«احسان» توشه جاودان ‌آخرت

احسان و نیکوکاری بهانه ای برای تقسیم محبت و شادی بین نیازمندان و ایتام است و خداوند متعال با قرار دادن روزی برخی افراد در روزی دیگران این فرصت را به انسان داده است تا در این دنیا فانی توشه ای جاودان برای آخرت خود جمع آوری کند.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ ما انسان ها که گل سرسبد و اشرف مخلوقات این جهانیم، باید به خود آییم و از جهان طبیعت، درس ایثار و بخشندگی بیاموزیم.

 

احسان و نیکوکاری، تجلی روحیه والا و صفت زیبای نوع دوستی است که در دستان سبز ما جلوه گر می شود؛ احسان به هم نوع موجب گره گشایی می شود و نمایان گر محبت و اظهار دوستی به دوستان است.

 

زمانی که به دیگران خوبی و کمک می کنیم، نیروهای مثبت را به دور خودمان نزدیک کرده ایم و این نیروهای مثبت باعث آرامش و شادی حقیقی ما می شوند.

*ضرورت نیکی

نیکی به دیگران اصل و محور همه خوبی ها و دژ استوار و زکات نعمت هاست؛ احسان، تجارتی سودمند است که ضرر در آن راه ندارد و لبیک گفتن به نیروی ذاتی و درونی است؛ زیرا تمایل به خوبی و انجام دادن کارهای نیک از جمله ویژگی هایی است که خداوند حکیم در نهاد انسان قرار داده است.

 

نیکوکار آخرت را می نگرد و زندگانی دنیا را دست مایه رسیدن به آخرت قرار می دهد و آن را غنیمت می شمارد و پیش از فرارسیدن مرگ، زاد و توشه می اندوزد.

 

نیکوکاری بهره ای ماندنی و غنیمتی پایدار و بالاترین زراعت و سودآورترین سرمایه است، نیکی کردن پاسخ گفتن به ندای «اللّه» است؛ خداوندی که هیچ عملی را بی جواب نمی گذارد و به نیکوکاران وعده پاداش در دنیا و آخرت داده است.

 

احسان مغناطیسی است که جاذبه قوی آن، سرسخت ترین انسان ها را به سمت خود می کشاند؛ نیکی به واسطه نیروی خارق العاده اش، نور صفا و صمیمیّت را بر قلب های تیره و تار می تاباند و دل های سخت و سنگی را در آسیاب مهر و مودت خرد می کند.

 

دنیا مزرعه آخرت است و انسان، هرچه در این دنیا بکارد، در آخرت برداشت خواهد کرد و هیچ عمل خیر و شری از نظر خدا دور نمی ماند و عاقبت، صاحب آن نتیجه آن را خواهد دید.

*اهمیت نیکی کردن از نظر بزرگان اسلام

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: «هرکس که در راه خدا به طریقی به برادر مؤمنش مهربانی کند، خداوند از خدمت کاران بهشتی به خدمت او خواهد گمارد».

 

امام علی علیه السلام می فرماید: «حال که زنده و برقرارید، عمل نیکو انجام دهید؛ زیرا پرونده ها گشوده و راه توبه باز است و بدکاران امید بازگشت دارند».

 

امام صادق علیه السلام فرمود: «کسی که در سختی ها به داد برادر مؤمنش برسد و گرفتاری اش را برطرف سازد و در برآوردن حاجتش به او کمک کند، به سبب این عمل 72 رحمت نزد خداوند دارد که خداوند یکی از آنها را زودتر به او عطا می فرماید و با آن زندگی دنیایش را اصلاح می کند و 71 رحمت دیگر را برای ترس و وحشت های قیامتش ذخیره می سازد».

 

آیت الله مکارم شیرازی در خصوص اهمیت نیکوکاری می فرمایند: «احسان و نیکوکاری، یکی از اصول اساسی ارزش ها در جامعه اسلامی است. بر این اساس، خداوند در قرآن، همگان را به انجام آن فرمان داده (نحل: 90) و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله این آیه را جامع همه ارزش ها دانسته است.»

 

علامه طباطبایی رحمه الله در این باره می نویسد: «احسان، یعنی نفع و نیکی رساندن به دیگران، بدون انتظار پاداش متقابل و جبران نیکی؛ به گونه ای که در نیکی فزون تر و شایسته تر عمل کرده و در بدی در مرتبه ای پایین تر پاسخ دهد، یا اینکه به دیگران خدمت کند، بی آنکه در انتظار پاداش باشد».

*حدیث امام جواد(ع) دلی حضور در حوزه نیکوکاری

در روزگار دیروز و امروز، شهر و بخش سخاوتمند پرور بیرجند بوده و هستند کسانی که همواره با اعمال نیک و بخشنده خود به مردم و جامعه خدمت نموده و بخش قابل توجهی از دارائی هایشان را در مسیر ساخت مراکز عام المنفعه و مردمی هزینه کردند و داوطلبانه بدون انتظار هیچ بازخوردی یا تمجید و تشویقی به کار خیر مشغول بوده و هستند و تنها دلیل نیکوکاری شان را رضایت خدا و خدمت به خلق خدا عنوان نموده اند و با چنین هدف والایی نام نیکی از خود در جامعه به یادگار می گذارند که در این جا روی سخن ما خیراندیشان بی شماری اند که به احترام هر یک از آن ها باید ایستاد و ادای احترام کرد و به نیت خیرخواهانه آن ها درود فرستاد.

 

هفته نیکوکاری بهانه ای شد تا به سراغ یکی از نیکوکارانی برویم که بارها شادی خود را با دیگران تقسیم کرده است و در گرفتن دست نیازمندان همواره پیشتاز بوده است. «محمدرضا میری» یکی از اساتید دانشگاه بیرجند است که شاد کردن دل نیازمندان و ایتام را پیشه کار خود قرار داده است و در گفتگو با خبرنگار شبستان می گوید: طبق گفته امام جواد (ع) نیکوکاران بیش از نیازمندان، نیاز به کار خیر دارند و این حدیث سبب شد تا وارد این حوزه شوم.

 

وی در ادامه بیان می کند: نیکوکاری حس خوبی به انسان می دهد و در تمام جهان این موضوع مشاهده می شود و باید تقویت شود.

 

میری با بیان اینکه از سال 73 برای شرکت در طرح «اکرام ایتام» وارد این حوزه شدم، می افزاید: «اکرام ایتام» یکی از بهترین رح های کمیته امداد است که حس خیلی خوبی به انسان می دهد و به بسیاری از این افراد مشاوره تحصیلی و ازدواج داده ام.

 

استاد دانشگاه ادامه می دهد: این طرح در بین مردم توانسته جا باز کند و کمیته امداد با شفاف سازی می تواند سبب جذب بیشتر مردم به سمت شرکت کردن در این نوع طرح ها شود.

 

چند فرزند دارید و آیا فرزندان شما نیز این روحیه ی ارزشمند را به ارث برده اند؟ بنده یک دختر و یک پسر دارم و سعی کرده ام تا فرزندان خود را به سمت نیکوکاری و محبت کردن به دیگران سوق دهم. دختر بنده در این زمینه بسیار فعالیت دارد و به هیئات مذهبی و نیازمندان کمک می کنند و از هر فرصتی برای دستگیری از نیازمندان استفاده می کنند.

 

در رسیدگی به نیازمندان چه معیارهایی دارید؟ کمک به نیازمندان یک قالب ذهنی متفاوتی دارد و یک عده به سمت کمک به ایتام، جهیزیه، تحصیل، درمان و مسجدسازی و مدرسه سازی می روند. خداوندمتعال این قالب ذهنی را ایجاد کرده است تا افراد به همه این بخش ها کمک کنند و به نظر بنده دنیا یک قاب است که هر انسانی آن را متفاوت می بیند و بنده بیشتر دوست دارم تا در زمینه تامین جهیزیه کاری انجام دهم.

 

در ازای این نیکوکاری ها از خدای متعالی چه می خواهید؟ از خداوندمتعال تنها سلامتی و عاقبت بخیری را درخواست دارم و امیدوارم این اقدامات بتواند دلی را شاد کند و باعث جلب رضایت خداوند متعال شود.

 

در مستند همدلی با حضور دو نفر دیگر از خیرین استان خراسان جنوبی یک جعبه ای وجود داشت که باید یک جمله به وجود مقدس امام رضا(ع) می گفتیم و بنده از سلطان خراسان سلامتی و عاقبت بخیری را درخواست کردم.

 

بعضی ها معتقدند خدا اگر می خواست خودش به نیازمندان ثروت و امکانات می داد چرا ما جلوتر از خدا باشیم ؟ نظر شما چیست ؟ بنده با این نظر بسیار مخالف هستم چرا که خداوند متعال روزی برخی افراد را در روزی دیگران قرار داده است.

 

در این دنیا برای رفع نیازهای خود باید گروهی زندگی کنیم و بنابراین مفهوم سلامتی و خوشبختی یک مفهوم گروهی است و علی رغم اینکه در آخرت باید فردی جواب دهیم اما باید در این دنیا گروهی کار کنیم.

 

زندگی جوانمردانه و حس خوب را تنها «انفاق» به انسان می دهد و «انفاق» به این معنا است که در راه خداوند یک کار ارزشمند حتی کوچکی را انجام دهیم و یا علمی را نشر دهیم.

 

نیکوکاری در سرنوشت کلی زندگی شما نقش داشته است؟نیکوکاری مسیر زندگی انسان را عوض می کند و درس های بسیاری از نیکوکاری کسب کرده ام و به دیگران هم انتقال دادم.

 

مشکلاتی بسیاری برای بنده و فرزندانم پیش آمد که به لطف خداوند به خیر گذشت و معتقد هستم که نیکوکاری و انفاق باعث رفع بلا می شود.

 

چه صحبتی برای کسانی که دوست دارند وارد کار خیر شوند دارید؟ سازمان جهانی بهداشت معتقد است که در کنار وظایف سازمانی به پرداختن یک کار داوطلبانه توجه کنیم چرا که این کار داوطلبانه انسان را به آن حس خوب نزدیک می کند.

 

انسان به یک فعالیت هایی نیاز دارد تا حالت معنوی و اجتماعی خود را تقویت کند و شرکت در این نوع فعالیت های داوطلبانه مانند احسان و انفاق باعث ایجاد حس خوب در انسان می شود.

 

انسان یک موجودی است که باید فراتر از وظیفه خودش به دیگران هم کمک کند و آن حس خوب کمک به دیگران را تجربه کند و کسانی که این حس را تجربه نمی کنند از نعمت های خوب الهی محروم هستند.

 

سخن آخر؟ خداوند خودش ضامن یتیمان و نیازمندان است و چراغ نیکوکاری همیشه روشن بوده و خواهد بود و خود انسان دوست دارد تا از یک چیزی بگذرد تا لبخندی بر روی لب های نیازمندی نمایان شود.

 

نیاز مالی یکی از نیازهای اساسی است و امیدواریم همه انسان ها از هر فرصتی برای کمک کردن به دیگران استفاده کنند و چراغ نیکوکاری پرفروغ تر از گذشته شود.

 

 

 

کد خبر 1153892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha