بزرگترین درسی که حضرت ابوالفضل(ع) در دامان مادر یاد گرفت اطاعت محض از امامت و ولایت  بود

یکی از اساتید حوزه با اشاره به اینکه امروز بزرگترین عمل صالح حفظ نظام و پایبندی به ولایت فقیه است گفت: بزرگترین درسی که حضرت ابوالفضل(ع) در دامان مادر یاد گرفت اطاعت محض از امامت و ولایت امام زمان خود بود.

طاهره حیدری مجد در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با گرامیداشت میلاد حضرت ابوالفضل(ع) و روز جانبار پیرامون زندگی و شخصیت ایشان اظهار داشت: در سال 26 هجری مصادف با چهارم شعبان، حضرت ابوالفضل(ع) به دنیا آمدند؛ با عنایت به اینکه در دستگاه منظم الهی هیچ چیزی تصادفی واقع نمی شود بلکه خداوند همه چیز را دقیق آفریده است، بنابراین نمی توانیم تولد امام حسین(ع) در روز سوم و میلاد حضرت عباس(ع) در روز چهارم یک امر تصادفی بدانیم.


این استاد حوزه ادامه داد: حضرت ابوالفضل(ع) در میدان نبرد و در رزوهای سخت در کنار امام حسین(ع) بود و به قول بزرگان یک چهارم حرکت امام حسین(ع) و قوایی که ایجاد می شود، بر عهده حضرت ابوالفضل است.
وی بیان کرد: باید ابعاد زندگی ایشان را به مورد توجه قرار دهیم، زندگی حضرت عباس(ع) در 4 دوره قابل بحث است؛ زندگی حضرت در دامان مادر و دانشگاه تربیتی امام علی(ع) و در خدمت امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و در میدان کربلا مورد توجه است.


حیدری مجد عنوان کرد: بخش اول زندگی حضرت ابوالفضل(ع) بسیار مهم است، از زمانی که به دنیا آمدند ام البنبن زنی با تقوا و مودب و با سیره اخلاقی و تکریم کننده به حضرت فاطمه(س) و فرزندان ایشان است و بزرگترین درسی که حضرت ابوالفضل در دامان مادر یاد گرفت اطاعت محض از امامت و ولایت امام زمان خود بود.
وی تصریح کرد: حضرت ابوالفضل(ع)، این اطاعت را در برابر پدر یا امام اول و در برابر امام حسین(ع) و امام حسن (ع)داشتند و بزرگترین درسی که امروز از حضرت ابوالفضل(ع) برای نسل جوان و جامعه داریم آن است که بر امر ولایت و رهبری تا پای جان ایستادگی کنند.


مسئول مرکز تخصصی تربیت مدرس جامعةالزهرا(س) خاطرنشان کرد: باید این قسمت از زندگی ایشان را به طور ویژه مورد مطالعه قرار دهیم، چرا که امروز ما در جامعه ای هستیم که بعد از مدت های طولانی 150 سال حکومت ظلم و 1400 سال حکومت هایی که ولایی نبوده و امروز که در جامعه شیعی قرار گرفتیم جا دارد جوانان ما از مکتب حضرت ابوالفضل(ع) درس بگیرند و حتی مادران ما متعهد باشند و فرزندان نسبت به اطلاعات از امر ولایت ترغیب کنند.
وی گفت: ما می بینیم برخی از بخش های زنگی حضرت ابوالفضل(ع) در قبل از عاشورا در دهه اول محرم، دشمن، فرصت بسیار مهمی برای ایشان و برادرانش پیش می آورد و امان نامه هایی می آید و ایشان و برادران سخت ترین شرایط زندگی را انتخاب می کنند و به امان نامه ها جواب نمی دهند و از ولایت و رهبری خودشان جدا نمی شوند.


حیدری مجد افزود: این یکی از درس های مهم ام‌البنین(س)  برای فرزند ش بود و امروز جوانان باید از مکتب عباس(س) این درس را بگیرند، برخی از جوانان توجه به شرق و غرب دارند و دشمنان ما اسرائیل و امریکا و بلوک شرق و غرب برنامه هایی برای جوانان طراحی کرده اند.
وی بیان کرد: دشمنان جز نابودی جوانان ما و از بین بردن اهداف انسانیت و اخلاق برنامه دیگری ندارند و به گونه ای که گاه به راحتی جوانان یک حکومت ولایی را رها کنند و به دامان دشمن پناه ببرند در حالی که این چنین خطری و سختی هایی امروز برای جوانان وجود ندارد، این درس بزرگی است که حضرت ابوالفضل(ع) بر سر ولایت ماند و متعهد شدند به ارزش هایی که خدا در مسیر کمال قرار داده است.


این استاد حوزه متذکر شد: در دورانی که در دامان مادر بود، ام البنین(س) فرزندان خود را مودب به آداب اخلاقی و ایمان و عالی ترین درجه تعهد و وفاداری تربیت می کرد و در وجود ام البنین(س) نیز چنین ادبی بوده است.
وی تصریح کرد: حضرت ام البنین (ع) در نهایت تواضع و ادب به تربیت فرزندان پرداخت، از این رو عباس(ع)دورانی را در دانشگاه امیرالمومنین(ع) به شجاعت و شهامت و عظت روحی سپری کرد و اگر چه سن شریف ایشان 15 سال در دوران امامت علی بود ولی در صفین یکی از جنگ های مهم علی(ع) درس شجاعت داد.


حیدری مجد عنوان کرد: هنگامی که وی کودکی در دامان علی(ع) بود در همه لحظه ها زندگی شان تحت تربیت مولا قرار داشت و یکی از دوران زندگی ایشان در خدمت حضرت حسن(ع) و حسین(ع) بود و از شهادت پدر، ده سال در خدمت امام حسن(ع) و ده سال در خدمت امام حسین(ع) قرار داشت و خود را خادمی میدانست و واسطه ای بین مردم و مجتبی(ع) امام حسین(ع) خود را خادم می دانست و آن ها را برادر خطاب نمی کرد و مادر اموخته بود مادرشان حضرت زهراست و تو خادم هستی.
وی تصریح کرد: و اوج خدمت را در کربلا می بینیم وقتی می خواستند ملاقاتی داشته باشند و نامه ای بدهند و پیامی به لشکر دشمن برسانند واسطه بود، این خادمی و غلامی را برای خود پذیرفتند و در پایان زندگی ای نیز در این راه شهید شدند.


این استاد حوزه گفت: حججی ها و سردار سلیمانی ها در مسیر ولایت، چنین بصیرتی داشتند، بصیرت فاطمی یعنی پایبند شدن به امر ولایت تا پایان جان و باید این بصیرت را از حضرت ابوالفضل و ام البنین یاد بگیریم و مادران چنین بصیرتی را به فرزندان بیاموزند.
وی بیان کرد: اگر زندگی حضرت عباس(ع) تحلیل شود و چنین ولایت مداری را جوانان فرا بگیرند بسیاری از نقشه های دشمن از بین می رود حضرت عباس(ع) عبد صالح بودند و تفسیر عمل صالح در قرآن آمده است و امروز بزرگترین عمل صالح حفظ نظام و پایبندی به ولایت فقیه است.

کد خبر 1155201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha