تاریخ جنوب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است/با کمک همین سفرنامه ها بازسازی فضای فرهنگی و اجتماعی امکان پذیر

نوبانی گفت: توجه به تاریخ بندرعباس و این مرز و بوم میتواند آیندگان را از گذشته و پیشینه این خاک آگاه کند و اثر استاد معظم محمود بهفروزی قطعا در این مسیر گام موثری بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، مراسم سلسله نشست‌های تخصصی 400 سالگی با موضوع نگاهی به سفرنامه پییترو دلاواله و با حضور محمود بهفروزی مترجم سفرنامه معروف دلاواله، استاد علی رضایی و سایبانی تاریخ پژوهشگر و محقق در حوزه تاریخ هرمزگان و مهدی نوبانی شهردار بندرعباس برگزار شد. 


مهدی نوبانی در این مراسم با اشاره به اهمیت و فایده تاریخ بیان کرد: انسان تاریخ را آیینه ای می بیند که تصویر هزاران سال سرگذشت پرکشاکش حیات، اندیشه و تحول را به او نشان می دهد. او می کوشد از تاریخ، حال، یا جامعه و فرهنگ و سیاست دیروز، معیارهایی بجوید برای احوال و اعمال امروز.

 

شهردار بندرعباس تصریح کرد: تاریخ‌نگار ی به معنی ثبت وقایع مهم در ایران باستان رواج داشت و مهم شمرده می‌شد، اگرچه این نوع تاریخ‌نگاری، دودمانی و بیشتر مربوط به دربار پادشاهان بود، با این وجود در لایه‌های درونی خود سنت‌ها و آداب و ارزش‌های دینی و اعتقادی مردم ایران باستان را آشکار می‌سازد. 

 

نوبانی گفت: پییترو دلاواله نویسنده، شرق‌شناس و جهانگرد ایتالیایی بود که به چند کشور شرقی سفر کرد و سفرنامه پبيترو دلاواله به مشرق زمين به سه قسمت تقسيم می شود ، تركيه، ايران و هند، اما فقط قسمت مربوط به تركيه در زمان حيات نويسنده به چاپ رسيد و قسمت های دوم و سوم بعد از مرگ او انتشار يافت تمام اين سفرنامه در واقع بصورت نامه هایی متعدد نگارش يافته است. 

 

این مقام مسئول در ادامه گفت: بدون ترديد سفرنامه او يكی از جذاب ترين و جالب ترين سفرنامه هايی است كه تاكنون نوشته شده است و دلاواله خاطرات سفرهای خود را در بازدید از کشورها به رشته تحریر در آورده که به صورت نامه‌های متعددی نگارش یافته است، که حاوی اطلاعات مهمی درباره ایران دوره صفوی است.

 

نوبانی افزود: سفرنامه ها اغلب منابع باارزشی محسوب می شوند كه در روشن نمودن جنبه های مختلف تاريخ اجتماعی ايران بويژه آنجا كه از ديد مورخين ايرانی پنهان مانده است، به كار مي آيند. 

 

شهردار بندرعباس گفت: با كمک همين سفرنامه هاست كه بازسازی فضای فرهنگی و اجتماعی و ... گذشته امكان پذير می گردد و بر همين اساس می توان گفت سفرنامه از نظر تاريخ نگاری در بردارنده مطالبی هستند كه در تاريخ نگاری فرهنگی فوق العاده حائز اهميت هستند.

 

نوبانی اظهار کرد: اهميت و ارزش سفر و تحسين و پذيرشی كه به دليل سفر و مشاهده از نزديک با قبول زحمت و خطر وجود دارد همواره محتويات سفرنامه ها را با اقبال عمومی مواجه ساخته است بويژه آنكه از سرزمين های دور و دراز و پديده های عجيب سخن مي گويد.

 

 

 

 

 

کد خبر 1153643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha