شکل گیری دبیرخانه دایمی جایزه فیروزه/ رشد دو و نیم برابری جوایز هفتمین جایزه فیروزه

احمدوند با بیان اینکه دو هزار و ۳۷۰ نفر در هفتمین دوره جایزه فیروزه شرکت کردند، گفت: از حدود هشت هزار اثر رسیده ۱۹۷۰ اثر به مرحله نهایی راه یافت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، یاسر احمدوند امروز یکشنبه 15 اسفند در نشست خبری هفتمین دوره جایزه فیروزه که در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، گفت: هفتمین دوره جایزه فیروزه با همت همکاران اداره کل تشکل ها، مجامع و فعالیت های فرهنگی معاونت فرهنگی ارشاد، گروه های داوری و تلاش همکاران در اداره کل استان ها به مرحله نهایی رسیده است.

 

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: جایزه فیروزه مسیری را طی کرده تا به این نقطه رسیده است. این جایزه با هدف شناسایی و معرفی محصولات فرهنگی برای مخاطب ایرانی پایه گذاری شده است. تلاش این جشنواره این است که تولیدات محصولات فرهنگی از سراسر کشور جمع آوری و در معرض فعالان فرهنگی و کسب و کار صنایع فرهنگی قرار گیرد. این جشنواره امسال برای نخستین بار در همه استان های کشور برگزار شد. برگزیدگان استانی و کسانی که حائز رتبه شدند به مرحله نهایی راه یافتند. داوران در چهار رشته اسباب بازی، عروسک، نوشت افزار و هدایای فرهنگی آثار را بررسی و داوری کردند.

 

وی با بیان اینکه نزدیک به هشت هزار اثر به هفتمین جایزه فیروزه رسیده است، عنوان کرد: 1970 اثر به مرحله داوری نهایی رسید. این جشنواره امیدوار است به صاحبان ایده خدمات ارایه دهد. محصولات فرهنگی گستره زیادی را شامل می شود و در زمینه فرهنگ و اقتصاد اثرگذار است. محصولات فرهنگی نقطه اتصال صنعت و فرهنگ محسوب می شود. رویکرد ادوار گذشته توجه به محتوا بوده است و امیدواریم در آینده با مشارکت تولیدکنندگان و حامیان جایزه فیروزه نقشی در اشتغال و کارآفرینی در زمینه صنایع فرهنگی ایفا کند.

 

احمدوند با اشاره به برگزاری اختتامیه هفتمین جایزه فیروزه در هفدهم اسفند اظهار داشت: مبلغ جوایز این جشنواره به پیشنهاد همکاران دو و نیم برابر شد. دو هزار و 370 نفر شرکت کننده در این جشنواره بودند. به رغم فراگیری کرونا و تاثیرگذاری ای که در محیط کسب و کار و بخش فرهنگی دارد، رشد قابل توجه ای را بر اساس آثار در این دوره از جشنواره مشاهده می کنیم. امیدواریم جایزه فیروزه در سال آینده رونق دهنده صنایع فرهنگی باشد.

 

وی ادامه داد: جایزه فیروزه مسیری را طی کرده، گام اول این بود که این جشنواره جایی باشد برای کسانی که ایده ای برای تولید محصولات فرهنگی دارند. این جشنواره در این هدف موفق بوده است. دبیرخانه دایمی صنایع فرهنگی در روز اختتامیه هفتمین جایزه فیروزه کار خود را آغاز می کند. این دبیرخانه وضعیت ادوار گذشته جایزه فیروزه، برگزیدگان و آثار آن را بررسی خواهد کرد.

 

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از راه های حمایت کمک به تبدیل ایده ها به محصول است. برخی از آثار رسیده به جایزه فیروزه ایده هستند که باید تبدیل به محصول شوند و به تولید انبوه برسند که در این زمینه نیاز به حمایت است.

 

احمدوند با بیان اینکه جایزه فیروزه در هر دوره شورای سیاستگزاری و اهداف مشخص داشته است، گفت: داوران بر اساس اهداف مشخص آثار را مورد ارزیابی قرار می دهند. نیازهایی احساس شد که در راستای آن بعد از شش دوره برگزاری جایزه فیروزه لازم دیدیم که دبیرخانه دایمی تشکیل شود که محصولات فرهنگی در کشور حمایت و هدایت شود. برداشت ما این بود که الان زمان مناسبی برای شکل گیری دبیرخانه دایمی جایزه فیروزه است.

 

وی با اشاره به دو موضوع مهم در مواجهه با صنایع فرهنگی وجود دارد، افزود: یکی بحث ایده است که در آنجا خلاقیت مطرح می شود. ایده و خلاقیت حائز اهمیت هستند، این بدین معنا نیست که ایده پردازی یک کار ناآزموده و غیر حرفه ای است. یک نقطه ضعف وجود دارد در تولیدات مختلف در کشور و آن اینکه پردازش ایده برای صنایع فرهنگی به طور اختصاصی انجام نمی دهیم.

 

وی عنوان کرد: گروه ها و سازمان های تولیدکننده فرهنگی برای محصولات فرهنگی به طور اختصاصی نداریم. باید جایزه فیروزه را تبدیل به زمینه ای برای شناسایی کسانی کنیم که توانایی ایده پردازی دارند و در نهایت در این حوزه ایجاد تشکل و آموزش داشته باشیم. در دبیرخانه دایمی جایزه فیروزه به این مسایل توجه خواهد شد.

 

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: مسئله دیگر این است که محصولاتی تولید می شوند اما به شکل غیر حرفه ای. برخی از محصولات می توانند تولید انبوه داشته باشند. جایی باید به منظور مشاوره دادن برای به ثمر رسیدن ایده ها و رسیدن محصولات به تولید انبوه وجود داشته باشد. این کار نیاز به مشاوره های مالی نیز دارد. اتصال بین صاحبان ایده و سرمایه گذاران حائز اهمیت است که باید با روش های مختلف مورد توجه قرار گیرد؛ بدین ترتیب کار ابعاد مختلف دارد و گسترده است. امیدوارم که با نهادهای مختلف هماهنگی داشته باشیم که اثرات جایزه فیروزه بیشتر و بهتر شود.

کد خبر 1154540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha