امربه معروف و نهی از منکر صحیح را به مردم معرفی کنیم

حجت الاسلام نیکنام با تاکید بر اینکه ذهنیت مردم راجع به فریضه‌ی الهی امر به معروف باید تغییر کند، گفت: امر به معروف و نهی از منکر صحیح باید به مردم معرفی شود.

خبرگزاری شبستان-مازندران؛ با توجه به فرارسیدن چهل و سومین بهار انقلاب اسلامی و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص احیای اصل فریضتین امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و اینکه ایجاد نظام اسلامی و حفظ آن را از بزرگترین معروفات حال حاضر عنوان نمودند، بدین جهت در سلسله گفت‌وگوهایی با کارشناسان و استادان دانشگاه و حوزه سایر مسئولان استانی به بررسی جوانب کار در حوزه امربه معروف و نهی از منکر و اثرات اجرای این فریضتین در جامعه خواهیم پرداخت.

 

در ادامه گفت‌وگوها  به سراغ حجت الاسلام «نیکنام » معاون تربیت و آموزش عقیدتی سیاسی سپاه کربلا  رفتیم که متن گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد؛

 

*لطفاً بفرمایید چگونه می توان از ظرفیت دستگاه ها در جهت گسترش معروفات و نهی از منکرات استفاده نمود؟

اولا باید بدانیم منظور از معروف و منکر چیست، خیلی اوقات ما فکر می کنیم معروف نماز و روزه و منکر هم بدحجابی و امثال آن است در حالی که دائره معروفات بیش از اینهاست که می‌دانیم، هر چیزی که نیک و زیبا بوده و عقل و شرع تایید کند معروف است و هر آن چیزی که عقل و شرع آن را بد و زشت میداند منکر است ما باید معروفات را گسترش دهیم و دستگاه‌های مختلف باید ببینند که هر دستگاهی چه خوبی‌هایی دارد و آن‌ها را گسترش دهند.

منکرات بسیاری از دستگاه‌ها این است که ارباب رجوع تکریم نمی‌شود و نتیجه از مراجعه نمی‌گیرد، منظور از نتیجه این نیست که حتما کارش راه بی افتد نه بلکه هنگام خروج از اداره حس کند که قانع شده است، خادمان در اداره کار ارباب رجوع را با ارائه خدمات و راهنمایی با اخلاق نیک پیگیری کنند.

 

*جنابعالی موانع گسترش فرهنگ اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در سطح جامعه را در چه مواردی می دانید؟

مهمترین مانع عدم شناخت آحاد مردم از معروفات و منکرات است یعنی آثار معروف و منکرات را نمی‌دانند، ما امر به معروف و نهی از منکر را بد به مردم معرفی کردیم، اگر بخواهیم بگوییم در یک اداره‌ای ستاد امر به معروف و نهی از منکر راه بیاندازیم اولین چیزی که به ذهن مردم میرسد این است که قرار است شخصی جلوی درب اداره بایستد و مانع از ورود بدحجابان به داخل محیط اداره شود، در حالیکه اینطور نیست.

ما باید معروفات را به مردم درست معرفی کنیم چرا که اگر درست بشناسند تبدیل به مطالبه خود مردم می‌شود، معروفات مطالبه‌گری است، باید رسانه‌ها و کسانی که دارای تریبون هستند اینها را معرفی کنند ما ستاد امر به معروف داشته باشیم، اما امر به معروفی که مردم آثار آن را در زندگی خود ببینند و حس کنند که زندگی برایشان با آرامش بیشتری همراه خواهد شد نه اینکه فعالیت ستاد امر به معروف مانع پیشرفت آن‌ها خواهد شد. 

 

*به نظر شما اجرای فریضتین امر به معروف و نهی از منکر به چه میزان در جلوگیری از نفوذ و گسترش فرهنگ مهاجم غربی مؤثر است؟

 هر کسی می‌داند که اگر به امر به معروف و نهی از منکر در یک جامعه یا اداره اهمیت داده شود بسیاری از فرهنگ‌ها را خود به خود هضم می‌کند، الان اگر شاهد تهاجم فرهنگ غربی هستیم و می‌بینیم که مردم متاسفانه با فرهنگ غرب مانوس شدند به خاطر این است که خبری از امر به معروف و نهی از منکر نبوده است، ما همیشه حالت تدافعی داریم و هیچگاه حالت تهاجمی به خودمان نمی‌گیریم، منتظریم حرکت بدی صورت بگیرد تا برویم آن را ریشه‌کن کنیم، در حالی که اولین گام برای موفقیت این است که ما حالت تهاجمی داشته باشیم و با شناختن فرهنگ‌های ایرانی اسلامی و معرفی آن به مردم از ظرفیت‌های مختلف اعم از مسجد و بسیج بهره بگیریم تا جایی برای فرهنگ غرب باقی نماند البته اگر جایی امر به معروف و نهی از منکر پررنگ باشد ما شاهد تهاجم فرهنگی در آن مکان نخواهیم بود.

 

* با توجه به گلایه مندی مردم در خصوص وضع موجود و تذکر رهبری در خصوص کیفیت لوازم تولید داخل و صنعت خودرو، مهمترین مسائل و مشکلات استان مازندران چه موضوعاتی است و راهکار مقابله با آن چیست ؟

یکی از مهمترین موضوعات در زندگی مردم مازندران بحث کوه‌خواری و جنگل‌خواری و رانت‌بازی‌ها است، هر کسی اینجا پول دارد همه چیز دارد، باید برای رفاه مردم اول در این خصوص کاری کنیم، قدرت در شهرهای مختلف در دست چند نفر است شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بیش از قدرت مصوب قدرت دارند چون با پول سروکار دارند، البته در خصوص مسائل فرهنگی خصوصا در غرب مازندران معضل داریم مسئولان میدانند کاری نمیکنند.

نکته دیگر اینکه در استان مازندران متولی امر به معروف و نهی از منکر مشخص نیست یعنی بی صاحب است کسی نیست آن را پیگیری کرده یا پاسخگو باشد، اگر بخواهیم امر به معروف و نهی از منکر در استان مازندران جایگاه خود را پیدا کند اول باید یک متولی داشته باشد تا تمام سازمان‌ها زیرنظر آن حرکت کنند.

 

 

* با توجه به اهمیت موضوع امید بخشی به جامعه، به نظر جنابعالی چگونه می توان به این مهم پرداخت؟

امیدبخشی در گرو اقدامات مشهود و قابل لمس مسئولین است. مردم ما نشان دادند مثل کوه ایستاده اند و ناامید از ادامه مسیر نیستند اما در برابر حرکاتی که امیدها را دچار خدشه می کند باید با قدرت ایستاد.

کد خبر 1154364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha