ایستادگی و مقاومت در برابر ظلم مهم ترین درسی است که باید از امام حسین(ع) آموخت

حجت الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری گفت: ایستادگی و مقاومت در برابر ظلم مهم ترین درسی است که باید از امام حسین علیه السلام آموخت.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، امام حسین (ع) در سوم ماه شعبان در شهر مدینه به دنیا آمد. مادرش فاطمه دخت رسول الله (ص) بود. آن حضرت با نثار خون پاک خود و یارانش، از اسلام و ارزش های اسلامی پاسداری نمود. روز میلاد آن امام عزیز به روز پاسدار نام گذاری شده است.

امام حسین (ع) سومین امام و دومین نواده رسول خدا(ص) و یکی از دو سرور جوانان اهل بهشت و دو گل خوشبوی محمد مصطفی و یکی از پنج نفر اصحاب کساست. او سرور شهیدان نام داشت و مادرش فاطمه دخت رسول الله(ص) بود. در سوم ماه شعبان در شهر مدینه به دنیا آمد. برخی گویند تولد آن حضرت در پنجم شعبان سال سوم یا چهارم هجری بوده است. همین که امام حسین(ع) به دنیا آمد وی را نزد جدش رسول الله(ص) بردند و تولد وی را به ایشان مژده دادند. آن حضرت نیز در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه گفت و پس از گذشت هفت روز او را حسین نامید.

 

با توجه به آغاز اعیاد شعبانیه و سالروز ولادت امام حسین (ع) خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت و گویی با حجت الاسلام والمسلمین «جواد مجتهد شبستری» عضو مجلس خبرگان رهبری و تولیت مدرسه علمیه مرحوم آیت الله ایروانی انجام داده است که در ادامه می خوانید.

 

چه نکاتی در نهضت عاشورا وجود دارد که باید مورد توجه قرار دهیم و به عنوان الگوی خود در زندگی فردی و اجتماعی قرار دهیم؟

سالروز ولادت امام حسین (ع) و اعیاد شعبانیه را تبریک عرض می کنم. قیام امام حسین (ع) جهادی است که نکته های فراوانی دارد و از جهات مختلف می تواند مورد ارزیابی قرار گیرد و به عنوان اسوه و الگو باشد. وجود مبارک معصومین (ع) و وجود مبارک امام حسین (ع) یک اسوه و الگو است. امام حسین (ع) در مسیر هدایت و مبارزه با ظلم و قیام در برابر حکومت ظالم حرکت کرده و قیام کرد و خود و عزیزان اش در این مسیر به شهادت رسیدند.

یکی از نکات مهم زندگی و قیام امام حسین (ع) در عصر حاضر که باید الگوی همه ما باشد، ایستادگی و مقاومت در برابر ظلم است. امام حسین (ع) و یارانش در برابر ظلم ظالمان قیام کردند و در برابر از بین رفتن ارزش های دینی و الهی ایستادگی کردند و برای اینکه دین احیا شود و ارزش های الهی احیا شوند، جان خود را فدا کردند.

 

احیای امر به معروف و نهی از منکر یکی از اهداف نهضت عاشورا است، چگونه می توانیم در این مسیر گام برداریم؟

 امام حسین (ع) می فرمایند: «إِنّی لَمْ أَخرُجْ أَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفْسِداً و لا ظالِماً، إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی، أُُریدُ أنْ آَمُرَ بالمَعروفِ و أنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرُ بِسیرَةِ جَدّی و أبی ؛ من برای جاه طلبی و کام جویی و آشوبگری و ستمگری قیام نکردم، بلکه برای اصلاح در کار امت جدم قیام کردم می خواهم امر به معروف و نهی از منکر و به شیوه جد و پدرم حرکت کنم». امام حسین (ع) در این فراز تاکید می کند که برای هرج و مرج و ستم و خونریزی قیام نکرده ام بلکه برای صلح حقیقی و اصلاح امت جدم پیامبر گرامی اسلام قیام نمودم.

امام حسین (ع) مصلح حقیقی است که برای هدایت و اصلاح امت آمدند و برای احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه قیام کردند. امام حسین (ع) قیام کردند تا آنچه که باید در جامعه حاکم باشد یعنی معروف که در حال از بین رفتن است، حاکم شود و منکر که در حال تبدیل شدن به ارزش می باشد از بین برود. امام حسین (ع) می فرمایند به دنبال زنده کردن سیره جد و پدرم هستم. امروز که ارزش ها به سمت مصرف می رود، وظیفه داریم تا جهاد کنیم و مطابق با سیره اهل بیت (ع) و ائمه اطهار (ع) به ویژه امام حسین (ع) به احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بپردازیم.

 

در برگزاری مراسم و جشن های اعیاد شعبانیه به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم؟

در خصوص برگزاری جشن ها و مراسم اعیاد شعبانیه توصیه است که برنامه هایی که به مناسبت جشن و اعیاد شعبانیه برگزار می شود با رعایت مقررات بهداشتی و رعایت پروتکل ها برگزار شود تا شرکت کنندگان در جشن اهل بیت (ع) دچار مشکل نشوند.

اگر مداحی و شعرخوانی در مراسم جشن اعیاد شعبانیه انجام می شود با مضامین بسیار عالی و مطابق با دستورات دینی باشد که با جایگاه امام و معصومین (ع) همخوانی داشته باشد. به عبارتی در مولودی خوانی ها باید مضمون مناسب با شأن و جایگاه ائمه اطهار (ع) و اهل بیت (ع) باشد. مضامینی که در مناسبت های مذهبی از جمله جشن اعیاد شعبانیه استفاده می شود، باید پرورش دهنده اخلاق باشد و انسان را به معنویت نزدیک کند، به آن شخصیت و رشد دهد و شخصیت انسان را ارتقا دهد.

 

 

کد خبر 1154478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha