جهاد در راه خدا یکی از شئونات عظیم ائمه اطهار(ع) است

حجت الاسلام میهن پرست با بیان اینکه یکی از شئونات مهم حضرات معصومین(ع) تحقق عینی دستور عظیم الهی یعنی جهاد در راه خدا است، گفت: کسانی که می خواهند در ماه ضیافت به جایی برسند و نورانیت کسب کنند، باید به ماه شعبان خیلی توجه کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، امام جمعه شهر چوار، ظهر امروز(۱۳ اسفند) در خطبه های این هفته نماز جمعه در مسجد مقدس صاحب الزمان(عج) این شهر، با اشاره به خطبه شریف هشتاد و سوم کتاب شریف نهج البلاغه، اظهار کرد: حضرت امام علی(ع) در این خطبه می فرمایند که بدانید عبور شما از صراط و گذرگاه خطرناک مردافکن آن است، معبری که قدمها در آن می لغزد و خطرات هولناکی، پی در پی دامان انسان را می گیرد، حال که چنین است، ای بندگان خدا تقوای الهی پیشه کنید.

 

حجت الاسلام« شهاب الدین میهن پرست» تصریح کرد: حضرت امام علی(ع) در ادامه این خطبه می فرماید که کسانی تقوای الهی را پیشه می کنند که همچون تقوای خردمندی که تفکر، قلب او را به خود مشغول ساخته و خوف الهی چشمش را خسته کرده، شب زنده داری، خواب را از چشمش ربوده، امید به رحمت پروردگار، او را به تشنگی روزه ایام گرم تابستان واداشته، زهد در دنیا خواهش های نفسانی را از او گرفته است، همان پرهیزگاری که ذکر خدا به سرعت بر زبانش جاری شده و ترس از خدا را برای ایمنی رستاخیز از پیش فرستاده است، جاذبه های انحرافی و شیطانی را از جاده خویش کنار زده و در بهترین و مستقيم ترین راه هایی که او را به روش مطلوب جهت رسیدن به رضای خدا می رساند، گام برداشته و وسوسه ها و فریب ها هرگز او را نفریفته و امور مشکوک بر او پنهان نمانده است و به کمک نور تقوا، حق را از باطل تشخیص داده است.

 

وی افزود: با مژده (بهشت) و زندگی آسوده، در میان نعمت ها، در بهترین جایگاه و ایمن ترین روزها، شاد و مسرور است، این در حالی است که از گذرگاه دنیای زودگذر، با روشی پسندیده عبور کرده و توشه آخرت را توأم با سعادت از پیش فرستاده است، همان پرهیزگاری که از ترس (آن روز، به عمل صالح) مبادرت ورزیده و در مهلت (زندگی) با سرعت مشغول (بندگی) بوده و نسبت به آنچه مطلوب (پروردگار) است، رغبت کامل داشته و از آنچه باید بگریزد دوری کرده است، امروز مراقب فردای خویش است و برای آینده خود پیش بینی لازم را نموده است. همان بس که بهشت، پاداش و عطیه (پرهیزگاران) باشد! و همان بس که آتش دوزخ، کیفر (بدکاران و بی تقوایان) باشد و کافی است که خداوند انتقام گیرنده (از اینها) و یاری کننده (آنها) و قرآن مدافع (نیکوکاران) و دشمن (بدکاران) باشد؟

 

امام جمعه شهر چوار یادآور شد: تجاوز و حمله نظامی از جانب هر کشوری محکوم بوده و نباید از آن حمایت کرد، اما در مورد حمله روسیه به اوکراین باید این مسأله را در نظر داشت که این کشورهای غربی بودند که با تحريك اوکراین زمینه ساز جنگ شدند.

 

وی گفت: رهبر معظم انقلاب در سخنانی به مناسبت خجسته عید مبعث، اوکراین را قربانی سیاست بحران سازی آمریکا برشمردند و خاطرنشان کردند: «امرور اوکراین قربانی سیاسی بحران سازی آمریکا است زیرا آمریکا بود که با دخالت در مسائل داخلی اوکراین، راه انداختن اجتماعات و ایجاد کودتای مخملی و رنگی، حضور سناتورهای آمریکایی در اجتماعات معارضان و جابجا کردن دولت ها، این کشو را به این نقطه کشاند. ما در اوکراین طرفدار توقف و خاتمه جنگ هستیم.»

 

حجت الاسلام میهن پرست گفت: سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان نیز در سخنانی گفتند: «آمریکا مسئول اتفاقاتی است که اکنون در اوکراین رخ می دهد، واشنگتی دولتمردان اوکراین را تحريك به جنگ کرد، آمریکایی ها هیچ تلاشی برای یافتن راهکار دیپلماتيك برای حل و فصل بحران اوکراین نکردند، استانداردهای دوگانه جامعه جهانی در قبال بحران اوکراین مشهود است.»

 

وی افزود: در مورد نتیجه و چگونگی تداوم روند حمله روسیه به اوکراین هنوز نمی توان با قاطعیت سناریویی را به عنوان سناریوی حتمی مطرح کرد. اما به نظر می رسد که اگر روسیه به دنبال اشغال کامل اوکراین نباشد، توافق در میز مذاکره مهم ترین سناریو در مورد آینده این جنگ خواهد بود.

 

امام جمعه چوار در ادامه با اشاره به حلول ماه مبارک شعبان، ابراز کرد: کسانی که می خواهند در ماه ضیافت به جایی برسند و نورانیت کسب کنند، باید به ماه شعبان خیلی توجه کنند و از آن به درستی استفاده کنند، از جمله اعمالی که در این ماه به آن سفارش شده، روزه است، روزه از عبادت هایی است که فوق العاده در نورانیت، سبك شدن، دور شدن از گناهان و لطافت روحی شخص مؤثر است.

 

حجت الاسلام میهن پرست افزود: امام صادق،(ع) فرمود: ماہ شعبان، عید انسانیت هاست. کسانی که یاد نگرفتند به خودشان درست نگاه کنند، از روزه هراسان هستند، اگر انسان خودش را درست ببیند، از ماه شعبان بسیار لذت می برد، همه دغدغه کسی که می خواهد در این جشن شرکت کند، استغفار کردن و پاك بودن است، انسان باید ار همه تعلقات خود استغفار کند و فاصله بگیرد، غصه طبیعت را نخورد، دلشوره های بخش حیوانی را کم کند که خدا بهترین روری دهندگان است.

 

وی  در ادامه با اشاره به سوم شعبان، میلاد با سعادت امام حسین(ع)، گفت: یکی از شئونات مهم حضرات معصومین(ع) تحقق عینی این دستور عظیم الهی یعنی جهاد در راه خدا است، در حقیقت باید گفت عمر شریف ائمه اطهار(ع) در عمل به این امر اعظم الهی سپری شده است.

 

امام جمعه شهر چوار بیان کرد: این امر الهی به قدر جامع و اعم است که می توان گفت مهم ترین شأن حضرات در راستای هدف، اداء حق جهاد است، لذا در زیارت جامعه کبیره آمده است که« و همه توان خود را راه خدا، آنگونه که شایسته است، به کار گرفتید». اما این حقیقت درباره سید و سالار شهیدان عالم، جلوه و تجلی دیگری دارد و به همین جهت در فرازی از زیارت امام حسين(ع) آمده است: «أشهد انك جاهدت في الله حق جهاده». این فراز گویای این حقیقت است که امام حسین(ع)، مؤدی اتم و اکمل حق جهاد في الله است.

 


حجت الاسلام میهن پرست با اشاره به سالروز میلاد حضرت ابوالفضل العباس(ع) ابراز کرد: رأی ایشات تابع امام حسین(ع) و دلشان تسلیم امام بود، به امام خود یقین داشت، از این رو همه قوای خود را برای نصرت امام به میدان آورده بود. در مقام معیت چنان شدیدالمعية امام بود که فرمانده تمامی کسانی شد که در معیت امام اشد بودند، حضرت کسی است که باید حبیب و زهیر و بریر و سعید بن عبدالله و... زیر دست او باشد، اینها هرکدام برای خودشان يك عالمی از عظمت هستند، این فرماندهی نیز فقط ظاهری نبوده، بلکه باطنی هم هست، به همین خاطر است که عارف بزرگی مثل میرزا علی آقای قاضی می گوید چهل سال راه بر من باز نمی شد تا این که به حرم حضرت ابوالفضل(ع) رفتم و در آخر با يك اشاره حضرت گشایش حاصل شد، همچنان که مقام سقایت حضرت قمر بنی هاشم(ع) هم فقط سقایت ظاهری نیست، سقایت باطنی آن حضرت از اعظم اسرار وجودی ایشان است.

 

وی با تبریک میلاد امام سجاد(ع) پنجمین امام شیعبان، ابراز کرد: هفته منابع طبیعی را تبریک عرض میکنیم و از مسولین مربوطه به خاطر اقدامات خوبشان تشکر می نماییم و از مردم طبيعت دوست می خواهم در این ایام تعطیلات پیش رو مراقب طبیعت باشند و آن را تخریب نکنند.

 

امام جمعه چوار گفت: همچنین تاسیس نهاد کمیه امداد را که از یادگاران امام راحل است را تبریک عرض نموده از خدمات این نهاد مقدس به خاطر خدمات ارزشمند به نیازمندان تشکر فراوان دارم، انشاء الله در این ایام خاص مردم نوع دوست به فکر نیازمندان باشند و کمک های نقدی و غیر نقدی را در اختیار این عزیزان(ع) قرار بدهند.

کد خبر 1153656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha