این دستاورد گرانبها را به عالم ارائه کنیم و سخاوتمندانه در اختیار همه انسان ها بگذاریم و از اینکه جمعی از بشریت از این معارف ناب و نور روشن محروم باشند، نگران و ناراحت باشیم و تلاش کنیم هر چه بیشتر این آگاهی را گسترش دهیم و انسانهای جهان را با این شخصیت عظیم و کلمات نورانی و سنت و سیره او آشنا سازیم. اگر این قدم ها را برداریم بخشی از زحمات پیامبر (ص) را قدردان بودیم و بیش از پیش مورد لطف و عنایت خدا و دعای حضرت قرار خواهیم گرفت.

 

کد خبر 1152587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha