بدون رعایت حق‌الناس، رعایت حقوق الهی برای بندگان محقق نمی‌شود

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه هرکسی که از خزانه دولت ارتزاق می کند مصادیقی از حق الناس هستند، گفت: بدون رعایت حق‌الناس، رعایت حقوق الهی برای بندگان محقق نمی‌شود.

«حجت الاسلام جعفر پورصمدی» معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت وگو با خبرنگار  خبرگزاری شبستان پیرامون معنای حق الناس گفت: مهم‌ترین معنی حق‌الناس حقوق مردم بر یکدیگر است؛ حقوقی که شامل حفظ جان و مال و آبروی افراد می‌شود.

 

پورصمدی با بیان اینکه رعایت حق الناس در دین اسلام بسیار مورد تأکید قرار دارد اظهار کرد: خداوند متعال در قرآن کریم بارها و بارها بر رعایت حق الناس تأکید کرده و در سوره‌های «مطففین، حجرات و همزه...» مستقیماً به حق‌الناس اشاره کرده و هم‌چنین آیه ۲۸۲ سوره بقره که بلندترین آیه قرآن است در مورد حق‌الناس بوده و خداوند در این آیات به اهمیت حق‌الناس تأکید داشته و انسان را نسبت به رعایت آن امر کرده است.

 

وی تصریح کرد: امیرالمؤمنین(ع) در این راستا می فرماید: «جَعَلَ اللهُ سُبحانَهُ حُقوقَ عِبادِهِ مُقَدَّمَةً لِحُقوقِهِ، خداوند سبحان، حقوق بندگانش را مقدمه‌ی رسیدن به حقوق خود قرار داده است». با استناد به این حدیث شریف در می‌یابیم که بدون رعایت حق‌الناس، رعایت حقوق الهی برای بندگان محقق نمی‌شود.
 

وی افزود: در حدیثی از امام صادق(ع) نیز آمده است: «خداوند دعای کسی که در شکمش لقمه‌ی حرام و یا به گردن او مظالم (حق) یکی از بندگانش باشد اجابت نمی‌کند».

 

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به نظرات امام موسی صدر در این زمینه، بیان کرد: این مجتهد شیعه دین را پیش از اینکه توشه‌ای برای آخرت ما باشد، والاترین وسیله برای زندگی معرفی کرده و می فرمود: اگر نماز و روزه ی من زندگی امروزم را درست و اصلاح نکند و در رفتارم تأثیرگذار نباشد، معلوم نیست برای آخرتم هم خاصیتی داشته باشد. 

 

وی با اشاره به این جمله امام صدر که اگر می‌خواهید در آسمان اتفاقی بیافتد باید از زمین شروع کنید. گفت: در ارتباط با همسایه، پدر و مادر، در رانندگی، در خرید و فروش باید مسائلی را رعایت کنیم. اگر نماز ما نماز باشد باید در گفتار و رفتار و برخورد ما با دیگران تاثیر خودش نشان بدهد و مانع از این شود که گناهی مرتکب شده یا حقی را چه مادی و چه معنوی تضییع کنیم.
 

پورصمدی تاکید کرد: بی توجهی به همسر در خانواده، کم لطفی به فرزند در رفع نیازهای جسمی و روی او، دلی را با رفتاری، کلامی یا نگاهی شکستن و در مراحل بالاتر جامعه کم کاری های دولت مداران و هرکسی که از خزانه دولت ارتزاق می کند مصادیقی از حق الناس هستند.

 

وی افزود: خداوند متعال بیش از آنکه نسبت به حق خودش حساس باشد به حقوق بندگانش توجه می کند، به طوری که شاید بتوان گفت حق الله با توبه بخشیده می شود اما حق الناس علاوه بر توبه، باید جبران شود و رضایت کسی که حقش ضایع شده را جلب کرد.


معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در پایان تاکید کرد: حق الناس ممکن است در بسیاری از اموری که به چشم ما نمی آید هم وجود داشته باشد لذا باید با شناخت بیشتر دین و نیز با توجه به این فرمایش رسول خدا (ص)که آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگران هم نپسند، این موارد را بهتر شناخته و رعایت کنیم.

کد خبر 1154272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha