رسول خدا(ص) برای تعلیم کتاب الهی مبعوث شدند

درویش با بیان اینکه رسول خدا(ص) برگزیده شدند تا عقول ما را زنده کنند و ما را برای اینکه عاقلانه زندگی کنیم راهنمایی کنند گفت: رسول خدا برای مهندسی رفتارها و سر و سامان دادن به عقول ما مطالب و راهکارهای زیادی را بیان کردند.

«رقیه درویش» با تبربک مبعث رسول مکرم اسلام در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری  شبستان اظهار کرد: دو امر «تهذیب و تزکیه» و «تعلیم کتاب و حکمت» هدف بزرگ و نهایی پیامبر اکرم(ص) را تشکیل داده است.



استاد اخلاق حوزه با اشاره به آنچه خداوند در آیه شریفه ای در سوره جمعه فرموده است، گفت: خداوند عالم رسول الله را مبعوث کردند تا ما را دعوت به تزکیه نفوس کرده و علم کتاب و حکمت را به ما بیاموزد.



وی تصریح کرد: سالی را که مقام معظم رهبری به نام پیامبر اعظم نامگذاری کرده بودند ما شاهد بودیم که سمینارها، همایش ها و میزگردهای علمی، مجالس و محافل زیادی را برای معرفی و شناساندن بیشتر حضرت رسول(ص) برگزار می کردند که در این همایش ها و جلساتی که تشکیل می شد عده ای ظاهرا می خواستند آن حضرت را بالا ببرند و به نوعی می خواستند که مجالسشان خاص باشد و حرف های جدیدی را ارایه بدهند در حالی که تمام این حرف های خاص مقدمات گمراهی و انحراف مردم را رقم می‌زد.



*رسول خدا «امی» بود یا فرهیخته
درویش با بیان اینکه قرآن می فرماید پیامبر شما «امی»بوده اما آنها ادعایشان این بود و در بیانات بسیار زیبا و شیک ولی مکارانه خود اینگونه بیان می کردند که پیامبر از همان ابتدا فرهیخته بودند، افزود: این حرف ها ظاهرا شیک و قشنگ است اما آیا اینکه رسول خدا از ابتدا فرهیخته و دانشمند بودند! یا به فرموده قرآن امی بودند.



وی گفت: هدف آنها این است که بگویند پیامبر اکرم چون فرهیخته و دانشمند بود حرف هایی که بیان می کرد برای خودش است و هیچ ربطی به خدا ندارد، اما قرآن تاکید دارد که رسول شما امی بوده، یعنی این بیان، بیان خداست و بیان رسول شما نیست.



درویش ادامه داد: رسول شما هر چه که بر زبان جاری می کند همه و همه برگرفته از کلام خدا و وحی است که بر وجود نازنینش نازل می شد.



وی بیان کرد: ممکن است گفته شود فرقی نمی کند که کتاب کتاب رسول الله و بیان ایشان باشد یا بیان خدا چون، ما می خواهیم یک کتاب و نسخه ای داشته باشیم که با استفاده از آن بتونیم انشاءالله به بندگی خداوند عالم دست پیدا کنیم و بتوانیم راه سعادت و شقاوت و... را بشناسیم.



*منکران وحی در تاریخ دار کردن کلام رسول خدا
درویش با بیان اینکه اتفاقاً خیلی هم فرق دارد اظهار کرد: آنهایی که دنبال این هستند که بگویند رسول شما امی نبوده بلکه فرهیخته و دانشمند بوده، چون کلامی که بیان کرده کلام خودش است و کلام خدا نیست پس حرفش تاریخ انقضا دارد، در واقع آنها در تلاشند که «وحی» را منکر شوند.



وی اذعان کرد: در واقع آنان هدفشان این است که بگویند اگر کسی حرفی زد و حتی حرفش خیلی عالی و قشنگ بود برای زمان خودش بوده، نه برای من و شمایی که الان حداقل ۱۴۰۰ سال بین ما و بین این شخصیت با عظمت فاصله افتاده است، از این رو زمزمه های زیادی در فضاهای حقیقی، مجازی، علمی و... می شنویم که می گویند چه لزومی دارد کسی که ۱۴۰۰ سال پیش بوده و از نژاد ما هم نبوده بلکه عرب بوده بخواهیم از او پیروی کنیم.



درویش تصریح کرد: منظورشان این است که وقتی یک انسانی از دنیا میرود خودش را که دفن می کنیم کلامش نیز با او دفن می شود، اما اگر ثابت شود که رسول الله امی بودند پس معلوم است این همه علوم و این همه دانش حتی از امت ها و پیامبران گذشته و حتی پیشگویی آینده کلام این شاخص نیست بلکه کلام کلام خداست.



*کلام خدا انقضا ندارد
وی گفت: وقتی که ثابت شود کلام کلام خداست پس تاریخ انقضا ندارد و تا قیامت هرکسی می خواهد راه سعادت را در پیش بگیرد می تواند از کلام این شخصیت با عظمت بهره مند باشد.



درویش اضافه کرد: این آیه شریفه اشاره دارد به اینکه این پیامبر آمده تا شماها را به تزکیه نفس برساند و آمده آیات الهی را برای شما تلاوت کند.



*تزکیه نفس و فهم کلام الهی با عقل ورزی مؤثر است
 وی با بیان اینکه ما زمانی می توانیم به تزکیه نفس و فهم بیشتر از کتاب الهی دست پیدا کنیم که از نیروی عقل استفاده کنیم افزود: باید عقل ورزی کنیم.



درویش اظهار کرد: رسول خدا برای مهندسی رفتارها و سر و سامان دادن به عقول ما مطالب و راهکارهای زیادی را بیان کردند و یکی از تاکیدات حضرت رسول صلوات الله علیه این بوده که مردم زندگی‌یشان را بر اساس عقل ورزی پایبندی و پایه‌گذاری کنند.



*عقل، ستون هستی انسان است
وی با استناد به فرمایش رسول الله(ص) گفت: آنحضرت در کلامی می‌فرمایند «ستون هستی انسان عقل است، عقل سرچشمه هوش، فهم، حفظ دانش و خرد است. خرد او را کامل، رهنما و آگاه می کند و کلید کار او بستگی به عقل اوست.



درویش ادامه داد: وقت عقل انسان با نور الهی موید شود، دانشمند و حافظ می شود و یادآور این می شود که از کجا آمده و چه جور باید زندگی کند و باید کارش در کجا ختم شود.



درویش با ابراز تاسف از اینکه ما متاسفانه آیه شریفه «انا لله و انا الیه راجعون» را فقط در مجالس ختم استفاده می‌کنیم افزود: در صورتیکه این آیه باید دائماً در ذهن ما تداعی شود که انسان مدام خودش را یادآوری کند که از کجا آمده ام و قرار است به کجا برسم.



وی خاطر نشان کرد: به هر حال انسانی که از نیروی عقل و شعور بهره مند است این امر کمک می کند خود و خدای خودش را بهتر بشناسد و هر کاری را که میخواهد انجام دهد کاری باشد که با تایید عقلش همراه باشد.



*ویژگی های ادراک عقلی
درویش با اشاره به ویژگی های ادراک عقلی اظهار کرد: ما دو نوع ابزار ادراکی داریم، که یکی  ادراک جزئیات و دیگری ادراک کلیات را متوجه می شوند.



وی ادامه داد: حواس ما در اثر تماسی که با واقعیات طبیعی در طی زندگی دارد با یکسری مصادیق خاص مواجه و تحریک می شود و زمینه شکل گیری صورت ذهنی جزیی آن را در ذهن و فکر ما فراهم می‌کند، اما یکی دیگر از ویژگی‌های ادراک ما این است که ما کلیات را متوجه بشویم و به آن دست پیدا کنیم.



درویش با تاکید بر اینکه نیروی عقل چیزی است که ما را به درک کلیات راهنمایی می کند، افزود: چیزی به اندازه عقل ورزی در قرآن به آن اشاره نشده است لذا دایما به ما تذکر می دهد.



وی تصریح کرد: به طور خلاصه می توان گفت رسول خدا برگزیده شدند تا عقول ما را زنده کنند و ما را برای اینکه عاقلانه زندگی کنیم راهنمایی کنند.



*کسانی که عاقل هستند اخلاق خوب دارند
درویش در ادامه با بیان اینکه آدم هایی که قرار است زحمات رسول خدا در وجودشان پیدا شود و طبق کلام رسول اکرم و آن هدفی که پیامبر خدا داشتند زندگی خودشان را ترسیم و تنظیم کنند باید چه نشانه هایی داشته باشند، تصریح کرد: کسانی که عاقل هستند یقینا از اخلاق خوب هم برخوردارند چرا که عاقلترین مردم خوش خلق ترین آنهاست.



وی اظهار کرد: وجود با عظمت رسول خدا این طور توصیف شده است زیرا با آدم‌های نادان و غافل نیز بزرگ منشانه رفتار می‌کردند.



درویش با بیان اینکه بردباری و باوقاری را می توان به صورت تمام و کمال در وجود نازنین رسول خدا(ص) مشاهده کنیم گفت: انسان های عاقل محبتشان نسبت به مردم فوق العاده است، چنانچه در روایت داریم «مهرورزی و دوستی با مردم نصف عقل است».



وی ادامه داد: پیامبر فرمودند با توجه به اینکه مردم یکسان  و در طول شبانه روز با آدم‌های جاهل، نادان و بی ادب و... مواجه هستیم باید به آنها نیز محبت داشته باشید.



درویش اظهار کرد: آدم هایی که عاقل هستند اهل صله رحم بوده و از اینکه بخواهند با کسی قطع رابطه داشته باشند دوری می‌کنند، و رسول خدا تاکید داشتند حتی اگر آنها شما را ترک کردند شما ترک نکنید و شما این ارتباط را ادامه دهید.



وی از ویژگی های انسان های عاقل به اهل صله رحم بودن، خدمت به والدین، رسیدگی به فقرا و همسایه ها، آشکارا سلام گفتن، اهل عبادت و بندگی و مخصوصاً اهل نماز شب بودن، اشاره کرد.

کد خبر 1152913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha