پیشگیری از تغییرکاربری از وظایف وزارت جهاد کشاورزی/در موضوع مدیریت زمین خوب عمل نکردیم

ورمزیاری با بیان اینکه ما در موضوع مدیریت زمین خوب عمل نکردیم، گفت: یکی از دلایلی که موجب این حجم از تغییر کاربری ها و زمین خواری ها شد ارزش سرمایه گذاری ملک و زمین است که باید مالیات سنگین برای این موضوع در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، حجت ورمزیاری، هیئت علمی دانشگاه تهران شب گذشته (یکشنبه 15 اسفند) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه ما در موضوع مدیریت زمین خوب عمل نکردیم، گفت: یکی از دلایلی که موجب این حجم از تغییر کاربری ها و زمین خواری ها شد ارزش سرمایه گذاری ملک و زمین است که باید مالیات سنگین برای این موضوع در نظر گرفته شود تا از سوداگری خارج شود. امیدواریم وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست تحرک جدی در این خصوص داشته باشند.

 

ورمزیاری با بیان اینکه یکی از مشکلات این است که دستگاه به عوارض تغییر کاربری بعنوان منبع درآمدی نگاه می کند و این در قانون هم ذکر شده است در حالی که برای کشاورزانی که زمین خود را برای امنیت غذایی حفظ می کنند باید مشوق برای حفظ زمین بدهیم، ادامه داد: ولی اینجا برعکس است چون افراد تغییر کاربری می دهند و80 درصد ارزش زمین باکاربری جدید را به دولت پرداخت می کنند یعنی منبع درآمدی برای دستگاه اجرایی ما می شود و این موضوع ضد حفظ کاربری اراضی است.

 

وی با اشاره به اینکه در کشور اجازه می دهیم اراضی کشاورزی درجه یک و دو و اراضی آبی مسطح براحتی در شمال کشور و نقاط دیگر کشور تغییر کاربری دهند و در قانون نیامده که اراضی درجه یک و دو از شمول تغییر کاربری خارج اند و کاملا سلیقه ای در اختیار کمیسیون قرار داده شده است، گفت: نتایج نشان می دهد در بسیاری از مواقع، کمیسیون سلیقه ای تصمیم گرفته است.

 

هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه در قانون شهرک های صنعتی هیچ اشاره ای به حفظ اراضی کشاورزی درجه یک و دو نکرده است، گفت: قانون جهش مسکن یک استثناء است اما در قانون حفظ کاربری اراضی زراعی باغی هیچ اشاره ای به ضرورت حفظ اراضی درجه یک و دو نشده است.

 

ورمزیاری درباره اینکه تکمیل طرح کاداستر چقدر می تواند جلوی تغییر کاربری اراضی را بگیرد؟ افزود: طرح حدنگار دو موضوع دارد اول حدنگار اراضی کشاورزی است که مالکان خصوصی دارد دوم حدنگار اراضی ملی ودولتی است تغییر کاربری اراضی کشاورزی به حدنگار اراضی کشاورزی مربوط می شود که در این زمینه عملکرد ضعیف تری داشتیم.

 

وی درباره اینکه آیا با ساختار فعلی می توانیم از اراضی و منابع طبیعی صیانت کنیم؟ گفت:قطعاً نیازمند تغییرات جدی هستیم، درلایحه بودجه 1401 مبلغ 220 میلیارد تومان از محل عوارض تعییر کاربری و جرائم مربوط به در آمد برای دولت دیده شده است همچنین چرا تشکل های حامی اراضی کشور را تقویت نمی کنیم؟ باید تشکل ها در جریان باشند که اگر در منطقه ای تخلف شد اعلام کنند. پیشگیری از تغییرکاربری از وظایف وزارت جهاد کشاورزی است.

کد خبر 1154877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha