حکیم نظامی گنجوی یکی از پاسداران زبان و ادب فارسی است

شالوئی با بیان اینکه ادبیات فارسی ریشه در معنویت دارد و حکما و ادیبان زبان فارسی طی اعصار گذشته و حال برای آمیختن حکمت با زبان ادب تلاش کرده اند، گفت: حکیم نظامی گنجوی یکی از پاسداران زبان و ادب فارسی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «محمود شالوئی» در مراسم هفته بزرگداشت حکیم نظامی با بیان اینکه ادبیات فارسی ریشه در معنویت دارد و حکما و ادیبان زبان فارسی طی اعصار گذشته و حال برای آمیختن حکمت با زبان ادب تلاش کرده اند، گفت: حکیم نظامی گنجوی یکی از پاسداران زبان و ادب فارسی است و باید برنامه‌های متعدد و مستمری برای شناساندن هر چه بیشتر این حکیم بزرگ انجام شود.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد نظامی گنجوی را به عنوان یک الگو و سند تمدن درخشان فرهنگی کشور معرفی کرد و افزود: این شاعر نامی ایرانی در تمامی آثار خود تلاش داشته است تا اندیشه‌های معنوی را برای جامعه به ارمغان آورد.

 

وی با اشاره به نیاز جامعه امروز در عرصه جهانی به معنویت، روی آوردن به آثار حکیمانی چون نظامی گنجوی، سعدی، مولوی، عطار و دیگر بزرگان ادب فارسی که از خاستگاه ایران برخاسته‌اند را راهی برای برون‌رفت از بحران معنویت در جوامع دانست.

 

شالویی ادامه داد: در کنار مقدسات دینی، این ادیبان می‌توانند جریان‌ساز معنوی مثبتی باشند که انسان را از زمین به آسمان رهنمون باشند.

 

رئیس ستاد کشوری بزرگداشت حکیم نظامی به نسخه‌های نفیس خطی موجود در موزه رضوی در موضوعات مختلف علمی، دینی و ادبی اشاره داشت و گفت: با مشارکت دستگاه‌های فرهنگی مختلف و با استفاده از سرمایه عظیمی که در این مجموعه موجود است می‌توان زمینه یک جریان فرهنگی و هنری را برای معرفی حکیمان زبان و ادبیات فارسی در کشور ایجاد کنیم.

 

وی، زمینه پژوهش در متون ادبی را در کتابخانه آستان قدس رضوی بسیار وسیع خواند و از سایر دستگاه‌های فرهنگی کشور برای امر پژوهش در متون و نسخ خطی معتبر و موثق موجود در این مجموعه دعوت به عمل آورد.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد همچنین منابع موجود در موزه و کتابخانه آستان قدس رضوی را منابعی ارزشمند برای خلق آثار هنری موسیقی، هنرهای تجسمی و نمایشی دانست.

 

گفتنی است رویداد ملی هفته بزرگداشت حکیم نظامی با رونمایی از قدیمی‌ترین و نفیس‌ترین آثار حکیم نظامی گنجوی موجود در آستان قدس رضوی با حضور استاندار خراسان رضوی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی، مدیر کل کتابخانه های استان، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی آغاز شد.

کد خبر 1155003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha