برپایی نوروزگاه‌هایی برای معرفی فرهنگ، هنر و تمدن اسلامی در گیلان

جهانی از برپایی نوروزگاه‌هایی در ایام نوروز ۱۴۰۰ برای معرفی و ترویج فرهنگ، هنر و تمدن اسلامی در گیلان خبر داد و گفت:‌ ۲۷ نوروزگاه در اماکن و بناهای تاریخی برپا می‌شود که به اجرای آیین‌ها و رسوم نوروزی گیلانیان خواهد پرداخت.

«ولی جهانی» با بیان اینکه گیلان دارای هفت بافت تاریخی با پنج هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده است به خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت گفت: هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی گیلان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

 

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از فعالیت  ۳۰ موزه در این استان خبرداد و بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۸ اثر تاریخی استان را در فهرست آثار ملی به ثبت رساندیم.

 

وی با بیان اینکه آماده پذیرایی از مسافران نوروزی هستیم به تشریح برنامه‌های نوروزی پرداخت و افزود: در تمام بناهای تاریخی و موزه‌های گیلان ۴۰۰ نمایشگاه صنایع دستی برای معرفی استان برپا می‌شود.

 

جهانی با اشاره به برپایی نوروزگاه‌هایی برای معرفی و ترویج فرهنگ، هنر و تمدن اسلامی در گیلان اذعان کرد: ۲۷ نوروزگاه در اماکن و بناهای تاریخی برپا می شود که به اجرای آیین‌ها و رسوم نوروزی گیلانیان خواهد پرداخت.

 

وی با بیان اینکه از ۱۵ اسفند موزه‌های استان به روی علاقه‌مندان باز شده است تصریح کرد: در ایام نوروز این قلعه تاریخی، تی تی کاروانسرا، حمام مریان و دیگر بناهای تاریخی در اختیار میراث فرهنگی به‌روی مسافران باز می‌شود.

 

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در رابطه با چگونگی بازدید از بناهای تاریخی که در تملک ادارات دولتی هستند توضیح داد: با رایزنی های انجام شده، سه موزه عون ابن علی شهر ماسوله، آسیاب آبی ماسوله و موزه مناره بازار گسگر تا پایان سال بازگشایی می‌شود.

 

وی با اشاره به احیای رسم نوروزی خوانی در شهرستان‌های گیلان خاطرنشان ساخت: بسترسازی لازم برای بازدید از غارها و تونل‌های دستکند گیلان فراهم شده است.

 
کد خبر 1155349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha