بعثت پیامبراکرم(ص)بشریت را از جهل و گمراهی نجات داد/بعثت پیامبر اسلام(ص) منشأ تمدن جدید برای بشریت

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با بیان این که بعثت پیامبر اکرم(ص) و آغاز نزول قرآن مایه نجات بشریت از جهل و گمراهی بود، گفت: بعثت پیامبر اسلام مبدأ و منشأ تمدن جدید برای بشریت بود.

حجت الاسلام والمسلمین سعید روحانی در گفتگو با خبرگزاری شبستان در قم، ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن سالروز مبعث پیامبر گرامی اسلام(ص) گفت: مبعث سالروز آغاز نزول آیات قرآن بر سینه مبارک پیامبر بوده و از این رو یک امر مبارک و ارزشمند و دارای اهمیتی محسوب می‌شود.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم افزود: بعثت و رهبری پیامبر و نزول قرآن حجت را برای هدایت بشریت تمام و کامل کرد و راه نورانی بندگی خداوند به طور کامل در قرآن شریف بیان شد همچنانکه خداوند می‌فرماید: «قد تبین الرشد من الغی» یعنی راه هدایت از گمراهی و سیاه بختی روشن و مبرهن شد.

 

وی با بیان این که با وجود آیات قرآن بهانه ای برای گمراهی مردم وجود ندارد، گفت: قرآن، کتابی جامع و کامل و ویژه همه اعصار و زمان ها است و همه انسان ها به نوبه خود می‌توانند از هدایت های این کتاب آسمانی بهره مند شوند، چراکه قرآن کتاب زندگی است و به انسان ها شیوه درست زندگی کردن و رفتار صحیح را آموزش می دهد.

 

حجت الاسلام روحانی با اشاره به معنای بعثت مبنی بر برانگیخته شدن و رستاخیر یادآور شد: این روز همان روزی است که تحولی بزرگ در جامعه بشری و در کل عالم هستی رخ داد و با آغاز پیامبری آخرین پیامبر راه هدایت بیش از پیش روشن شد.

 

وی تصریح کرد: معنای هدایت به وسیله بعثت آن جایی بیشتر معلوم می‌شود که این مسیر با رحلت پیامبر نیز قطع نشده و در روز غدیر خم با اعلام جانشینی امیرالمؤمنین(ع) و ائمه اطهار(ع) مسیر هدایت مشخص ماند و انسان ها تا روز قیامت بهانه ای برای گمراهی و اشتباه با وجود داشتن قرآن و اهل بیت(ع) ندارند.

 

حجت الاسلام والمسلمین روحانی عید مبعث و عید غدیر را از بزرگترین اعیاد و ایام شادی شیعیان و مسلمانان دانست و خاطرنشان کرد: ما افتخار می کنیم در مکتبی هستیم که پیامبر آن حضرت محمد مصطفی و ادامه دهنده راه ایشان ائمه اطهار(ع) هستند و حتی در ایام غیبت نیز، به دستور خودشان تابع ولایت مطلقه فقیه هستیم.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم در ادامه تصریح کرد: از بعد دیگر بعثت پیامبر اسلام مبدأ و منشأ تمدن جدید برای بشریت بود، آن هم در سرزمین حجاز که هیچ زمینه علمی، فکری و فلسفی در آنجا نبود. 

 

حجت الاسلام و المسلمین روحانی افزود: پیامبر اسلام (ص) فرهنگ جدیدی در بعد هستی‌شناسی، انسان‌شناسی، اخلاق، عرفان، سیاست و همچنین حکومت ارائه دادند که نشان‌دهنده وحیانی و آسمانی و خارق العاده بودن نبی مکرم اسلام (ص) را است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که هدف از بعثت بیدار شدن عقول خفته مردم است، گفت: امیرالمؤمنین(ع) در یکی از خطبه های نهج البلاغه می‌فرماید: «فَبَعَثَ فِيهِمْ رُسُلَهُ وَ وَاتَرَ إِلَيْهِمْ أَنْبِيَاءَهُ لِيَسْتَأْدُوهُمْ مِيثَاقَ فِطْرَتِهِ وَ يُذَكِّرُوهُمْ مَنْسِيَّ نِعْمَتِهِ وَ يَحْتَجُّوا عَلَيْهِمْ بِالتَّبْلِيغِ وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ اَلْعُقُولِ» یعنی انبیاء آمدند تا عقل هایی که دفن شده و پرده شهوت و علاقه های دنیایی بر آن کشیده شده را برانگیزانند و خرد آن ها را نشان بدهند.

 

حجت الاسلام والمسلمین روحانی ادامه داد: خداوند متعال برای اعطای هیچ نعمتی به انسان بر او منت نگذاشته مگر برای چند نعمت بسیار مهم که یکی از آنها بعثت نبی مکرم اسلام(ص) است؛ آن جایی که می‌فرماید: «لقد من الله علی المؤمنین اذ بعث فیهم رسولا» خداوند به واسطه بعثت پیامبری از بین خود مردم بر آنها منت گذاشته است.

 

وی با بیان این که منت گذاشتن بر یک نعمت دلیل بر لزوم بزرگداشت آن نعمت است، گفت: همه باید تلاش کنیم در مسیری که پیامبر گرامی اسلام(ص) برای ما ترسیم کردند و در راه خلق عظیم ایشان حرکت کنیم تا به سعادت برسیم و در یک جمله سعادت و هدایت بشر به معارف مبعث گره خورده است.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم با اشاره به آیه «انک لعلی خلق عظیم» یادآور شد: در این آیه و در برخی آیات دیگر قرآن کریم، خداوند به اخلاق نیکو و خلق عظیم پیامبر اشاره کرده است که ما نیز باید از ایشان در داشتن اخلاق نیکو پیروی کنیم که قطعا راه نجات و سعادت در همین خواهد بود.

کد خبر 1152806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha