«مبعث» نیاز امروز و فردای بشریت

پیامبر (ص) فرستاده شد تا بشریت را به نقطه تعالی رهنمون کند؛ پیامبر (ص) را خدا فرستاد تا غل و زنجیرهایی که به پای بشریت، عقل و عقلانیت بسته شده بود، باز کند و بارهای سنگین را از دوششان کنار بزند.

خبرگزاری شبستان- جهرم:

 

خداوند هیچ قومی را بدون راهنمای الهی وانگذاشته و در زمان های مناسب پیامبرانی را برای هدایت مردم برانگیخته است. آخرین فرستاده خداوند، حضرت محمد مصطفی (ص) است؛ او در چهل سالگی از سوی پروردگار برای هدایت مردم مبعوث شد.

 

داستان بعثت

27 رجب سال چهلم «عام الفیل» است و محمد (ص) در غار «حرا» به عبادت مشغول است؛ آنگاه ندایی از آسمان شنیده می شود؛ «اقرا باسم ربک الذی خلق»؛ بخوان به نام پروردگارت که تو را آفرید»؛ با نزول این آیه «بعثت» پیامبر (ص) آغاز شد و با نخستین آیات سورده «مدثر» ادامه یافت.

 

محمد (ص) سپس از کوه پایین آمد و به سمت خانه اش در مکه حرکت کرد؛ او جریان این واقعه را برای همسرش «خدیجه» بازگو می کند؛ همسر پیامبر (ص) پس از شنیدن جریان بعثت گفت: «به خدا دیرزمانی است که من در انتظار چنین روزی، به سر برده‌ام، و امیدوار بودم که روزی تو رهبر خلق و پیغمبر این مردم شوی».

 

«خدیجه» همسر و «علی» پسر عموی حضرت محمد (ص)، اولین کسانی بودند که دعوت پیامبر خاتم (ص) را لبیک گفته و به او ایمان آوردند؛ سه سال بعد با نزول آیه ۲۱۴ سوره شعراء «وَأَنذِرْ عَشِیرَتَک الْأَقْرَبِینَ»، پیامبر مامور شد تا خویشان را به رسالت دعوت کند.

 

از آن پس پیامبر (ص) در کنار خانه خدا نماز می‌گزارد و خدیجه (س) و علی (ع) به ایشان اقتدا کرده و نماز می‌خواندند.

 

هدف بعثت

دعوت به یکتا پرستی، قیام به برپایی عدالت، مبارزه با جهل و خرافه پرستی، تقویت و ارتقای سطح اندیشه و تفکر، برداشتن اختلافات از میان مردم از اهداف بعثت پیامبر (ص) است.

 

همچنین تلاوت آیات و احکام الهی برای مردمی که رسول اکرم (ص) را به عنوان خاتم الانبیاء پذیرفته اند  از جمله اهداف مبعوث شدن حضرت محمد (ص) به عنوان آخرین فرستاده خداوند است.

 

اعمال روز مبعث

 اعمال روز مبعث پیامبر اکرم (ص) نیز بسیار ارزشمند و با فضیلت است، به جا آوردن غسل، گرفتن روزه، فرستادن صلوات، همچنین خواندن زیارت «امیرالمومنین )ع)» و زیارت «پیامبراکرم (ص)» ثواب بسیار دارد.

 

همچنین بر خواندن دعای «مبعث» و اقامه نماز 12 رکعتی در روز مبعث توصیه شده است؛ این نماز در هر رکعت سوره «حمد» و «یس» را بخواند و پس از نماز چهار بار سوره «حمد» را بخواند و سپس چهار بار بگوید: «سبحان اللّه و الحمد للّه و لا اله الا الله».

 

مبعث یک نعمت ارزشمند

امام جمعه جهرم با تبریک عید سعید مبعث پیامبر عظیم الشان اسلام، گفت: خداوند یک نعمت ارزشمند به بشریت داده است و آن بعثت پیامبر (ص) است.

 

حجت الاسلام «محمدحسین مدبر»، «بعث» با به معنای «فرستادن» برشمرد و افزود: خداوند یک عزیزی را برای انجام یک رسالت بسیار سنگین و مهم انتخاب می کند و آن وجود شریف خاتم انبیا محمد (ص) است.

 

وی از دیگر معانی «بعث» را «برانگیختن» عنوان کرد و اظهار داشت: بنابراین «مبعث» یعنی زمانی که خداوند، پیامبر (ص) را برای انجام یک ماموریت بزرگ فرستاده است.

 

به گفته امام جمعه جهرم، پیامبر (ص) فرستاده شد تا بشریت را به نقطه تعالی رهنمون کند؛ پیامبر (ص) را خدا فرستاد تا غل و زنجیرهایی که به پای بشریت، عقل و عقلانیت بسته شده بود، باز کند و بارهای سنگین را از دوششان کنار بزند.

 

مبعث بزرگترین رویداد بشریت

وی عید مبعث را بزرگترین حادثه بشریت عنوان کرد و گفت: به واسطه همین است که اگر بعثت نبود اکنون بشریت در وضعیت خوبی به سر نمی برد.

 

حجت الاسلام مدبر با تاکید بر اینکه عقل به تنهایی نمی توان راه سعادت خود را پیدا کرد، تصریح کرد: با عقل خودمان از آخرت چیزی نمی فهمیم و جزئیات وظایف و تکالیف مان را نمی توانیم تشخیص دهیم بنابراین بشر خورشید وحی می خواهد که به کمکش بیاید.

 

وی با اشاره به اینکه هر زمان که گفته شد نیاز به وحی و پیامبر نداریم جامعه بشریت در وضعیت بدی قرار گرفت، عنوان کرد: نیاز بشر هر چه عقلش کامل تر می شود به دین بیشتر می شود.

 

به اعتقاد این استاد حوزه و دانشگاه، اگر انسان 1400 سال پیش نیاز به وحی داشت انسان امروز بسیار بیشتر از آن نیاز به دین و اسلام دارد چرا که لغزش گاه های اندیشه و فکر در روزگار کنونی بیشتر از گذشته است.

 

وی با تاکید بر اینکه بشریت هر چه از لحاظ علم و فناوری پیشرفت می کند نیازش به خدا و معنویت بیشتر است، خاطرنشان کرد: هر چه که بزنگاه ها و لغزش گاه های عقل و اندیشه بیشتر می شود نیاز به عاقبت بخیری، معنویت و ایمان بیشتری داریم.

 

حجت الاسلام مدبر با اشاره به اینکه مبعث یک نعمت بزرگ است که خداوند به ما داده و باید اهمیت و قدر آن را بدانیم، گفت: فکر نکنیم بعثت یک حادثه تاریخی است بلکه نیاز دیروز، امروز و فردای بشریت است چرا که  عقل بشریت به تنهایی نمی تواند به تعالی برسد.

 

وی ادامه داد: همچنین با تکیه به عقل به تنهایی نمی توان سعادتمند شد چرا که بشریت برای رسیدن به قله، نیاز به انبیا دارد.

 

امام جمعه جهرم با اشاره به اهمیت مبعث پیامبر (ص)، گفت: به فرموده امام خمینی (ره)، «حادثه و واقعه ای به بزرگی مبعث نداریم»؛ زمانی که قرار است بزرگترین شخصیت عالم بشریت خودش را نشان دهد و جشن تولد آخرین دین الهی است؛ دینی که تا قیامت پرتو افشانی می کند و راهنمای بشریت است.

 

گزارش: مهدی رحمانیان

کد خبر 1152821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha