لزوم تقویت الگوهای رفتاری اسلامی در جامعه/ خلاهای فرهنگی را پر کنیم

عباسی با بیان اینکه جریان نفوذ درحوزه فرهنگ جدی است گفت: اگر حضور ما مدیران و متولیان در حوزه فرهنگ کمرنگ شود دیگران نفوذ کرده و اعمار رفتار می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، «اسدالله عباسی» امروز(چهارشنبه، ۱۱ اسفند) در جلسه شورای فرهنگ عمومی با محوریت بررسی اولویت‌های فرهنگی سال ۱۴۰۱ در دفتر نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه اولویت‌های فرهنگی باید با نگاه کلان و برش استانی احصا شود گفت: ارزش‌ها و الگوهای رفتاری و محصولات و نمادهای فرهنگی در صدور فرهنگ ایران اسلامی مهم‌ترین اولویت‌های فرهنگی است.

 

استاندار گیلان هویت اسلامی، ایرانی و انقلابی را مهم‌ترین اولویت فرهنگی کشور دانست و افزود: قرآن و عترت، نماز، مسجد، ولایت فقیه، فرهنگ بسیجی، ایثار و شهادت، جهاد، زبان و ادبیات و فارسی و گویش گیلکی و فرهنگ اقوام مختلف استان در ذیل هویت اسلامی و ایرانی قرار می‌گیرد که باید این کلید واژه‌های فرهنگی در کارگروه‌های فرهنگی بررسی و تبیین شود و چالش‌ها و تهدیدهای فرهنگی هم شناسایی شود.

 

وی با بیان اینکه دیده‌بان های فرهنگی باید هوشیار و بیدار باشند تصریح کرد: دیده‌بان‌های فرهنگی باید دقت کنند تا صف‌آرایی فرهنگی به درستی انجام شود.

 

عباسی تلاش دشمن برای نفوذ فرهنگی را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه دشمن در عرضه جنگ نظامی ناامید است  تاکید کرد: رخنه فرهنگی تلاش دشمن برای جنگ با انقلاب اسلامی ایران است و در  تلاش است تا با تاسیس آموزشگاه‌های فرهنگی و اموزشی با نگاه عرب گرا در  فرهنگ نفوذ کرده و هویت فرهنگمیان را خدشه‌دار کند. بی هویت کردن جوانان توطئه دشمن در این جنگ فرهنگی است.

 

وی با تاکید بر ترویج سبک زندگی ایرانی_ اسلامی و هویدا بودن آن در معماری شهری اذعان کرد: باید نشانه‌ها و نمادهای اسلامی در تمام شهر محسوس باشد و فضای شهری شکل اسلامی گیرد.

 

استاندار گیلان خلأ صله رحم به‌ویژه در دوران پسا کرونا را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: کرونا موجب کمرنگ شدن صله رحم شده و باید دانشگاه‌ها و حوزه علمیه ورود کرده و با ایجاد محتوا، الگوهای رفتار اسلامی را تقویت کنند.

 

وی با بیان اینکه دارای خلأهای فرهنگی هستیم و جریان نفوذ فرهنگی در این حوزه جدی است تصریح کرد: حوزه و دانشگاه با همکاری رسانه‌‌ها و نهادهای فرهنگی دارای نقش مهمی در این خصوص هستند و کودکان، نوجوانان و زنان باشد در بخش سبک زندگی اسلامی در لولویت قرار گیرند.

 

عباسی با اشاره به اخلاق و فرهنگ عمومی جامعه اظهار کرد: باید راستگویی و صداقت در گفتار و رفتار را به ویژه در بخش فرهنگی و انظباط اجتماعی، امر به معروف و نهی از منکر را در بخش اجتماعی شاهد باشیم.

 

وی با بیان اینکه تمام دستگاه‌های فرهنگی باید در حوزه فرهنگ سازی به تکالیف خود عمل کنند متذکر شد: اگر حضور ما مدیران و متولیان در حوزه فرهنگ کمرنگ شود دیگران نفوذ کرده و اعمار رفتار می‌کنند.

 

استاندار گیلان در ادامه دو معضل بزرگ استان، پسماند و آلودگی رودخانه‌ها را مورد اشاره قرار داد و فرهنگ سازی و عدم مشارکت مردم در رفع معضل را بزرگترین چالش‌های آن دانست و اعلام کرد: اگر ما مسئولین مردم را در حوزه محیط زیست وارد کنیم با فرهنگ سازی و جذب مشارکت مردمی، شاهد بروز این همه مشکل نبودیم.

 

وی بر سبک زندگی اسلامی و پرهیز از تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری تاکید کرد و گفت: فرهنگ ساده زیستی را در جامعه به‌ویژه در ادارات و دستگاه‌ها رواج داده و مردم را به این حوزه تشویق کنیم.متاسفانه امروز فرهنگ صحیح مصرف را از دست دادیم.

 

عباسی در ادامه با اشاره به لزوم وحدت و اقتدار حول محور ولی فقیه تصریح کرد: وضعیت امروز اوکراین ثابت کرد که باید پیروی از ولایت فقیه را در جامعه تقویت کنیم. اگر رهبر معظم انقلاب در مسئله برجام هوشمندانه ورود نمی‌کردند، سرنوشتی مانند اوکراین در انتظارمان بود

 

وی مردم سالاری دینی، استقلال خواهی و آزادی مشروع را از دیگر مولفه‌های هویت ایرانی اسلامی برشمرد و ابراز کرد: اساتید دانشگاه باید در چارچوب قانون عمل کنند و نسبت به برخی عاملان نفوذ با دیدگاه‌های غربی و لیبرال هوشیار باشیم.

 

استاندار گیلان اعلام اظهارکرد: باید کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها را با محوریت فرهنگ انقلابی راه‌اندازی کنیم و روحیه مطالبه گری و پرسشگری جوانان را تقویت کنیم. ما مدیران باید با پاسخگویی صحیح، خلاهای موجود در این زمینه را رفع کنیم.

کد خبر 1152975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha