امید بزرگترین خلیج دریای خزر به تدبیر دولت سیزدهم/ نجات خلیج گرگان در گرو ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار

خلیج گرگان سال هاست که به علت پسروی آب دریای خزر و قطع ارتباط آبی از طریق کانال های چاپاقلی، آشور و خزینی، رو به خشکی رفته و در آستانه نابودی است.

خبرگزاری شبستان- گرگان، خلیج گرگان در متتهی الیه شرقی دریای خزر واقع شده و بزرگترین خلیج این دریاچه و تنها خلیج ایرانی خزر به شمار می رود.

 

در سال های اخیر با پسروی آب دریای خزر، قطع ارتباط آبی بین دریا و خلیج گرگان از طریق چند کانال آبرسان، ورود انواع آلایندها به آن و غیره خلیج گرگان روزهای سخت و بحرانی را پشت سر می گذارد.

 

روند خشکی خلیج گرگان از سال های قبل آغاز شده و تا کنون حدود یک سوم از مساحت ۴۴ هزار هکتاری این خلیج یعنی بیش از ۱۰ هزار هکتار آن خشک شده است.

 

علت اصلی این اتفاق رسوبگذاری شدید در کانال های ارتباطی خلیج و دریا و افزایش فعالیت ها و مداخلات انسانی بوده است. عدم گردش آب در خلیج به علت نبود ارتباط با دریا، ماندابی شدن آب، خلیج گرگان را به کانون ریزگردها و مشکلات زیست محیطی تبدیل کرده است.


براساس مطالعات انجام شده در ۱۰ سال آینده با تداوم این شرایط و عدم مداخله موثر برای توقف روند خشکی، خلیج گرگان به طور کامل خشک خواهد شد. این در حالی است که دو مرحله مطالعات تخصصی برای نجات خلیج انجام شد اما هیچ اقدام عملی برای نجات آن در دستور کار قرار نگرفت.

 

خشک شدن خلیج گرگان اثرات زیست محیطی جبران ناپذیری از جمله تبدیل شدن به کانون ریزگرد در شمال شرق کشور، از بین رفتن اکوسیستم منطقه و تحت تاثیر قرار دادن اقتصاد ساکنان محلی را در پی خواهد داشت.

 

براساس مطالعات و ارزیابی های انجام شده نجات خلیج گرگان به یکهزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و راهکارهای اساسی آن نیز لایروبی کانال های چاپاقلی، آشوراده و خزینی، پمپاژ آب از دریا به خلیج و تنظیم ورودی و خروجی آب در دهانه خلیج گرگان است.

 

تعلل دولت یازدهم و دوازدهم درباره احیای خلیج گرگان، وضعیت این اکوسیستم ارزشمند را بغرنج کرده است و حالا همه نگاه ها به دولت سیزدهم برای نجات تنها خلیج ایرانی دریای خزر دوخته شده است.

 

در همین راستا مسئولان گلستان مجموعه ای از پیشنهادات را برای ارائه در سفر رئیس جمهور آماده کرده اند. یکی از این پیشنهادات تفویض اختیارات ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب ها به استاندار گلستان برای تسریع در تصمیم گیری و احیای خلیج گرگان است.

 

مصوبه دیگر تکلیف به وزارت نیرو برای تسریع در عملیات پمپاژ ۳۵ مترمکعب آب در ثانیه از دریا به خلیج و یا تامین منابع مالی موردنیاز برای اقدام ستاد استانی است.

 

تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان برای لایروبی کانال های ارتباطی بین دریا و خلیج از محل اعتبارات مدیریت بحران در راستای مصوبات چهارمین جلسه ستاد ملی تالاب ها از دیگر پیشنهادات مصوب استان است.

هم چنین مسئولان استان پیشنهاد دادند که ردیف اعتباری ویژه و تامین اعتبار بالع بر ۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای سایر پروژه های مصوب سومین جلسه ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب ها (طرح جامع احیای خلیج گرگان) از جمله لایروبی رودخانه های منتهی به خلیج، اجرای تصفیه خانه های فاضلاب شهری و روستایی در حاشیه خلیج و اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری اختصاص داده شود.

 

ذکر این نکته هم ضروری است که در صورت احیای خلیج گرگان یک استخر طبیعی بسیار بزرگ خواهیم داشت که محل مناسبی برای تولید و پرورش ماهیان خاویاری و آبزی پروری خواهد بود.

 

کد خبر 1153554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha