برای ۴۵۰ خانوارمناطق کم برخوردار اشتغال زایی کرده ایم

محمودی با بیان اینکه حمایت از مشاغل خانگی موچب اشتغال زایی می شود؛ گفت: در حوزه عروسک سازی با وجود مشکلات بسیار تاکنون برای ۴۵۰ خانوار در مناطق کم برخوردار به صورت مستقیم اشتغالزایی کرده ایم.

«عفت محمودی» در گفتگو با خبرگزاری شبستان از مشهد در حاشیه نشت عصرانه های کارآفرینی بیان کرد: در ابتدا من به صورت تفریحی وارد حوزه عروسک سازی شدم و به صورت جدی و با هدف اشتغال زایی ورود نکرده بودم اما از سال 1394 به بعد تصمیم گرفتم که در این حوزه به یک کارآفرین تبدیل شوم و افراد زیادی را وارد این هنر نمایم. ابتدا کار خود را با کلبه چوبی واقع در پارک کوهسنگی شروع کردم و محصولات خود را در این کلبه به فروش می رساندم.


این کارآفرین حوزه عروسک سازی افزود: آموزش نیز در همان پارک کوهسنگی به صورت رایگان برای علاقه مندان برگزار کردم. این آموزش ها به گونه ای بود که همه می توانستند آن را فرابگیرند، بسیاری از افراد که برای تفریح به کوهسنگی می آمدند با دیدن من که در فضای باز به هنرجوها آموزش می دادم، به ما ملحق می شدند و برخی از این طریق وارد این حرفه و یا بهتر است بگویم این هنر شدند و علاوه بر اینکه برایشان یک سرگرمی است کمک خرجی برای خانواده اشان است.


وی گفت: من و همسرم، دو فرزندانم و خواهر زاده ام اکنون در این حوزه فعالیت می کنیم و در این مدت توانستم 450 نفر را به صورت مستقیم در این حوزه جذب و اشتغال زایی داشته باشم و البته دوبرابر و شاید بیشتر به صورت غیر مستقیم با ما در ارتباط هستند چرا که هر فردی که از ما مواد اولیه دریافت می کند، در خانواده و اقوام این مواد را برای تهیه عروسک های زیبا توزیع می کند.


محمودی با بیان خاطره های جذاب از افرادی که به گونه های مختلف وارد حوزه ساخت عروسک شده اند؛ اظهار کرد: ما مواد اولیه را کاملا آماده شده در اختیار این 450 نفر قرار می دهیم و عروسک مورد نظر را برای فروش از آنها تحویل می گیریم و آنها در این خصوص نیاز نیست به ما مراجعه کنند بلکه ما با توجه به اینکه اکثر این افراد، خانم های بدسرپرست و یا بی سرپرست در حاشیه شهر و مناطق کم برخوردار هستند، مواد اولیه و محصول نهایی را از درب منازل آنها تحویل می گیریم.


وی در ادامه از وضعیت بسیار سخت برخی از خانم های مجموعه خود در شرایط سخت اقتصادی امروز گفت و افزود: ما تا توان داریم و داشتیم حتی در شرایط سخت کرونایی هیچ کدام از آین خانواده ها را رها نکردیم و مواد اولیه را با وجود گرانی های پی درپی و بلاتکلیفی بازار در اختیار این خانم ها قرار دادیم تا از درآمد بی بهره نمانند اما در یک زمانی به قدری شرایط برای ما سخت شد که مجبور به فروش ماشین خود شدیم، اگر چه مسئولین در ارگان های مختلف قول ارائه تسهیلات به ما می دادند اما تنها ارگانی که با ما همکاری کرد شهرداری بود.


این کارآفرین از اختصاص تسهیلات دولت برای کارآفرینان گفت و تصریح کرد: این تسهیلات که ابتدا بیان شد 500 میلیون تومان است و به کارآفرینان داده می شود، در نهایت با 50 میلیون تومان موافقت شد که آن نیز با سخت گیری های زیاد نتوانستیم دریافت کنیم.


وی در ادامه بیان کرد: من و همسرم عاشق این کار هستیم و از اینکه می بینیم خانم های سرپرست خانوار زیادی از این طریق امرار معاش می کنند و گرفتار دام های شیطانی و ... نمی شوند بسیار خوشحال هستیم، بارها پای درد دل این خانم ها نشسته ام، برایم بسیار گریه کرده اند، از شرایط سخت زندگی خود، بیماری فرزند و یا همسر خود و ... گفته اند و من نیز به درددلهای آنها گوش دادم و آنچه در توانم بوده است دریغ نداشته ام. گاهی گوش کردن به حرف های آنها نیز تسکینی بر قلب های شکسته آنها است. من آنها را خانواده خود می دانم.


محمودی افزود: این عشق درکار من به گونه ای شد که از تفریحات ما در منزل بسته بندی و درست کردن عروسک است، حتی فامیل که برای شب نشینی به منزل ما می آیند به ما در درست کردن عروسک ها کمک می کنند و برایشان یک جذابیت خاصی دارد.


وی در خصوص نوع عروسک هایی که تولید می کند؛ گفت: در زمان های مختلف عروسک ها متفاوت بوده اند ما بر اساس سلیقه مردم رفتار می کنیم، الان عروسک ننه جون و آقاجون از عروسک های محلی ما هستند که طرفداران خاص خود را دارد و یا عروسک هایی با لباس های محلی اقوام مختلف ایران و انواع مگنت با عروسک های خمیری، محصولات چوبی ، تابلوهایی با تزیین پارچه از دیگر کارهای تولیدی ما است. البته من همیشه دوست داشتم که عروسک هادی و هدی را تولید کنم که تاکنون با توجه به شرایط کرونایی فرصت نشده است و همان طرح های قبلی را تولید می کنیم.

 

این کارآفرین تصریح کرد: عامل موفقیت من در حوزه کاری همراهی همسرم است که در این مسیر همواره یار و همراه من بودند و از هیچ تلاشی فروگذاری نکردند. 


وی در پایان مشکلات مالی را از مهمترین دغدغه های حوزه کاری خود عنوان کرد و افزود: در شرایطی که مواد اولیه هر روز قیمت آن افزایش پیدا می کند و اجاره بهای کلبه و فروشگاه افزایش پیدا می کند، می خواهم مسئولین در این خصوص به ما مساعدت نمایند و در حوزه صادرات و حضور در نمایشگاههای خارجی که مشکل بزرگ ما است نیز یاری دهنده ما باشند.

کد خبر 1154167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha