عدم استفاده از عناصر داستان نوجوانان را با دفاع مقدس بیگانه کرده است

صحرایی گفت: ما کمتر از ابزار ادبی برای معرفی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس استفاده کرده‌ ایم و عدم استفاده از عناصر داستان برای نوجوانان سبب شده که آنها نسبت به دفاع مقدس بیگانه باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «اکبر صحرایی»، امروز (چهارشنبه 11 اسفند) با اشاره به رمان جدید خود با نام «کتیبه ژنرال» در جمع خبرنگاران گفت: این رمان، جایزه برگزیده دومین جشنواره بین ‌المللی کتاب ایثار و شهادت با عنوان «سرخ نگاران» در گروه رمان و داستان را کسب کرده است.

برگزیده دومین جشنواره بین‌ المللی کتاب ایثار و شهادت افزود: شخصیت شهید «اسکندری» انگیزه نگارش این رمان شده است که به صلح و جنگ و رویدادهای متعدد انقلاب اسلامی می پردازد.

وی اضافه کرد: این رمان یک هزار صفحه ای در 2 جلد تحت عنوان «قصرالدشت» و «قمحانه» توسط انتشارات «شهید کاظمی» به چاپ رسیده و به حوادث بیش از ۶ دهه قبل از انقلاب اسلامی و پس از آن پرداخته است.

صحرایی عنوان کرد: زندگی متفاوت شخصیت اصلی رمان «شهید عبدالله اسکندری» و «اعظم» همسرش، «حلیمه خاتون»، مادرش، سرهنگ، منیژه، هومن و ده ها شخصیت دیگر است که این اثر را به یک رمان شخصیتی تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: شهید «عبدالله اسکندری» از شهیدان شاخص استان فارس است که شخصیت خاصی داشت و صادقانه صحبت می‌ کرد واز دوستانم بود که در عملیات «دهلاویه» در سوسنگرد با او برخورد داشتم و از نخستین شهیدانی بود که سرش توسط داعش بریده شد.

صحرایی اضافه کرد: انگیزه نوشتن این رمان، شهید اسکندری بود اما تاریخ انقلاب اسلامی از سال ۱۳۴۲ تا پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی، مسئله منافقین و حضور ایران در سوریه در این مجموعه روایت می ‌شود و بسیاری از وقایعی روایت می شود که نسل چهارم انقلاب با آنها آشنا نیستند.

وی تاکید کرد: به شهید اسکندری می ‌توان به چشم «میوه انقلاب» نگاه کرد تا نسل چهارمی های انقلاب را با انقلاب اسلامی آشنا کند، این شهید والا مقام در شهر قصرالدشت متولد شد و در طول هشت سال جنگ در جبهه حضور داشت و ده ‌ها بار زخمی شد و در سوریه حضور داشت و با توجه به گلایه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) از نداشتن یک رمان مانند «جنگ و صلح» برای دفاع مقدس، تصمیم گرفتم این کتاب را در قالب رمان بنویسم زیرا شخصیت شهید اسکندری قابلیت نوشتن کتابی در این اندازه را داشت و یک سال پژوهش تبدیل به پنج سال شد.

صحرایی با اشاره به انتخاب نام این رمان گفت: تا زمانی که به سوریه اعزام شدم، نامی در نظر نداشتم چون محل شهادت وی در «کتیبه» یا «تل مورک» بود نام «کتیبه ژنرال» برای آن انتخاب شد.

وی افزود: شهادت شهید اسکندری موجب نجات یک گردان ایرانی شد و زندگینامه وی کتیبه ماندگاری بود و داستان کتاب نیز در ۲۲ کتیبه پایان یافت.

صحرایی در خصوص آشنایی نسل امروز انقلاب اسلامی با دفاع مقدس گفت: اگر از نقش متولیان فرهنگی صرف نظر کنیم، نویسندگان در این زمینه مقصرند زیرا ما کمتر از ابزار ادبی برای معرفی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس استفاده کرده‌ ایم و عدم استفاده از عناصر داستان برای نوجوانان سبب شده که آنها نسبت به دفاع مقدس بیگانه باشند.

کد خبر 1153232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha