مبعث خط آغاز مکارم اخلاق و اعتلای جامعه بشری

مبعث رسول گرامی و ابلاغ رسالت خط آغاز مکارم اخلاق در بین آحاد جامعه و فرصتی برای اعتلای جامعه بشری شد و بر جریان جاهلیت خط بطلانی را ترسیم کرد.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: زمانی که محمد ابن عبدالله به پیامبر مبعوث شد بزرگترین انقلاب در جامعه بشری رقم خورد و خط آغازی برای گسترش مکارم و ارزش های اخلاقی و پیشرفت و توسعه جامعه انسانی و بشری شد.

جامعه جاهلیتی که زنده به گور کردن را افتخار خود می دانستند و با پرستش بت ها زندگی خود  را سپری از دریای عظیم معرفت و کمال و مهربانی بی خبر و یا بی تفاوت بودند آنگاه حلقه وصل آن ها با جهان بزرگ هستی و خالق آسمان و زمین برقرار شد.

 

گرچه برخی مخالفت کردند و راه برای گسترش اسلام سخت می ساختند و امروز نیز به سبب منافع دنیایی خود با مسلمانان خصومت دارند اما بسیاری از بزرگان ادیان مختلف بر این باورند که دین اسلام همه خوبی را در وجود خود نهفته داشته و پیامبر اسلام(ص) و اهل البیت(ع) از بهترین های این جهان هستند.

 

با بعثت پیامبر مکرم اسلام خط بطلانی بر جریان جاهلیت ترسیم شد و انسان ها مسیر واقعی پیشرفت را یافتند و در این مسیر قدم زده و دنیا و آخرت خود را آباد و سعادتمند کرد.

 

*مبعث رسول خدا سرآمد خوبی ها

 

جامعه بشری پس از مبعث به جریان زنده و پایداری هدایت و راهبری شد که با مفاهیم انسان ساز آشنا و درس های اخلاق و معرفت را فراگرفت.

احسان و نیکوکاری، گذشت و بردباری، تلاش و همت، همبستگیو وحدت و ایثار و شهادت از جمله خوبی هایی بود که پیامبر اسلام(ص) در بین مردم نهادینه و بارور ساخت.

 

امام‌جمعه گلپایگان با اشاره به آیه ۱۶۴ سوره آل عمران و منت خدا بر بشریت به دلیل دین اسلام، گفت: دین اسلام نعمت بزرگ الهی بود که سبب هدایت بشر و روح و فکر وی به سمت مدینه فاضله و جامعه ای نبوی و قرآنی شد

حجت الاسلام «محمد تقی کرامتی« افزود: قرآن کریم  در آیات متعدد به اوصاف مختلف پیامبر اسلام پرداخته و از دین اسلام به عنوان جامع ترین، مناسب ترین دین با فطرت بشریت یاد کرده است.

شایسته است جامعه اسلامی از این اعتلا و جایگاه مهم برای سعادتمندی خود استفاده کند و سرآمد انسان های جهان بشود.

 

*نقش اسلام در تربیت نیروی انسانی و انقلاب های بزرگ

 

یکی از جلوه های ممتاز دین اسلام همین تربیت انسان های فرهیخته و رشد آن ها در بین آحاد جامعه بوده که هر کدام از شاخصه ها اخلاقی خوبی برخوردار هستند.

به گفته رئیس کل دادگستری استان اصفهان دین اسلام جریان های موفق را زنده و انسان را به تعالی رسانده  و حکومت اسلامی با بعثت پیامبر اسلام(ص) فرهنگ های جاهلیت را به سمت ارزش های ناب هدایت کرده است.

 

حجت الاسلام «اسدالله جعفری« خاطرنشان کرد: شخصیت هایی مثل ابوذر و سلمان را در کنار ائمه معصومین(ع) تربیت و معرفی کرد که هر کدام اسوه خوبی ها بوده اند.

وی معتقد است تشکیل انقلاب اسلامی را هم در همین جریان قرار گرفته و توانسته سبب تربیت شخصیت های بزرگ مثل سردار سلیمانی را رقم بزند و حمایت از حقوق مردم و ارزش گذاری ناب از دستاوردهای آن است.

 

*اصلاح رفتارهای غلط با تکیه بر باورهای اسلامی

 

برخی از رفتارهایی که در جامعه مثل نزاع، توهین، تهمت و پرونده های بالای قضایی مشاهده می شود زیبنده جامعه اسلامی و مسلمان نبوده از این رو باید اقدام لازم برای اصلاح رفتارهای غلط صورت بگیرد.

فرهنگ های غربی که به جامعه تحمیل می شود و از با بی دقتی به جایگاه ارزشی می رسند به پایه های اساسی پیشرفت و تعالی جامعه در بلند مدت ضربه می زنند.

 

نهادهای فرهنگی در این خصوص نقش مهمی داشته و باید با بهره گیری از ظرفیت های ناب اسلامی مسیر های واقعی را ترسیم و نسل جوان و نوجوان را با این مفاهیم آشنا کنیم تا اینکه از آسیب هایی جدی به پیکره جامعه جلوگیری شود.

 

*احیا فریضه های فراموش شده در جامعه

 

یکی از آسیب هایی که جامعه اسلامی را در نبرد فرهنگی تهدید می کند، فراموشی برخی از فضائل مثل دوستی، ادب، گذشت و ایثار است که باید برای احیا آن ها همه نقش آفرینی کنند.

تهمت و توهین زیبنده جامعه نیست و در برخی از مواقع رسانه ها نیز آب بر آسیاب این زشتی ها می ریزند که اینگونه کارها باید اصلاح شود.

کد خبر 1152824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha