« الموسوعة الفقهیّة المیسّرة » با پیام آیت الله سبحانی رونمایی شد 

آئین رونمایی اثر فاخر و ارزشمند « الموسوعة الفقهیّة المیسّرة » در ۱۶ جلد، اثری در باب تسهیل و تلخیص مسائل فقه و اصول، نمایش استحکام، جامعیت و پویایی فقه امامیه و کاربردی کردن فقه در دانشکده اصول الدین برگزار شد. 

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله محمد علی انصاری شوشتری مولف « الموسوعة الفقهیّة المیسّرة » ، با اشاره به اهداف این موسوعه و روند تالیف اظهار داشت: جرقه‌های نخستین نگارش موسوعه در سال 63 در ذهن بنده پدید آمد و با همراهی آیت الله اراکی در سال 74 جلد اول آن پس از فراز و نشیب‌هایی در مجمع الفکر اسلامی آماده و به چاپ رسید.

 

آیت الله انصاری بیان کرد: اکنون پس از مدتها انتظار، خدا را شاکریم که فرصت فراهم شد تا شرح حالی از زحمت و مشقت و جانفشانی را که در طول 36 سال در تدوین « الموسوعة الفقهیّة المیسّرة » کشیده ام به محضرعلما تقدیم نمایم.

 

وی عنوان کرد: اصطلاح موسوعه در عصر حاضر به دو معنی اطلاق می شود که شامل کتابهایی که به طور وسیع و گسترده تدوین شده اند و همچنین به کتابهایی که به شکل معجم و الفبایی و دائرة المعارفي نوشته می‌شوند.

 

مولف « الموسوعة الفقهیّة المیسّرة » خاطرنشان کرد: این موسوعه جز دسته دوم و دارای ویژگی‌هایی چون شمولیت، ترتیب سهل و آسان، روش نگارش آسان و ذکر منابع است، کتاب های فقهی غالباً دارای تعقید لفظی و پیچیدگی در اسلوب نگارش دارند که این امر امکان استفاده از آنها را مگر برای طبقه خاص ممکن نمی سازند.

 

وی تصریح کرد: لذا لازم است در نگارش موسوعة از روش های آسانی که بتواند معارف شریف فقهی را در اختیار خواننده قرار دهد، استفاده شود، هدف از موسوعه به شکل عموم رساندن علوم به مخاطبان به زبان ساده تر در کمترین زمان است، زیرا اگر کسی بخواهد معنا و احکام یک اصطلاح را بداند در حالیکه فعلا زمان رسیدن به آن و یا منابع و مدارک آن را ندارد، بهترین وسیله برای رسیدن به آن، موسوعه است.

 

وی با اشاره به تاریخ موسوعه نویسی گفت: در نیمه دوم قرن 14 هجری قمری و نیمه دوم قرن 20 میلادی کوششهایی برای تدوین یک دائرة المعارف فقه اسلامی بوجود آمد که حاصل آن پیدایش دو دائرة المعارف شامل « موسوعة الفقه الاسلامی » معروف به « موسوعة جمال عبد الناصر » بود.

 

مولف « الموسوعة الفقهیّة المیسّرة » بیان کرد: ایده موسوعه نویسی همچو ایده های کمالی در حوزه علوم اسلامی بعد از انقلاب اسلامی در اذهان علما و اهل فکر جرقه زد، و جسته و گریخته فرهنگ نامه های متعددی در فقه و اصول تدوین و چاپ شد.

 

وی در مورد تدوین« الموسوعة الفقهیّة المیسّرة » عنوان کرد: در نگارش آن ابتدا چهار هزار اصطلاح فقهی، و یک هزار اصطلاح اصولی را جمع آوری کردم، چند سال بعد کار اصولی را متوقف نمودم، و شروع به کتابت در فقه نمودم.

 

آیت الله انصاری خاطرنشان کرد: بخش اصلی موسوعه، فقهی است اما دو ملحق دارد که شامل ملحق اصولی و ملحق تراجم علمایی است، این اثر در جهت فراهم سازی نیازهای پژوهشی و افق گشایی در تحقیقات فقهی و اصولی جایگاه مهمی دارد.

کد خبر 1153531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha