اجرای کاداستر و صدور اسناد مالکیت در ۶۱ هزار هکتار از اراضی گیلان

​نوذری از اجرای کاداستر و صدور اسناد مالکیت در ۶۱ هزار هکتار از اراضی گیلان خبر داد و گفت: این کار هم‌اینک در شهرستان‌های لاهیجان، آستانه‌اشرفیه و رشت در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «محمد نوذری» شامگاه دوشنبه( ۱۶ اسفند) در  گفت‌وگوی خبری روند اجرای قانون حدنگار یا کاداستر را در گیلان برشمرد و اظهار داشت: قانون حدنگار از قوانین مهم و حیاتی در کشور است که در سال ۹۳ به تصویب رسید و به غیر از اراضی ملی در سایر جنبه‌ها نظیر اراضی مستثنیات کاربرد بالایی دارد.

 

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان گیلان با بیان اینکه ۹۰ درصد از اراضی ملی کشور منجر به صدور تثبیت و اسناد کاداستر شده است عنوان کرد: ۶۰ درصد از پوشش گیلان جنگلی است و شرایط خاصی را برای ثبت اسناد و املاک و منابع طبیعی به همراه دارد به نحوی که علاوه بر نقشه برداری هوایی نقشه برداری زمینی هم باید در آن انجام شود.

 

نوذری تراکم جمعیتی و اینکه گیلان استانی کشاورزی است را از دیگر ملاحظاتی که در اجرای قانون کاداستر وجود دارد خواند و تصریح کرد: قطعات زمین‌ها در گیلان بسیار کوچک است به همین علت اجرای کاداستر در این استان حتی در یک قطعه ۱۰ هکتاری هم به توجه و دقت بالایی نیاز دارد.

 

وی کوچصفهان، ماسال، کلاچای، آستانه‌اشرفیه و شفت را از جمله شهرستان‌هایی که قانون کاداستر آن‌ها تثبیت و منجر به صدور اسناد مالکیت شده است نام برد و گفت: این کار در شهرستان‌های خمام و فومن ۹۹ درصد، انزلی و املش ۹۸ درصد و در سیاهکل ۹۷ درصد پیشرفت داشته است.

 

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان گیلان ابراز داشت: در راستای اجرای کاداستر و صدور اسناد مالکیت، تطبیق و مستندسازی اراضی در استان گیلان امسال برای ۶۱ هزار هکتار مجوز و اعتبار اخذ و قرارداد آن با شرکت‌های مشاور منعقد شده و هم‌اینک این کار در شهرستان‌های لاهیجان، آستانه و رشت در حال انجام است.

 

نوذری با بیان اینکه شرکت‌های مشاور در روستاهای هدف گیلان مستقر هستند و فرآیند نقشه برداری، جمع‌آوری پرونده‌ها و تکمیل فرم‌های مربوطه را بر عهده دارند افزود: اداره کل ثبت اسناد و املاک گیلان نیز علاوه بر آن ۶۱ هزار هکتار، قرارداد تهیه نقشه ۴۸ هزار هکتار دیگر را در فومن، شفت، لنگرود، سنگر و خمام همراه با تامین اعتبارات لازم بر عهده گرفته است.

 

وی استفاده از اسناد مالکیت برای اخذ تسهیلات و جلوگیری از اختلافات و بازشدن پرونده‌های متعدد در مراجع قضایی را از جمله تبعات مثبت اجرای کاداستر ذکر کرد و گفت: اجرای این طرح به همکاری و مشارکت کشاورزان نیاز دارد و شرکت‌ها به شکل شبانه‌روز در روستاها برای پاسخگویی به سؤالات مردم حضور دارند.

 

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان گیلان با تاکید بر اینکه رفع تداخل اراضی ملی و مستثنیات از جمله اقدامات دیگر این دستگاه است اضافه کرد: رفع موانع صدور اسناد در بافت مسکونی روستایی تحت عنوان قانون ساماندهی با همکاری سازمان سند اسناد و بنیاد مسکن در دستور کار قرار گرفته است و امسال نیز قرارداد صدور اسناد مالکیت برای ۷ هزار و ۳۱۶ هکتار در گیلان منعقد شد.

 

نوذری از تهیه نقشه صدور اسناد مالکیت ۷ هزار هکتار در بافت مسکونی روستایی گیلان خبر داد و اضافه کرد:‌ فرآیند نقشه‌برداری این کار در شهرستان‌های لاهیجان، کوچصفهان، سنگر و تالش انجام گرفته است که از مجموع ۲هزار و ۶۰ روستای آن، ۷۰۶ روستا مشمول طرح صدور اسناد مالکیت جدید و قانون ساماندهی شده‌اند.

 

وی از صدور مجموعا ۱۵۶ هزار و ۱۴۴ فقره سند مالکیت در استان گیلان خبر داد و با تاکید بر اینکه طبق قانون ادارات ثبت دیگر به اسناد مالکیت  دفترچه‌ای قدیمی خدمات ارائه نمی‌کند خاطرنشان کرد: الکترونیکی شدن خدمات و برون سپاری نقشه‌برداری از جمله اقدامات مهم ثبت اسناد و املاک استان گیلان است و بیشتر فرآیندهای آن به شکل غیرحضوری انجام می‌گیرد.


 

کد خبر 1155301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha