تدوین سند راهبردی نیروهای مسلح در امور نخبگان

امیر کامیابی با بیان اینکه نخبه پروری یکی از سیاست های اصلی است که در نیروهای مسلح دنبال می شود از تدوین سند راهبردی نیروهای مسلح در امور نخبگان خبر داد.

امیر کامیابی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد جذب نخبگان در نیروهای مسلح به خصوص ارتش گفت: نمایشگاه تحقیقاتی نخبگان با عنوان ذوالفقار علمی ولایت برپا شد و جا دارد از تمام دست اندرکاران در برگزاری این نمایشگاه تشکر کنیم و انشاءالله این نمایشگاه ها تکرار و توسعه پیدا کند تا بتوانیم بهره برداری موثر از ظرفیت نخبگی در کشور داشته باشیم.

 

جانشین معاون نیروی انسانی ستادکل نیروهای مسلح  با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر اینکه نخبگی نعمت است، اظهار کرد: ما باید تمام سازوکارهای لازم را فراهم کنیم تا بتوانیم از این ظرفیت نخبگی و از این نعمت استفاده کنیم و طبق آیات قرآن اگر نعمت را قدر ندانیم و موثر بکارگیری نکنیم، قطعا در این رابطه از ما سوال می شود.

 

وی ادامه داد: سیاست ستاد کل نیروهای مسلح در حوزه نخبگی این است که بتوانیم تمام شرایط را برای استفاده موثر و بهینه از نخبگان فراهم کنیم و تاکیدات مکرری رهبر انقلاب در این حوزه عنوان کرده اند که این تاکیدات به عنوان سیاست های کلی در ستاد کل مورد توجه قرار دارد.

 

امیر کامیابی در مورد عوامل تاثیرگذار در جنگ های آینده اظهار کرد: این عوامل شش مولفه است که اول نیروی انسانی برتر، دوم اندیشه برتر، سوم فرماندهی برتر، چهارم سیستم های اطلاعاتی برتر، پنجم فناوری برتر و ششم کوشش برتر در حوزه پدافند غیرعامل است و در تمام این مولفه ها در شش حوزه سرمایه های انسانی نقش بسزایی دارد به خصوص نخبگان و مستعدان در این حوزه بسیار موثر هستند.

 

وی گفت: ضرورت های راهبردی در توجه به سرمایه های انسانی نخبه این است که ابتدا تاکید دین مبین اسلام از بهره برداری از علم، دانش و دانشمندان بسیار مورد توجه در آموزه های دینی قرار دارد. تحولات جهانی و نقش نخبگان در این موضوع از نکته های مهم دیگر است و از سوی دیگر ما تکالیف قانونی در استفاده از ظرفیت نخبگی داریم. در قانون اساسی در سیاست های کلی دفاعی و امنیتی سیاست های کلی علم و فناوری، اهداف چشم انداز بیست ساله و نقشه جامع علمی کشور همگی مستندات قانونی هستند که بر ما تکلیف می کنند تا از ظرفیت های نخبگی به طور کامل استفاده کنیم.

 

امیر کامیابی با بیان اینکه تجارب خوبی در استفاده ازظرفیت های نخبگی در کشور وجود دارد، یادآور شد: این تجارب باید مستندسازی شود و با مدیریت دانش، تبیین شود البته اقتضائات و نیازهای روز ما را به این سمت و سو حرکت می دهد که از این ظرفیت ها بهتر بهره ببریم. در واقع مهمترین ظرفیت امیدبخش کشور سرمایه های انسانی هستند که نخبگان سرآمد و در راس این سرمایه های انسانی قرار دارند.

 

وی گفت: راهبرد ما این است که از این ظرفیت برتر رقابتی استفاده بهینه داشته باشیم و حیاتی ترین رکن نوآوری استفاده از نخبگان در نیروهای مسلح است که دارای نقش پیشران و در حقیقت عنصر پیشران حوزه های علمی در کشور هستند.

 

امیر کامیابی ادامه داد: نخبگان از دیدگاه رهبر انقلاب که تمام سیاست های ما بر اساس تدابیر فرماندهی کل قوا است، نخبگان را پیش برنده علم و فناوری معرفی می کنند و دارای قدرت و جرات علمی هستند و انتقال دهنده سازمان به سمت قله های علمی و تحقیقاتی و در واقع کلید اصلی پیشرفت، قدرت و سعادت کشور محسوب می شوند. در بیانات رهبر انقلاب همواره به تاثیرگذاری نخبگان به عنوان کلید اصلی پیشرفت، قدرت و سعادت کشور تاکید شده است و شکننده مرزهای دانش و جبران کننده بسیاری از نواقص در کشور محسوب می شود.

 

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب نخبگان را جواهری بسیار گرانبها و مایه عزت، افتخار و غیر قابل قیمت گذاری معرفی می کنند تا جایی که سرنوشت کشور را متحول می کنند،بیان می فرمایند افزود: در سیاست های ابلاغی به مدیران و متولیان این حوزه تاکید داریم که غفلت از نخبگان و مستعدان برتر نکنند و قدرشناس آنها باشند و توجه به تربیت و هدایت و بکارگیری موثر نخبگان داشته باشند.

 

امیر کامیابی تصریح کرد: نخبه پروری یکی از سیاست های اصلی است که در نیروهای مسلح دنبال می شود. ما معتقدیم در موضوع نخبگان باید پرورش توامان علمی و معنوی صورت گیرد و مهم تر از همه شبکه سازی و جریان سازی نخبگی در کشور به صورت سرمایه گذاری شکل بگیرد و تبدیل دارایی شخصی نخبگان به دارایی ملی صورت گیرد.

 

وی با اشاره به اینکه یکی از سیاست های نیروهای مسلح در جذب نخبگان هویت ملی، هویت معنوی و روحیه جهادی در میان نخبگان است، گفت: در طی این سال هایی که تمرکز بیشتری در حوزه نخبگان انجام شده است، ما از پیشرفت های بسیار خوبی برخوردار شده ایم و اقدامات بسیار خوبی در حوزه نخبگان انجام و در دست انجام است.

 

وی گفت: تدوین سند راهبردی نیروهای مسلح در امور نخبگان، تدوین و استخدام نظام نخبگانی در نیروهای مسلح، تدوین آیین نامه راهبردی نخبگان در حوزه نخبگان پایور و کارکنان وظیفه و تدوین سند زیست بوم نخبگانی در نیروهای مسلح از اقدامات نیروهای مسلح در حوزه نخبگان است.

 

امیر کامیابی اظهار کرد: تدوین نظام مسایل برای شناسایی نیازها و استفاده از استعداد مستعدان برتر برای حل مسایل از دیگر اقداماتی است که در جامعه نخبگان در نیروهای مسلح صورت گرفته است. ما باید مسایل و نیازها را احصا و از ظرفیت نخبگی برای حل مسایل و رفع نیازها استفاده کنیم. امیدوارم خداوند متعال به ما توفیق دهد  تا بتوانیم منویات رهبر انقلاب را به نحوه شایسته جامه عمل بپوشانیم.

کد خبر 1155128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha