هم زمان با هفته منابع طبیعی ۴۹ پروژه به بهره برداری می رسد 

حمزه احمدی گفت: هم زمان با هفته منابع طبیعی ۴۹ پروژه به بهره برداری می رسد البته تعدادی از این پروژه ها عملیات اجرایی آنها آغاز می شود با این اقدام زمینه اشتغال‌ مستقیم ۴۷۰  و ۱۳۰ نفر غیر مستقیم انجام می شود.

به, گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، امروز ۱۴ اسفندماه نشست به مناسبت هفته منابع طبیعی نشست خبری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در سالن اجتماعات این اداره کل برگزار شد.

«حمزه احمدی» در این نشست، گفت: هم زمان با آغاز هفته منابع طبیعی، طرح درختکاری در سطح جنوب کرمان اجرا می شود، در همین راستا در وردی شهر جیرفت از سمت دلفارد عرصه ای برای غرس نهال ویژه مردم جنوب کرمان در نظر گرفته شده است که می توانند یک نهال به یاد عزیزان خود غرس کنند و مراقبت از این نهال ها به مردم واگذار می شود.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان افزود: این اقدام علاوه بر ایجاد زمینه مشارکت مردم در طرح درختکاری و حفظ منابع طبیعی، موجب ایجاد یک بوستان زیبا و سرسبز نیز می شود.

وی بیان کرد: همچنین امسال طرح سراسری کاشت یکهزار نهال و بذر به یاد شهدا در کشور اجرا می شود که این اداره کل نیز برای مشارکت در این طرح، ۷۰ هزار اصله نهال از گونه های زینتی و جنگلی در نظر گرفته که در این هفته غرس می شوند.

احمدی ابراز کرد: برنامه محوری هفته منابع طبیعی در شهرستان کهنوج با حضور نماینده ولی فقیه در استان کرمان اجرا می شود به همین منظور عرصه ای به عنوان پارک آبخیز در نظر گرفته شده که عملیات اجرایی فضای سبز آن آغاز می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان ادامه داد: با توجه به گستردگی عرصه های منابع طبیعی و کمبود نیروی انسانی برای حفاظت از عرصه های منابع طبیعی، جذب همیاران طبیعت از اهداف ما است تا بتوانیم به صورت مشارکتی از این عرصه ها محافظت کنیم.

وی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵ هزار و ۵۹۸ نفر در قالب دوره های آموزشی همیاران طبیعت جذب شده اند که بیش از ۳ هزار نفر در سامانه ساماندهی شده اند و یکهزار و ۷۰۰ نفر دوره آموزشی همیاران طبیعت را گذرانده اند.

احمدی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات انجام شده با هدف حفظ عرصه های منابع طبیعی، صدور مجوز برای راه اندازی تشکل ها و تعاونی های تخصصی به فارغ التحصیلان رشته های منابع طبیعی و آبخیزداری بومی منطقه است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان اضافه کرد: در همین راستا ۲۲ قرار داد با تشکل ها و تعاونی های تخصصی با اعتبار بیش از ۸ میلیارد تومان منعقد شده است.

وی با یادآوری این مطلب که منابع طبیعی و آبخیزداری دستگاه حاکمیتی و اجرایی است که براساس شرع مقدس اسلام و قانون وظیفه حراست از عرصه های ملی را بر عهده دارد، تصریح کرد: افرادی اندکی به دنبال تصرف و یا تخریب عرصه های منابع طبیعی هستند که این اداره کل بنا بر وظیفه ذاتی خود طبق قانون با آنها برخورد می کند.

احمدی عنوان کرد: در سال جاری در حوزه حفاظت گیاه پزشکی در بیش از ۳۰ هزار هکتار عملیات پیشگیری و کنترل آفات و امراض در جنگل های بالا دست انجام شده است و همچنین بیش از  یک میلیون عرصه مستعد حریق شناسایی شده و برای حفاظت به نیروهای حفاظتی شرکتی واگذار شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان ابراز کرد: برای پایش دقیق عرصه های حفاظتی از پهباد استفاده می کنیم تا در صورت مشاهده هرگونه تخریب و یا تصرف به موقع ورود پیدا کرده و با متخلفان برخورد کنیم.

وی بیان کرد: یکی دیگر از ویژه برنامه های هفته منابع طبیعی، اختصاص روز ۱۸ اسفند به پروژه گردشی خبرنگاران است تا در این سفر یکروزه از طرح های منابع طبیعی بازدید کنند و در امر فرهنگ سازی حفاظت از عرصه های ملی ما را یاری کنند.

احمدی اظهار کرد: یکی از اقدامات اداره کل در سطح جنوب کرمان برای کنترل روان آبها و جلوگیری از خسارت سیلاب، پروژه های آبخیزداری اجرا شده که در سیل اخیر نیز در نقاطی که این عملیات اجرا شده یا خسارتی وارد نشده و یا میزان خسارت ناشی از سیلاب اندک بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان خاطرنشان کرد: جنوب کرمان قطب کشاورزی است و حفظ آب و خاک از اولویت ها است و اجرای پروژه های آبخیزداری می تواند کمک شایانی به تغذیه سفره های آب زیرزمینی کنیم.

وی با بیان این مطلب که در جنوب کرمان بیش از ۹۵۰ سازه آبخیزداری ساخته شده، عنوان کرد: با این اقدام در پی بروز سیلاب اخیر ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب مدیریت شده است که از این میزان ۱۲۰ میلیون متر مکعب آب جذب سفره های زیرزمینی از اراضی باغی و زراعی شده است.

احمدی اجرای هر طرح و پروژه را نیازمند انجام کارهای مطالعاتی دانست و یادآور شد: امسال در اجرای پروژه های منابع طبیعی و آبخیزداری ۲۵ درصد کار مطالعاتی انجام شده و قریب ۲۲ درصد نیز در حال انجام است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان تصریح کرد: هم زمان با هفته منابع طبیعی ۴۹ پروژه به بهره برداری می رسد البته تعدادی از این پروژه ها در این هفته عملیات اجرایی آنها آغاز می شود و با این اقدام زمینه اشتغال‌۴۷۰ نفر به طور مستقیم و یکهزار و ۳۰۰ نفر نیز به طور غیر مستقیم فراهم می شود.

وی ابراز کرد: یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته اختصاص ۷۵۰ هکتار از عرصه های منابع طبیعی به اجرای طرح زراعت چوپ است.

کد خبر 1154117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha