خودشناسی وسیله ای برای مدیریت امیال نفسانی است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور زاهدان با بیان اینکه خودشناسی، حرکت و تلاش به سمت کمال را در انسان ایجاد می کند، گفت: خودشناسی انسان را به لذتی فراتر از لذات نفسانی می رساند.

«حجت الاسلام عبدالله میری» مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور زاهدان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از زاهدان پیرامون مسئله خودشناسی اظهار کرد: منظور از خود شناسی شناختن انسان است از آن منظر که دارای استعدادها و نیروهایی برای تکامل انسانی می باشد. خود شناسی به انسان می آموزد که چگونه با تأمل در وجود خویش و استعدادهای درونی و کشش های باطنی خود، هدف اصلی و کمال نهایی و مسیر سعادت و ترقی حقیقی را بشناسد و بدان دست یابد.

 

نماینده ولی فقیه در دانشگاه پیام نور زاهدان با بیان اینکه در اسلام بر خودشناسی تاکید شده است گفت: در آیات و روایات بیشماری به خود شناسی سفارش شده است از جمله در آیه ۱۹ سوره مبارکه حشر پروردگار متعال می فرماید:"و لا تکونوا کالذین نسوا الله فانساهم انفسهم" مانند کسانی نباشید که خدا را فراموش کردند خدا هم خودشان را از یادشان برد.

 

وی ادامه داد: همچنین در آیه ۱۰۵ سوره مبارکه مائده آمده است: "علیکم انفسکم لایضرکم من ضل اذا اهتدیتم" به خویشتن پردازید، کسی که گمراه شد، به شما زیان نزند اگر هدایت یافتید. و در آیه ۲۱ سوره ذاریات می فرماید: "و فی انفسکم افلا تبصرون" و در خودتان نیز آیاتی است مگر نمی بینید؟

 

میری با اشاره به بحث خودشناسی در کلام معصومین (ع) تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام برای خودشناسی، اهمیت فوق العاده ای قائل شده و آن را راه خداشناسی معرفی کرده و فرمودند: "من عرف نفسه فقد عرف ربه" کسی که خودش را شناخت، پروردگارش را شناخت.

 

وی افزود: همچنین امیرالمؤمنین علی(ع) در روایات متعدد به این مسئله اشاره فرموده و شناخت خویش را سودمندترین شناخت ها و نهایت معرفت انسانی عنوان کرده اند و بزرگترین کامیابی را برای کسی که به این شناخت دست یافته، قائل شده اند. و نیز در روایات دیگر فرمودند:"عجبت لمن ینشد ضالته و قد اضل نفسه فلا یطلبها"، در شگفتم از کسی که گمشده اش را می جوید در حالی که خود را گم کرده و نمی جویدش. و "عجبت لمن یجهل نفسه کیف یعرف ربه"، در شگفتم از کسی که خود را نمی شناسد چگونه پروردگارش را می شناسد

 

این مقام مسئول در خصوص نقش خودشناسی در زندگی انسان اظهار کرد: خود شناسی می تواند باعث تغییرات تدریجی هم در حیات فردی و هم در حیات اجتماعی انسان شود و در به فعلیت رساندن استعدادهای بالقوه ما تآثیر گذار باشد، خودشناسی می تواند در وجود ما حرکت و تلاش به سمت کمال ایجاد کند. 

 

وی تاکید کرد: انسان با خودشناسی می تواند مدیریت امیال نفسانی را بدست بگیرد و از آن هم چون عقربۀ قطب نما در رسیدن به هدف و مسیر نهایی استفاده ببرد.

 

میری افزود: انسان با خودشناسی به خود سازی می رسد و مراتب کمال را یکی پس از دیگری با موفقیت طی خواهد نمود و در هر مرتبه ای که قرار بگیرد چنان لذتی نصیب او می شود که لذت های دیگر نزد او بی مقدار و ناچیز خواهند گشت.

 

وی پیرامون راه های کسب خودشناسی گفت: خداوند متعال انسان را موجودی کمال پذیر آفریده که می تواند به قله ی کمال دست پیدا کند؛ لذا قطعا ابزار رسیدن به کمال را در اختیار ما قرار داده است. از آنجا که خودشناسی یکی از مهمترین مسیرهای رسیدن به کمال است؛ خدای متعال ابزار خودشناسی را هم در اختیار ما قرار داده است که در غیر این صورت تکلیف مالا یطاق می شد.

 

نماینده ولی فقیه در دانشگاه پیام نور زاهدان تصریح کرد: قدرت تأمل و تفکر در مورد وجود خویش، عواملی که در فطرت ما برای رسیدن به کمال وجود دارد، شناخت کشش های درونی و غیره از جمله راه هایی است که می تواند ما را به خودشناسی برساند؛ لکن از موانع خودشناسی نیز نباید غافل شویم که شامل موانع درونی از قبیل هوای نفس، غفلت، عادت های ناپسند، جهل و غیره و موانع بیرونی مانند دنیا، شیطان، طاغوت و غیره می شود.

کد خبر 1152920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha