حضرت ابالفضل (ع)  اهل اطاعت بدون چون و چرا از امام زمان خود بود

حجت الاسلام نظری گفت: حضرت ابالفضل (ع) اهل اطاعت بدون چون و چرا از امام زمانشان بودند، این ویژگی ها می تواند الگویی برای منتظران باشد که در زمان ظهور حضرت حجت(عج) در مسیر اطاعت محض و بی چون و چرا از حضرت مهدی(عج) گام بردارند.

حجت الاسلام «نوید نظری» در گفتگو با خبرگزاری شبستان از مشهد، در خصوص فضائل و شخصیت حضرت ابالفضل (ع) بیان کرد: ابعاد وجودی حضرت عباس علیه السلام که برگرفته از شخصیت والا و معنوی و عظمت اخلاقی ایشان بود، فداکاری، ایثار، فضیلت، شجاعت و دلیری، رشادت جسمی و روحی، زهد و تقوای الهی، فتوت و جوانمردی است. 


استاد حوزه علمیه خراسان افزود: همه آنها ناشی از بزرگواری و شایستگی حضرتش بود و بر این اساس و به دلیل برخورداری از فضایل بی شمار، وجود حضرت عباس علیه السلام سرشار از کنیه ها و القاب بسیار پسندیده ای گردید که هر کدام، بیانگر یکی از ابعاد درخشان وجودی و زندگی پرنور اوست.


وی در خصوص درس هایی که ما می توانیم از حضرت عباس (ع) که مظهر وفا و شرف است را بگیریم گفت: حضرت عباس(ع) به دلیل ویژگی های ممتاز اخلاقی و سیره عملی مورد توجه بسیار امام حسین (ع) بود ، لذا امروز ما اگر بخواهیم به سمت نظام ولایت و یاری امام زمان(عج) حرکت کنیم و در جهت نیروسازی برای آن حضرت(عج) گام برداریم باید به نهاد خانواده اهتمام ویژه داشته باشیم تا فرزندانی تربیت کنیم که همانند حضرت عباس(س) شجاع، مجاهد و ولایتمدار باشند و تا آخرین نفس در مسیر ولایت باقی بمانند.


حجت الاسلام نظری نداشتن سستی در دین، اهل اقدام بودن و نیز نهایت جهاد در راه ولایت را از دیگر ویژگی های حضرت عباس(س) نام برد و تصریح کرد: علاوه برآن از جمله ویژگی های حضرت(ع)، اهل اطاعت بدون چون و چرا از امام زمانشان بودند، این ویژگی ها می تواند الگویی برای منتظران باشد که در زمان ظهور حضرت حجت(عج) در مسیر اطاعت محض و بی چون و چرا از حضرت مهدی(عج) گام بردارند.


وی با اشاره به شاخص های اخلاقی حضرت ابالفضل (ع) گفت: چه می شود گفت: در خصوصیات اخلاقی آقایی که امام صادق علیه السلام در زیارتنامه اش و همه ائمه و امام زمان ارواحنا فداه در زیارتنامه اش اینگونه می خوانند: اَلسّلامُ عَلیک أیهَا الْعَبْدُ الصّالِحُ الْمُطِیعُ للّه وَلِرَسُولِهِ وَلاِءمِیرِالْمُؤمِنِینَ وَالْحَسَنِ وَالْحُسَینِ.


استاد حوزه علمیه خراسان بیان کرد: ایشان در مقابل امام حسین(ع) مانند یک بنده بود. البته نه آن بنده‌ای که در مقابل مولای خویش تمرد و سرکشی دارد، بلکه بنده‌ای کاملاً تسلیم بودند. به حدی تسلیم امام بود که تا امام حسین(ع) اذن نمی‌دادند، ایشان نمی‌نشستند. درباره ادب اجتماعی ایشان هم نقل شده که به هیچ‌ وجه خشونت نداشتند. 


وی افزود: گرچه عباس را از ریشه «عبوس» گرفته‌اند و عبوس کسی است که خشونت دارد؛ به همین دلیل خیلی از افراد می‌گفتند که نباید اسم ایشان را «عباس» می‌گذاشتید. وقتی به محضر ام‌البنین آمدند، ایشان در شعر معروفی بیان کردند: عباس من به خاطر بازوهای پرتوانش عباس نامیده شد.


حجت الاسلام نظری در خصوص ولایت پذیری حضرت عباس (ع) بیان کرد: همیشه خواست مولایش را بر خواست خودش مقدم داشت و آن سان بود که در شهادتش، امام زمانش فرمود: «الان کمرم شکست». حضرت ابوالفضل (ع) الگوی واقعی در اطاعت پذیری از امام زمان خود بود. 


وی افزود: حضرت قمر بنی‌هاشم (ع) در جهت‌گیری معنوی و الهی حرکت امام حسین (ع) گام برداشتند. حضرت عباس (ع) که باور و اعتقادش، تمام تلاش‌ها و موضع‌گیری‌های او را در مسیر ولایت قرار داده است، بهترین اسوه ولایت ‎پذیری است؛ چون خط سیاسی او پیوسته بر اطاعت از امام و مخالفت رفتاری و گفتاری با دشمنان امام استوار بود. او، این ویژگی را تا لحظه شهادت زنده نگه داشت که بهترین گواه بر این سخن، تقاضای دشمن برای جدا شدن او از صف هواداران ولایت و رد کردن آن از سوی حضرت ابوالفضل (ع) بود.


استاد حوزه علمیه خراسان  اظهار کرد: آدم عاقل که امام حسین را با هیچ چیز حتی بهشت عوض نمی کند. حضرت ابالفضل (ع) تربیت یافته مادری بود که وقتی خبر شهادت پسرانش را به او دادند فرمود: «کلهم و من تخت الغبراء بفداء الحسین». همه فرزندانم و هر کس زیر آسمان کبود است به فدای امام حسین!.

 

کد خبر 1154379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha