تامین آب شرب ۵۲ درصد از جمعیت خوزستان با اجرای طرح‌های آبرسانی/ سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد دلاری وزارت نفت در استان

مرتضوی با بیان اینکه وزارت نفت برای سرمایه گذاری در استان خوزستان چهار میلیارد دلار پیش بینی کرده است گفت: با اجرای طرح های آبرسانی در خوزستان تقریبا آب ۵۲ درصد از جمعیت شهری و روستایی استان تامین می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، «سید صولت مرتضوی» ظهر امروز (یکشنبه ۱۵ اسفند) پس از بازدید از پروژه فاز ۲ و پالایشگاه آبادان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دولت ذر استان خوزستان طرح‌های بزرگی در حوزه عمران، راه، نفت، فاضلاب و بیمارستانی در خوزستان در حال اجرا دارد

 

معاون اجرایی رئیس جمهوری با بیان اینکه اجرای این پروژه‌ها در سطح خوستان باعث شده تا این استان به کارگاه سازندگی تبدیل شود که افزود: اصرار دولت بر این است که در گام نخست، طرح‌های نیمه تمام تکمیل و به پایان برسد و سپس بر حسب ضرورت پروژه‌های دیگر ساماندهی شوند.

 

وی دستورات رئیس جمهور را برگرفته از کارهای کارشناسی و ظرفیت سنجی دانست و با اشاره به آزادسازی سواحل کشور با دستور رئیس‌ جمهور تصریح کرد: در منطقه آزاد اروند، چنانچه دژهای خاکی حاشیه رودخانه اروند اگر ضرورت دارد که برداشته شوند با هماهنگی استاندار خوزستان این کار باید صورت بپذیرد.

 

مرتضوی به تصویب ۸۱ بند مصوبه در حوزه‌های مختلف در سفر استانی هیات دولت به خوزستان اشاره کرد و ادامه داد: پیرو سفر استانی رئیس‌ جمهور و اعضای هیات دولت به خوزستان، جلسه‌های کارشناسی متعدد با حضور استاندار خوزستان، حوزه معاونت اجرایی و نمایندگان وزارتخانه‌ها و وزرا برگزار شد که در این نشست‌ها ۸۱ بند مصوبه در حوزه‌های مختلف تعریف شد.

 

وی تنش آبی، تامین آب مورد نیاز، توزیع عادلانه آب و همچنین تکمیل طرح آبرسانی غدیر را یکی از طرح‌های کلان آبرسانی در خوزستان خواند و بیان کرد: این طرح ها در دولت مطرح شد که تقریبا ۵۲ درصد از جمعیت شهری و روستایی خوزستان را در بر می‌گیرد و خوشبختانه تا پایان خرداد سال آینده بخش زیادی از آنها به بهره‌برداری می رسند.

 

معاون اجرایی ریاست جمهوری با بیان اینکه در طرح آبرسانی غدیر ۱۰ مترمکعب آب در ثانیه تامین می‌شود که با ۱۰ مترمکعب آب تلفیق و تصفیه خواهد شد ابراز کرد: تقریبا حدود ۲۰ مترمکعب در ثانیه آب برای ۵۲ درصد از شهروندان استان خوزستان تامین خواهد شد.

 

وی با اشاره به پروژه‌های فاضلاب در خوزستان اذعان کرد: در همه شهرهای بزرگ استان خوزستان طرح‌های فاضلاب در حال اجراست که خوشبختانه اقدامات خوبی انجام شده است. 

 

مرتضوی از راه اندازی و بهره برداری از تصفیه‌ خانه فاضلاب آبادان تا خرداد سال آینده خبر داد و عنوان کرد: با افتتاح این تصفیه خانه از بازچرخانی پساب در حوزه صنعت استفاده مطلوبی صورت خواهد گرفت.

 

وی همچنین از تخصیص سه هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل بیمارستان‌های آبادان و خرمشهر خبر داد و اضافه کرد: با تکمیل بیمارستان جدید طالقانی آبادان و بیمارستان فوق تخصصی قلب خرمشهر، ۳۲۰ تختخواب به ظرفیت بیمارستانی منطقه افزوده می‌شود که برای تجیهز بیمارستان طالقانی سه هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که وزارت بهداشت ۸۰ درصد آن را تامین خواهد کرد و همچنین برای تکمیل بیمارستان قلب خرمشهر نیز ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال پیش‌بینی شده است که پرداخت می‌شود.

 

معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه وزارت نفت برای سرمایه گذاری در استان خوزستان چهار میلیارد دلار پیش بینی کرده است گفت: فاز دوم پالایشگاه آبادان با سرمایه گذاری مطلوبی در حال اجراست و این اعتبار جدید از سوی وزارت نفت در سطح خوزستان تامین اعتبار شده که بخش قابل توجهی از آن در پالایشگاه آبادان پیش بینی شده و با طرف خارجی نیز هماهنگی صورت گرفته است.

 

وی با اشاره به اخذ مجوز ماده ۲۳ بخش دوم جاده خرمشهر - اهواز نیز خاطر نشان کرد: با اجرای این پروژه نیز تحولی در این حوزه به لحاظ ارتباط مناسب با بندر و تسهیل مناسب تولیدات صنایع وابسته صورت خواهد گرفت.

 

مرتضوی تصریح کرد: بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در آبادان و خرمشهر منابع متنوعی را در حوزه نفت و گاز و صنایع فولاد سرمایه‌گذاری کردند که بخشی بهره‌برداری و بخش دیگری به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

وی وضعیت چهره و مبلمان شهری آبادان و خرمشهر را نامناسب خواند و ابراز کرد: زیرساخت‌ های ارتباطی در آبادان و خرمشهر مناسب هستند اما فضای کالبدی متناسب با این ۲ شهر نیست و زیرساخت‌های معماری، فضای سبز، معابر و بلوارهای این ۲ شهر ضعیف هستند.

 

معاون اجرایی رئیس جمهوری خواستار توسعه شهری در آبادان و خرمشهر شد و تاکید کرد: پالایشگاه آبادان و سازمان منطقه آزاد اروند باید برای ایجاد این زیرساخت‌ها به شهرداری‌های آبادان و خرمشهر کمک کنند و شهرداران نیز می بایست به سوی توسعه شهری گام بردارند.

 

وی با بیان اینکه مشکل بعضی از شهرهای وجود نیروی مازاد انسانی است یاد آور شد: در آبادان و خرمشهر شاید بالغ بر ۹۰ درصد از منابع شهرداری‌ها هزینه جاری می‌شود که این موضوع باید آسیب‌شناسی شده و از اضافه شدن نیروی انسانی جلوگیری کرد، چراکه سرانه نیروی انسانی در شهرداری‌های خوزستان نسبت به کلان کشور بر اساس یک امکان سنجی بالاتر است.

 

کد خبر 1154718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha