بقاع متبرکه فاروج، میزبان شادمانه های مردم در جشن مبعث

روز عید است و همه شادمان در جستجوی محلی برای تکمیل این شادی و چه جایی بهتر از بقاع متبرکه، که هم فرصتی برای تزکیه و هم مجالی برای رسیدن به آرامش در فضای متبرک آن است.

خبرگزاری شبستان _ خراسان شمالی _ فاروج؛ مردم فاروج در اعیاد مذهبی با حضور در بقاع متبرکه بر شادمانه های خود می افزایند، از روز گذشته جشن های شادی در سطح مساجد و بقاع فاروج آغاز شده و تا پایان امروز ادامه می یابد.

 

 

حضور در بقاع متبرکه یکی از رسم های مردم فاروج در اعیاد مذهبی است، خانواده ها از همان ساعات ابتدایی روز با پوشیدن لباس های پاکیزه در بقاع متبرکه حضور می یابند  تا علاوه بر استفاده از این فضای معنوی، آئین شادمانه‌شان را در جمع بزرگتری برگزار کنند.

 

 

هرساله امامزاده جعفر(ع) واقع در روستای سیاهدشت، مقصد بسیاری از شهروندان فاروجی در عید مبعث می شود، فضای مناسب، شبستان های  نوساز، برنامه های فرهنگی، وجود گلزار شهدا و بقعه متبرکه امامزاده  علاقمندان بسیاری را به خود جلب می کند.

 

 

در این روز، خانواده های بسیاری در این فضا حضور می یابند و ساعات زیادی را در کنار این بقعه می گذرانند. آئین های مختلفی از جمله جشن ها، برگزاری نشست های فرهنگی، مسابقات کودکانه، رقابت های ورزشی در فضای این امامزاده در مناسبت های ملی و مذهبی برگزار می شود.

 

 

علاوه بر امامزاده جعفر (ع) روستای سیاهدشت، با توجه به شاخص بودن امامزاده عبدالرحمان خرق و پویا بودن هیات امنای این دو مکان مقدس، فعالیت های فرهنگی مختلفی در فضای این دو امامزاده برگزار می شود.

 

 

البته که سایر بنای امامزاده های شهرستان هم خالی از میهمان نیست و به تناسب بُعد مسافت، همسایگان این بقاع متبرکه و حتی میهمانانی از شهرستان های دیگر در این روز خود را به این فضاهای معنوی می رسانند.

 

 

خانواده جوادی، یکی از همان هایی هستند که ترجیح‌شان در روز عید، حضور در بقعه امامزاده جعفر (ع) روستای سیاهدشت بوده است.


 

«محسن جوادی»، پدر این خانواده به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: هرساله به‌ویژه در اعیاد با خانواده و فامیل در فضای این بقعه متبرکه حضور می یابیم، ضمن خوردن نهار در برنامه های فرهنگی این مکان هم حضور می یابیم.

 

 

وی گفت: در سال های اخیر به فضای این بقعه رسیدگی خوبی شده است و زائران بسیاری در مناسبت های مختلف از این فضا استفاده می کنند.

 

 

زائر دیگری بیان کرد: در عید بزرگی همچون مبعث، حضور در این مکان ها ما را به عظمت رسالت پیامبر بیشتر آشنا می کند.

 

 

«علی احمدی» که از فرهنگیان شهرستان است، افزود: حضور خانواده ها در این فضا علاوه بر کمک به افزایش توان معنوی آنان، زمینه ای برای همدلی و گفتگو برای خانواده ها هم که این روزها بسیار کمرنگ شده، فراهم می سازد.

 

 

آن سوتر در یکی از شبستان های امامزاده، بوی آش پیچیده است، چند خانواده در آنجا مشغول تدارک آش نذری هستند، جوان ترها پرنشاط در حال فعالیتند و بزرگتر ها برکارشان نظارت می کنند صدای شاد و خنده بچه ها هم نمک این جمع است.

 

 

«مریم باقری»، یکی از بانوان فعال در تدارک آش نذری است که به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: هرساله در این روز خود را به این مکان مقدس می رسانیم تا نذر مان را ادا کنیم.

 

 

وی گفت: پنج سال است که این توفیق را داریم که با خانواده و فامیل در روز مبعث در بنای امامزاده جعفر (ع) حضور می یابیم و به زائران آش نذری هدیه می کنیم.

 

 

وی افزود: با فعالیتی که این روز در کنار هم انجام می دهیم آرامشی بدست می آوریم که توان مقابله مان با مشکلات زندگی بیشتر می شود.

 

 

وی بیان کرد: لبخندی که زائران در هنگام دریافت یک کاسه آش به لب می آورند بهترین هدیه برای ماست که از شب قبل در حال تدارک آن بوده ایم.

 

 

کمی دورتر در فضای باز امامزاده، کودکانی در حال بازی فوتبال هستند این جا خبری از گوشی و تلفن همراه و کودکان خموده نیست، این توپ است که کلافه از تقلای کودکان به این ور و آن ور پرتاب می شود.

 

 

لبخند، تکراری ترین تصویر بر صورت زائران است، هوای معنوی این مکان انگار مجالی بخشیده برای درک لحظاتی توام با آرامش، برای اعضای خانواده آنهم در کنار هم تا به دور از غدغه های هر روزه، کمی تمرین شادی کنند.

 

 

یکی دیگر از زائران این بقعه در این روز یکی از طلاب حوزه علیمه بجنورد است که با خانواده در این روز به این مکان سفر کرده است، حسن ختام این گزارش را پای صحبت های این طلبه نشستیم.

 

 

«حجت الاسلام وحید صادقی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با تشریح وقایع 27 رجب بیان کرد: یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان عید مبعث است، روزی که برای اولین بار نخستین آیات الهی بر رسول مهربانی پیامبر اکرم (ص) در غار حرا نازل شد.

 

 

وی افزود: در این زمان پیامبر اکرم (ص) چهل سال سن داشتند و در راه رسیدن به سعادت، آگاهی و هدایت مردم رنج و تلاش های بسیاری را پشت سر گذاشته بودند.


 

حجت الاسلام صادقی با اشاره به اینکه پس از وحی الهی جبرئیل، نزول آیات الهی و مبعوث شدن پیامبر (ص) آنچه بسیار حائز اهمیت بود، اهداف بعثت پیامبر (ص) است، گفت: اهدافی مانند؛ دعوت به یکتا پرستی، قیام به برپایی عدالت، مبارزه با جهل و خرافه پرستی، تقویت و ارتقای سطح اندیشه و تفکر، برداشتن اختلافات از میان مردم و تلاوت آیات و احکام الهی برای مردم که رسول اکرم (ص) به عنوان خاتم الانبیاء بر دوش داشتند.

 

 

وی افزود: به همین منظور، پس از دعوت حضرت رسول اکرم(ص) از مردم به خدا پرستی، از بین خویشاوندان و نزدیکانشان حضرت امیرالمومنین (ع) و حضرت خدیجه (س) به خداوند ایمان آوردند و دین خداپرستی ترویج پیدا کرد.

 

 

این طلبه گفت: عید مبعث سرفصل مهمی در تاریخ و تحولات تاریخ ایفا کرده است، چرا که آخرین فرستاده خداوند همراه با کاملترین دین با برآورده کردن نیازهای فکری معنوی و سیاسی به رسالت مبعوث شد و عید مبعث از ایام الله محسوب می‌شود.

 


بعثت، نقطه آغاز یک زندگی جمعی توأم با صلح و آرامش

 

حجت الاسلام صادقی گفت:  ارمغان بعثت پیغمبر اکرم (ص)  مژده  برای جامعه بشری برای همزیستی مسالمت‌آمیز است.

 

وی افزود: به دلیل اینکه از اولین پیام‌های دعوت حضرت رسول‌ (ص) پیام صلح، پیام آشتی و پیام زندگی جمعی و گروهی است که اسلام را به عنوان دین رحمت و دین صلح و سازش مطرح کرده است.

 

 

وی، مبنای دین اسلام را اخلاق، عزت، کرامت و علوّ انسان بشمرد و گفت: اسلام به عنوان متمم و مکمل اخلاق بشری، آمده است که جامعه را به صلح و صفا دعوت کند، به عکس آنچه دشمن امروز به دنبال آن است که دین اسلام را دین خشن، خوف و متعرض به جان و مال دیگران معرفی کند.

 

وی اظهار کرد: مبعث یک درس، عبرت و سرمشق و رهبری برای تمام انسان‌ها است و امیدواریم همه بتوانیم به تاسی از پیام آور این دین، با عمل به اخلاق الگوی خوبی برای همه ملت ها باشیم.

 

 

هرساله در عید مبعث مردم فاروج با حضور در بقاع متبرکه، امامزاده ها  و مساجد و برپا کردن مجالس و محافل مولودی خوانی و مداحی در منقبت رسول خاتم و دیگر برنامه های شاد و پرنشاط، با شادمانی ملکوتیان همراه می شوند.       

 

    

حضور بر مزار شهیدان و درگذشتگان، زیارت سادات فامیل و عیادت از بیماران و سالمندان از دیگر سنت های حسنه ای است که به این مناسبت در فاروج به آن عمل می شود.

 

 

بسیاری از جوانان دختر و پسر این خطه نیز طلیعه زندگی مشترک خود را با میمنت و فرخندگی این عید اسلامی زیور بستند و دیشب و امروز جشن عروسی خود را برگزار کردند.  

 

 

 

کد خبر 1152773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha