شخم زمستانه در ۶۰ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان انجام شد

موسوی با بیان اینکه شخم زمستانه در ۲۵ درصد معادل ۶۰ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان انجام شده است گفت: از شالیکار گیلانی انتظار داریم در اسرع وقت نسبت به تهیه کودهای یارانه‌دار اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «سید علی موسوی» شامگاه سه‌شنبه(۱۰ اسفند) در گفت‌وگوی خبری اظهار داشت: 19 روز مانده به آغاز فصل بهار، شخم زمستانه در 25 درصد معادل 60 هزار هکتار از شالیزارهای استان گیلان با استفاده از آب باران انجام شده است.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان دفع آفات و صرفه‌جویی در مصرف کود و سموم شیمیایی را از جمله مزایای شخم مزارع با استفاده از آب باران و آب‌های سطحی عنوان کرد و افزود: از کشاورزان گیلانی می‌خواهیم از وجود آب باران برای شخم زمستانه شالیزارها اقدام کنند.

 

موسوی با بیان اینکه در سال زراعی امسال با محدودیت آبی در مناطق مختلف گیلان مواجه هستیم تصریح کرد: در محدوده خارج از شبکه آب سد سفیدرود هم اداره کل آب منطقه‌ای گیلان به بستن سردهنه‌ها اقدام کرده است بنابراین کشاورزان باید لایروبی انهار بین مزارع را برای جلوگیری از هدررفت آب در دستور کار قرار دهند.

 

وی توزیع کود توسط سازمان جهاد کشاورزی گیلان از مهر ماه امسال را مورد اشاره قرار داد و با تاکید بر اینکه توزیع کود همچنان در استان ادامه دارد اضافه کرد: کشاورزان شالیکار گیلانی باید در اسرع وقت نسبت به تهیه کودهای یارانه‌دار جهاد کشاورزی شامل ازت، پتاس و فسفات اقدام کنند.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان ابراز داشت: شالیکاران با در دست داشتن کد ملی خود و با مراجعه به مراکز خدمات جهاد کشاورزی و تعاونی‌های روستایی و سپس اخذ حواله الکترونیکی می‌توانند سهمیه کود یارانه‌ای خود را دریافت کنند و بهتر است این کار را به بعد از ایام عید موکول نکنند.

 

موسوی با تاکید بر اینکه گیلان  ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار دارد و ۳۰۰ هزار شالیکار در این اراضی در تولید برنج استان فعالیت دارند خاطرنشان کرد: از کشاورزان می‌خواهیم حتما هر سه کود ازت، فسفات و پتاس را دریافت کنند به ویژه کود پتاس که باعث افزایش تولید، مبارزه با آفات و جلوگیری از ورس ساقه‌های برنج می‌شود.

کد خبر 1152947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha