کشتار  ۲۵ هزار راس  دام سبک و سنگین در سیستان و بلوچستان

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان از کشتار بالغ بر ۶ هزار گوسفند و بره، حدود ۳۳۵۰ راس بز و بزغاله، نزدیک به ۷۸۰۰ گاو و گوساله، حدود ۷ هزار نفر شتر و ۳۰ قطعه شترمرغ در کشتارگاه های دام سطح استان در سال جاری خبر داد.

«مهدی حسینی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کشتار بالغ بر ۶ هزار گوسفند و بره، حدود ۳۳۵۰ راس بز و بزغاله، نزدیک به ۷۸۰۰ گاو و گوساله، حدود ۷ هزار نفر شتر و ۳۰ قطعه شترمرغ در کشتارگاه های دام سطح استان در سال جاری خبر داد و بیان داشت: خوشبختانه با تدبیری که از نیمه دوم سال ۹۹ انجام و دستورالعملی که از سوی وزارت جهاد کشاورزی در سطح کشور ابلاغ شد بایستی مرغ در پایان دوره به کشتارگاه برود تا مجوز جوجه ریزی دوره بعد آن داده شود. با توجه به اینکه ظرفیت کشتارگاه های ما پاسخگوی حجم مصرفی مرغ ما نبود نسبت به بقیه نقاط کشور نمی توانستیم بلافاصله مرغ ها را به سمت کشتارگاه ها هدایت کنیم و از طرفی فرهنگ سازی هم باید انجام بشود.

 

وی افزود: با یک شیب تدریجی کشتارگاه ها را استارت زده و ۳۰ درصد مرغ ها را به سمت کشتارگاه ها هدایت کردیم. با هماهنگی و همراهی دستگاه های مرتبط از جمله پیگیری رئیس سازمان جهاد کشاورزی، نیروی انتظامی و دادستانی، به تدریج حجم ورود مرغ به سمت کشتارگاه را بیشتر کردیم و هم اکنون ۶۰ درصد مرغ تولیدی مرغ داری های داخل استان روانه کشتارگاه ها شده و ۴۰ درصد آن به مراکز عرضه مرغ زنده هدایت می شود و در برنامه هست که به همین نسبت افزایش بدهیم.

 

مدیرکل دامپزشکی استان بیان داشت: در سال جاری ۲ و نیم میلیون قطعه مرغ در ۳ کشتارگاه طیور زاهدان، ایرانشهر و خاش کشتار کردیم که گوشت استحصالی آنها تقریبا ۴۶۰۰ تن است در حالی که سال گذشته ۶۴۵ هزار قطعه مرغ کشتار داشتیم.

 

وی تصریح کرد: یک هماهنگی در وزارت جهاد کشاورزی در بحث این که از نظر تولید مرغ در استان خودکفا شویم انجام شده، در حال حاضر حدود ۲۶۵ واحد مرغ داری فعال داریم در حالی که سال گذشته ۱۸۰ مرغ داری داشتیم. و برای این واحدها پروانه تاسیس هم صادر شده است.

 

حسینی ادامه داد: اگر با همین روند پیش برویم تا یکی دو سال آینده از نظر تولید مرغ در استان خودکفا خواهیم شد. این موضوع مزیت های بسیاری دارد چرا که مرغ های وارداتی تحت کنترل ما نیستند و بسیاری از آنها غیرمجاز و بدون مجوز وارد می شوند اما مرغداری های داخل استان، تحت سامانه اطلاعات جغرافیایی طیور رصد و مورد نظارت قرار گرفته و از طریق ۵ سامانه مختلف واکسن، دارو، طیور، قرنطینه و کشتارگاه تحت کنترل ما هستند.

 

وی تاکید کرد: نظارت شرعی برای ما ارجحیت داشته و حتی قبل از نظارت بهداشتی انجام می شود و اصلا بدون انجام نظارت شرعی، کشتارگاه راه اندازی نشده و اجازه فعالیت به آن داده نمی شود.

 

مدیرکل دامپزشکی استان گفت: در حال حاضر پروانه تاسیس دو کشتارگاه دیگر در شهرستان سوران و نیکشهر گرفته شده و حتی کلنگ احداث کشتارگاه بزرگ نیکشهر زده شده تا همزمان با رشد مرغداری ها، کشتارگاه هم افزایش یافته تا مشکلی در عرضه مرغ کشتار روز بهداشتی نداشته باشیم.

کد خبر 1155663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha