ذخیره ۳۷۰ میلیون متر مکعب آب در پشت سد سفیدرود

خانی‌پور میزان ذخیره آب پشت سد سفیدرود را در حال حاضر ۳۷۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: عملیات لایروبی انهار، کانال‌ها و زهکش‌ها در استان گیلان آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «محمد جواد خانی‌پور» شامگاه یکشنبه( ۸ اسفند) در گفت‌وگوی خبری از لایروبی انهار و آب بندان‌ها در شهرستان‌های گیلان خبر داد و اظهار داشت: در سال‌هایی که با خشکسالی مواجهیم یکی از راه‌های مقابله با این امر لایروبی انهار، کانال‌ها و زهکش‌ها به شمار می‌رود.

 

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه این شرکت امسال طبق برنامه لایروبی 500 کیلومتر از انهار، کانال‌ها و زهکش‌ها را در دستور کار دارد افزود: این کار هم‌اینک در هفت شهرستان استان گیلان شروع و در 15 شهرستان هم پیمانکار طرح مشخص شده است و در دو شهرستان نیز تا هفته آینده مراحل تعیین پیمانکار جهت عملیات لایروبی انجام می‌گردد.

 

خانی‌پورد نوبت‌بندی آب را برنامه دیگر شرکت آب منطقه‌ای گیلان برای سال زراعی پیش رو و در راستای توزیع سریعتر آب به اراضی شالیزاری اعلام کرد و یادآور شد: امسال با توجه به محدودیتی که در حوزه منابع آبی داریم بحث لایروبی انهار، کانال‌ها و زهکش‌ها در استان گیلان بسیار حائز اهمیت است بنابراین این کار در اولویت شرکت آب منطقه‌ای قرار دارد.

 

وی در پاسخ به این پرسش که شرکت آب منطقه‌ای گیلان برای تامین آب زراعی شالیزارهای استان دقیقا چه برنامه‌ای دارد اضافه کرد: در کنار لایروبی، جلسات شورای حفاظت از منابع آب در سراسر استان گیلان با ریاست فرمانداران و استاندار گیلان تشکیل می‌شود که در این جلسات تصمیمات لازم در مورد تامین آب زراعی اتخاذ و به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ می‌گردد.

 

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گیلان بهره‌برداری از 711 ایستگاه پمپاژ و چاه عمیق در استان را یکی از برنامه‌های این شرکت برای تامین آب زراعی شالیکاران اعلام کرد و گفت: سازمان جهاد کشاورزی هم تعدادی از این چاه‌ها را در دست راه‌اندازی دارند که این اقدام به جبران آب زراعی کمک شایان توجهی می‌کند.

 

خانی‌پور آخرین وضعیت سد سفیدرود و ذخیره آب آن را برشمرد و اظهار داشت: در حال حاضر 370 میلیون متر مکعب آب پشت سد سفیدرود ذخیره شده که این مقدار آب از زمان احداث این سد تاکنون کم سابقه است و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با 60 درصد کاهش مواجه هستیم.

 

وی با بیان اینکه منابع برفی حوضه سفیدرود امسال در شرایط بهتری قرار دارد و بنابراین ورودی آب به پشت سد سفیدرود در آینده بهتر می‌شود خاطرنشان کرد: از کشاورزان گیلانی تقاضا داریم لابروبی انهار بین مزارع و شخم زمستانه شالیزارها را با استفاده بهینه از آب باران به موقع انجام دهند زیرا رهاسازی آب سد سفیدرود از زمان نشاکاری آغاز می‌شود.

 

پایان پیام/

کد خبر 1152389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha