کاشت یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال در همدان

خزایی گفت: یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال در هفته منابع طبیعی اعم از بلوط، سنجد، بادام شیرین، سرو خمره‌ای، زرشک وحشی و ارغوان در استان همدان کاشته می شود.

اسفندیار خزایی در گفتگو با خبرنگار شبستان در همدان با بیان اینکه استان همدان به واسطه واقع شدن در فلات بلند در چهار حوزه آبخیز است، گفت: حوزه آبخیز قره‌چای، گاماسیاب، سفیدرود و گاورود جزو این حوزه‌هاست؛ هیچ آبی از سایر استان‌ها وارد استان همدان نمی‌شود ‌و از استان منشعب می‌شود.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با تاکید بر اینکه در حفظ مراتع بالادست به‌دلیل تنوع زیستی مراتع در استان همدان موفق عمل کرده‌ایم، گفت: مراتع و جنگل‌ها در همدان دارای یک هزار و 658 گونه گیاهی با تنوع زیستی بسیار بالا هستند.

 

وی بیان کرد: ذخیرهگاه‌های جنگلی در استان شناسایی و سال جاری 62 هکتار به آن اضافه شد؛ سال 96 حدود 518 هکتار ذخیره‌گاه جنگلی در استان شناسایی شده بود که به مرور طی چند سال به  2 هزار و 750 هکتار رسانده شد که از این میزان 283 هکتار گونه مرتعی گون است.

 

خزایی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه هر ساله بالغ بر دو هزار هکتار عملیات در مراتع استان همدان به انجام می‌رسد، اضافه کرد: در حوزه آبخیزداری اعتبارات ۸۵ میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی جذب و در سال جاری نیز علی رغم قطع اعتبارات این صندوق، از محل دیگر اعتبارات بالغ بر ۶۲ میلیارد تومان تخصیص یافت.

 

وی با بیان اینکه در این زمینه موفق به عقد قرارداد با ۲۴ حوزه شده ایم، اظهار کرد: سالانه ۳۰ هزار هکتار و در سال جاری بالغ بر ۳۵ هزار هکتار عملیات آبخیزداری در استان به انجام رسیده است.

 

خزایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: در استان همدان ۶۵ هزار هکتار عرصه بیابانی وجود دارد که برای مقابله با این روند نیاز به اقدامات جدی وجود دارد.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ادامه داد: هم اکنون در استان، پوشش صددرصدی عکس‌های هوایی وجود دارد.

 

خزایی از کاشت یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال در هفته منابع طبیعی در سطح استان همدان نیز خبر داد و گفت: بلوط، بنه، ارژن، سنجد، بادام شیرین، سرو خمره‌ای، زرشک وحشی و ارغوان از جمله نهال‌های مراتعی است که در استان کاشته و با اقلیم همدان، سازگار است.

 

وی در رابطه با ساخت بیمارستان هزار تختخوابی در حیدره بالای شهر، تصریح کرد: بر اساس ماده ۱۰ زمین شهری، آن منطقه در اختیار راه و شهرسازی است البته هنوز قطعی نشده و پیشنهادهای دیگری هم وجود دارد.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در پایان، خاطرنشان کرد: ۷۴۵ فقره تخریب و تصرف در استان، صورت گرفته که ۵۹۲ فقره خلع ید و رفع تصرف صورت گرفته و ۱۴ نفر دستگیر شدند.

کد خبر 1153806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha