نمایش برشی از کاشی های اماکن مذهبی و تاریخی در تابلو کاشی های «رضا کاظمی»

«رضا کاظمی» شاعر، نویسنده، و هنرمند در نمایشگاهی با ارایه ۵۵ تابلو کاشی تلاش دارد که ضمن نقد تخریب کاشی های سنتی ایران؛ این هنر تاریخی را احیا کند.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نمایشگاهی از  تابلو کاشی های «رضا کاظمی» شاعر، نویسنده، و هنرمند از روز جمعه 20 اسفند افتتاح می شود؛ در این نمایشگاه 55 اثر تابلو کاشی دکوراتیو و تزئینی از این هنرمند که برش‌هایی از تصاویر واقعی اماکن کاشیکاری‌شده‌ ایران مثل مساجد شیخ لطف الله و نصیرالملک ودیگر اماکن مذهبی و تاریخی ...هستند به نمایش در می آید؛ درباره برپایی این نمایشگاه  با «رضا کاظمی» به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

 

 دلیل پرداختن به کاشکی کاری سنتی ایران  به مخاطب غیر ایرانی چه بود؟

دلیل اصلی من این است که هنر معماری و کاشی کاری را به غربی ها بشناسانم و یک پل فرهنگی بین شرق و غرب ایجاد کنم و تا حدی هم  در این راه موفق شدم و در نمایشگاه هایی که برپا کردم با استقبال مخاطبان روبرو شد و بر روی نمایشگاه ها نقد و نظر بسیاری نوشته شد.

چرا مدیوم  کاشی سنتی ایران را برای بیان هنری انتخاب کردید؟

بخشی از اینکه بر روی هنر کاشی کاری متمرکز شدم بر می گردد به هنر من؛ من قبل از نقاشی و خوشنویسی که هنر سنتی ماست در این فضا کار کردم؛ من یک ایرانی هستم و با سنت های ایرانی پیوند دارم و علاقه مند به هنر کاشی کاری ایران هستم و درباره این هنر مطالعه کردم و شناخت پیدا کردم و این ذهنیت را دارم این هنر را احیا کنم.

با توجه به اینکه هنر سنتی کاشی کاری در دوران ما کمتر مورد توجه است شما چگونه می خواهید این هنر را احیا کنید؟

 در قالب آثار دکوراتیو که وارد منازل شود؛ به این شکل بیشتر مورد توجه واقع می شود تا اینکه در بناها و اماکن مذهبی هست در آن مکان ها توجه کمتر است اینکه دکوراتیو و تزیینی در منازل باشد ذهن را به چالش می کشد.

در آثار شما به گونه ای به تخریب کاشی کاری های انتقاد دارید این انتقاد را در آثارتان به چه شکل بیان کرده اید؟

 یک نگاه  انتقادی نسبت به تخریب کاشی کاری های تاریخی و مذهبی و بی توجهی به آثار کاشی کاری قدیمی  دارم که آن را در تابلو های کاشی کاری به این صورت نشان دادم که خراش ها و شکستگی ها و تخریب این کاشی ها را در تابلو کاشی ها نشان دهم مثلا بخش هایی از کاشی را بشکنم و رنگ آن را بریزم.

 

شما یک شاعر با طبعی لطیف و اشعاری حس برانگیز در مخاطبان هستید آیا رد این اشعار را می شود در کاشی های شما دید؟

بله؛ مسلما چون آثار از نگاه یک شاعر و نویسنده خارج می شود آن لطافت شعرها و حس ها  در آن دخیل می شود؛ یعنی شکل رنگ ها و نوع کاشی ها و رنگ های حس برانگیز  نشان دهنده این ارتباط هست چون کار را یک شاعر انجام می دهد.  

چرا عنوانی برای این نمایشگاه انتخاب نکردید؟

همانطور که می دانید کاشی کاری محصولی بین هنر و صنعت است ولی من  کاشی هنری ارایه دادم.  «تابلو کاشی ها» برای اینکه ذهن مخاطب را از پوستر به موضوع نمایشگاه می برد؛ ولی توضیحات هر کاشی و اینکه هر کدام برشی  از کاشی کاری مساجد شیخ لطف الله و نصیرالملک و... هستد را در نمایشگاه در کنار آثار می بینید.

آثار نمایشگاه «تابلو کاشی ها» در چه ابعادی است؟

غالب آثار در ابعاد استاندارد 15*15  هستند البته ابعاد بزرگتر هم کار کردم که این آثار در کنار هم چیده می شوند.

 

«رضا کاظمی»،شاعر، نویسنده و هنرمند  فعالیت حرفه‌ای‌اَش را در زمینه‌ ساخت تابلوکاشی‌هایی مبتنی بر هنر کاشیکاری سنتی ایرانی از سال ۱۳۸۴ آغاز کرده و همچنان به آن می‌پردازد. مجموعه های  «پستچی جای نامه تنهایی آورد»، «پا برهنه تا ماه»، «قرار بعدی پای گهواره ی شعرهایم» و «زنی که کشتم اسم نداشت» و مجموعه «یک سبد خاطره، یک سینه حرف»  از جمله آثار منتشر شده این شاعر و نویسنده است که می توان به آنها اشاره کرد.

مجموعه شعر "یک سبد خاطره، یک سینه حرف" او، جایزه اول کتاب سال دفاع مقدس را در سال 1385 گرفته است.



برگرفته شده از shere.blog.ir



 

 گفتنی است، نمایشگاه  تابلو کاشی های «رضا کاظمی» از 20 تا 27 اسفندماه در  خیابان نیاوران، خیابان جماران ، خیابان شهید حسنی کیا، پلاک 30 برپاست، علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند در تاریخ یاد شده از ساعت 10  تا 18 به این مکان مراجعه کنند.

 

 

 

کد خبر 1154980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha