عدم مدیریت بهینه انرژی حلقه‌‌ای مفقوده/ روند کند ترویج کنتورهای هوشمند در کشور

محمدنژاد عدم مدیریت بهینه انرژی را حلقه‌‌ای مفقوده در کشورمان دانست و گفت: روند ترویج و استفاده از کنتورهای هوشمند با هدف مصرف بهینه انرژی برق در کشورمان بسیار کند پیش می‌رود و ما از این حیث از دنیا عقب هستیم.

«پرویز محمدنژاد» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، با بیان اینکه روند بررسی بودجه امروز به شکلی است که در برخی از مواقع تعدادی از پیشنهاداتی که برخی از مواقع رأی می‌آورند قابلیت اجرایی ندارند اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که عموما در کلان کشور به آن توجه می‌شود در حوزه انرژی است که چه به لحاظ تولید و چه به لحاظ مصرف بهینه بسیار حائز اهمیت است.

 

نماینده مردم شهرستان لنگرود در مجلس عنوان کرد: با تفاسیری که به آن اشاره کردیم مجلس باید به گونه‌ای قانونگذاری کند که دولت به راحتی بتواند بیشترین و مناسب‌ترین خدمات را برای مردم فراهم کند، متاسفانه در برخی موارد شاهدیم به علت آنکه تخصص پای کار نیست و اظهارنظرهای غیرتخصصی وارد جریان می‌شوند نه تنها مشکل انرژی حل نمی‌شود بلکه باری بر دوش دولت اضافه می‌کند.

 

محمدنژاد تصریح کرد: در یکی دو روزه اخیر مجلس در تبصره 15 و تبصره‌های ششم و هشتم ورود کرد و تصمیماتی اتخاذ شد که اصلا کاربردی نیست و دولت قادر به اجرای آن نخواهد بود فلذا ممکن است به عنوان یک قانون بلااستفاده و حتی متروکه کنار گذاشته شود که یکی از این موارد بحث افزایش قدرت ترانسفورماتورهای اختصاصی است که اگر ابلاغ شود دولت قادر به اجرای آن نخواهد بود.

 

وی در تشریح بیشتر همین مطلب افزود:‌ بر این اساس هر تأسیساتی را که بخش خصوصی، کارخانه‌دار و یا مشترک جدید ایجاد می‌کند طی صورتجلسه‌ای باید به دولت واگذار شود و در حساب دارایی‌های دولت قرار گیرد تا دولت و وزارت نیرو بتواند در طول مسیر مصرف تعمیرات لازم و دوره‌ای را روی تأسیساتی مانند توانسفورماتورها داشته باشد و برای این کار باید حتما این‌ها به دولت تعلق داشته باشد.

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه سرویس و نگهداری تاسیسات برقی نیازمند افراد متخصص و تجهیزات ویژه سرویس است ابراز داشت: مورد دوم در ارتباط با استفاده از کنتورهای هوشمند است که باز هم متاسفانه ما در این بخش از دنیا بسیار عقب هستیم زیرا سال‌های سال است که کنتورهای هوشمند در بسیاری از کشورهای دنیا در حال استفاده است.

 

نماینده مردم شهرستان لنگرود در مجلس اذعان کرد: مجلس در تبصره 15 خواستار این شد تا نصب کنتورهای هوشمند از دهک بالای جامعه به جهت اینکه مصرف آنان بسیار بالاست شروع شود، این کنتورها قابلیت کنترل مصرف را دارند و معتقدیم نباید فضا به گونه‌ای باشد که هر فرد آنطور که مایل است از یارانه‌های انرژی استفاده کند و باید برای استفاده برق محدودیتی قائل شویم.

 

محمدنژاد یکی از حلقه‌های مفقوده در کشورمان را عدم مدیریت بهینه مصرف انرژی دانست و گفت: بحث استفاده از کنتورهای هوشمند کمک بزرگی به دولت برای بهینه‌سازی مصرف انرژی است، از طرفی در کنار نصب کنتورهای هوشمند برای دهک بالا، قرار شد کنتورهایی که خراب می‌شوند توسط دولت نصب شده و هزینه آن‌ها به شکل اقساط از خود مشترک گرفته شود که فکر بسیار خوبی بود اما این امر رأی نیاورد و همچنان بار مالی بر دوش دولت گذاشته شد.

 

وی موضوع سومی که در مجلس نتوانست رأی لازم را کسب کند بحث استفاده از منابع تبصره 15 برای تأسیسات برق‌آبی ذکر کرد و افزود: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم در آینده قدرت جهان در حوزه آب رقم می‌خورد زیرا آب محصولی فوق‌العاده ارزشمند و گرانقیمت است و قطعا موجبات نزاع‌های داخلی در کشورها، فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای فراهم می‌شود فلذا باید این امر کنترل شود و تحت اختیار قرار بگیرد.

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه بسیاری از مجاری آب در رودخانه‌های زنده کشور بدون استفاده هدر می‌رود تصریح کرد: اگر بتوانیم منابع آبی که بسیار غنی بوده را در حوزه کشاورزی، آب شرب و صنعت استفاده کنیم به نفع کشورمان تمام می‌شد بنابراین در این طرح درصدد بودیم که بخشی از منابع را به سمت سدهای برق‌آبی‌ها سوق دهیم که متاسفانه باز هم رأی نیاورد و همچنان ابتر ماند.

 

نماینده مردم شهرستان لنگرود در مجلس ادامه داد: طرح‌های ذکر شده در کمیسیون انرژی با بررسی تخصصی، کار کارشناسی و حرفه‌ای تصویب شده بودند و متعاقبا در کمیسیون تلفیق هم باز به لحاظ تطبیق منابع ملی، نگاه فنی و نیاز جامعه تصویب شد اما در صحن بابت تصمیماتی که غالبا حرفه‌ای نیستند مورد خدشه قرار گرفت و از دور خارج شد.

 

محمدنژاد یادآور شد: اینگونه مصوبات داخل مجلس نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه باعث ایجاد مشکل خواهند شد و نتیجه‌ و استفاده‌ای که باید از تبصره 15 در بخش آب و برق انجام گیرد محقق نمی‌شود و معتقدیم این روش، روشی پسندیده‌ای نیست که امروز مجلس پیش گرفته و می‌خواهد از هر سبک و سیاقی از بودجه عدول کرده و به دولت ابلاغ کند.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار است مجلس به عنوان یک ریل گذار برابر فرمایشات مقام معظم رهبری نقش آفرینی کند با این رویه نمی‌تواند به رسالت خطیر خود جامه عمل بپوشاند و قطعا ما با این شیوه نمی‌توانیم ریل‌گذار خوبی برای دولت باشیم زیرا نمونه‌های زیادی داریم که نه تنها به عنوان ریل مورد توجه قرار نگرفت بلکه در مسیر اجرای برنامه‌های دولت مانع ایجاد کرد.

کد خبر 1153387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha