نماینده مجلس سخنان"لاوروف" را جای شک و گمان‌ توصیف کرد

سخنگوی کمیسیون‌ امنیت ملی مجلس، از دستگاه دیپلماسی خواست، در مورد درخواست روسیه از کشوهای اروپایی مبنی بر مجوز تجارت این کشور با ایران شفاف سازی کند.

"محمود عباس زاده"،  عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفتگو با خبرنگار شهرستان های استان تهران خبرگزاری شبستان با مطرح کردن سوالی در واکنش به درخواست مسکو از کشورهای اروپایی، برای تجارت آزادانه با تهران، گفت: " اگر در وین، بر رفع تحریمها و محدودیتها تاکید شده است، دیگر روسیه چه نیازی برای گرفتن مجوز  آنها دارد؟ این خود جای شائبه و شک‌گمان برای ما ایجاد می کند، که هنوز به توافقی مطلوب نرسیده ایم.

او خواهان شفاف سازی این‌ مسئله از سوی هیئت مذاکره کننده حاضر در وین شد و افزود: به نظرم روسها اعتقاد دارند که  آمریکا در این راستا محدویتهایی را برای ایران ایجاد خواهند کرد که بر اصل توافق میان ما و کشورها غربی تناقض اساسی دارد. به عنوان یک‌نماینده از دولت خواهم‌ پرسید، که چنین مذاکراتی منفعت کشور را تضمین می کند؟ این  همان چیزی است که مردم از ما می خواهند یعنی لغو کامل تحریمها، محدویتها و بازی بُرد بُرد.

گفته های این نماینده مجلس در حالی ایراد می شود، که اخیراً "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه  از کشورهای 4+1 خواسته بود، تضمین دهند که تحریمهای کنونی بحران اوکراین علیه این کشور ، تاثیر منفی بر تجارت آزاد اقتصادی و نظامی مسکو با تهران  ندارد. (وزیر امور خارجه روسیه، حتی حمایت خود از برجام را منوط به این تقاضا کرده است).

همچنین عباس زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه، " در صورت عدم‌حمایت روسیه از برجام، آیا توافق با غرب ممکن خواهد بود یا خیر" توضیح داد: چنین چیزی امکان ندارد، زیرا ما با  روسها همسایه و  در حال حاضر  دو کشور مورد تحریمهای یکجنابه آمریکا و اروپا قرار گرفته اند و  این مسائل باعث می شود، تا دنبال یک طراحی، راه حل و ایده مشترکی باشیم.

او همپنین اظهار داشت: ایران کماکان دنبال عقد تفاهم‌نامه 20 ساله با روس ها است  و مسکو در طول مذاکرات کارنامه مطلوبی ثبت نموده و اعتقاد داریم تا پایان این راه هم همچنان کنار ایران‌ باشند. وی در عین حال یادآور شد که در سیاست بین الملل باید  مراقب هر سناریویی بود.

مواضع گروسی بیشتر سیاسی است تا فنی

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در مورد مسائل پادمانی و سفر چند ساعته مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به  تهران پاسخ داد: آقای گروسی کلید واژه هایی استفاده کرد، که تعبیری سختی برای ایران دارد و  وظیفه آژانس دوری از سیاسی کاری است، که  آژانس تاکنون ثابت کرده بر خلاف  وظایف خود عمل نموده. مثلاً  گفتند ما و ایران در یک‌خط موازی حرکت میکنیم، بنابر این اگر دو طرف در یک‌خط موازی قرار گیرند هرگز نه به مفصد خواند رسید و نه یکدیگر وصل می شوند.

نماینده مجلس یکی دیگر از موانع اصلی ایران با آژانس را مسئله "پادمان" عنوان کرد و خواهان بایگانی کردن این پرونده شد. او گفت در همه موضوعات تقریباً به پیشرفت90 درصدی رسیده ایم.

کد خبر 1155320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha