احیاء، حفظ و صیانت از حقوق عامه در سیستان و بلوچستان/ مصادیق جدید را به جد دنبال خواهیم کرد

با انجام اقداماتی در راستای احیای حقوق عامه از جمله حقوق زیست ‌محیطی، بهداشت و سلامت عمومی، فرهنگ عمومی و میراث فرهنگی، انفال، اموال عمومی و استانداردهای اجباری، معاونت حقوق عامه دادستان سیستان و بلوچستان رتبه نخست در سطح کشور را کسب کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زاهدان، بند 2 اصل 156 قانون اساسی در مقام بیان رسالت‌های قوه قضاییه به احیای حقوق عامه اشاره دارد مبتنی بر محتوای اصول قانون اساسی، نظام حاکمیتی مکلف به ایفای وظایف محوله در خصوص حقوق عامه در سه فاز شناسایی و ادای حقوق عامه، احقاق و ایفای این حقوق و اقامه و احیای آن است، که در رویه عملی نظام قضایی کشور، وظیفه سوم بر عهده دادستان گذارده شده است

بنا بر اعلام معاونت حقوق عامه دادستانی زاهدان با انجام اقداماتی بی نظیر در راستای احیای حقوق عامه و صیانت از حقوق عامه و حمایت قاطع و پیگیری مکرر دادستان دادسرای عمومی مرکز استان، این دادسرا به عنوان دادسرای نمونه کشور، دادستان نیز به عنوان دادستان نمونه و معاونت حقوق عامه دادستان رتبه نخست را در کشور کسب کرد در همین راستا گفتگویی با ابوالفضل احمدزاده معاونت حقوق عامه دادستانی زاهدان انجام گرفت.

در زمینه شناسایی مصادیق جدید حقوق عامه چه اقداماتی صورت گرفته است؟

معاون حقوق عامه دادستان زاهدان با اشاره به اینکه شناسایی مصادیق جدید احیای حقوق عامه را به‌طور جدی دنبال خواهیم کرد، افزود: باتوجه به تنش آبی در سیستان و بلوچستان به‌ویژه شمال استان و زاهدان، فعالیت‌های مرتبط با تامین آب شرب سالم برای مردم در دستور کار قرار گرفته که تاکنون شناسایی یک منبع آبی در رودماهی صورت گرفته است و  اداراتی که ارتباط مستقیم با مردم دارند باید پاسخگو باشند و نظارت ما بر حیطه احیای حقوق عامه بیشتر خواهد شد.

احمد زاده تاکید کرد: یکی از رویکردهای ما در سال آینده تمهید مقدمات برای تسریع معالجه و درمان بیمار در مراکز درمانی است، در بحث بیمارانی که به مشکلات روحی و روانی مبتلا هستند تعداد تخت‌ها باید ارتقا پیدا کند و این شایسته استان پهناور سیستان و بلوچستان نیست که فقط ۱۰۰ تخت برای این بیماران داشته باشد.

وی با اشاره به بحث حاشیه نشینی نیز گفت: حاشینه نشینی یک معضل جدی است و ۴۴ درصد حاشیه‌نشین در شهر زاهدان داریم که می‌طلبد تا مسئولان نگاه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.

مهمترین اقدامات برای تامین امنیت مردم چه بوده است؟

معاون حقوق عامه دادستان زاهدان با اشاره به اینکه سرقت خودرو و لوازم خودرو زیاد شده، گفت، شهروندان باید برای حفظ امنیت خودرو تمامی نکات ایمنی را رعایت کنند، اما پیگیری می‌شود تا فعالیت گشت‌های کلانتری‌ها بیشتر شده و گشت رضویون که متشکل از بسیجیان است نیز در این زمینه تلاش بیشتری انجام دهند.

وی افزود: ۹ منطقه آسیب‌زا و آسیب‌دیده در شهرستان زاهدان وجود دارد که در نیمه اول اسفندماه امسال بازدیدهایی از این مناطق صورت گرفت، در بحث زورگیری و امنیت مردم به‌جد ورود کرده و با این افراد برخورد قاطعی خواهیم داشت، چرا که بحث امنیت یک بحث مهم است.

همچنین در بحث متکدیان با نظارتی که صورت گرفت امسال به‌ویژه در برودت هوا تلفات جانی نداشتیم، توزیع غذای گرم، حفظ اموال افراد و بحث بهداشت آنها نیز از اقداماتی بود که در این زمینه انجام شد.

چه برنامه ای برای جمع آوری معتادان متجاهر دارید؟

معاون حقوق عامه دادستان زاهدان گفت: تعداد معتادین متجاهر زیاد بوده و این موضوع یک آسیب جدی است، در این زمینه ۳ مرکز جدید جمع‌آوری معتادان متجاهر در زاهدان راه‌اندازی شده است، برای سال آینده برگزاری همایش استانی با محوریت آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه معتادین متجاهر و بحث اعتیاد برنامه‌ریزی شده است.

با توجه به کسب رتبه برتر در کشور مهمترین شاخص ها در این زمینه چه بوده است

احمد زاده گفت:  از جمله اقدامات شاخص در این حوزه این بود که برای اولین‌بار در حیطه بهداشت عمومی و محیطی و بازرسی میدانی از تمام مراکز مربوطه به معنای عام اقداماتی برای تامین سلامت مردم انجام شد به گونه ای که در سال جاری تعداد بازدیدهای مشترک با نمایندگان دامپزشکی از سطح قصابی‌ها و کشتارگاه‌ها ۸۷ مورد، بازدید از مراکز رستورانی، فستفودها، کبابی‌ها و غیره ۵۸۷ مورد بوده است که ۶۴ نفر به مراجع قضایی معرفی و میزان ۲۴ هزار و ۶۷۲ کیلوگرم فراورده‌های خام دامی ضبط و معدوم شدند.

در حوزه بهداشت و درمان چه برنامه ای برای سال آینده دارید؟

یکی از رویکردهای ما در سال آینده تمهید مقدمات برای تسریع معالجه و درمان بیمار در مراکز درمانی است، در بحث بیمارانی که به مشکلات روحی و روانی مبتلا هستند تعداد تخت‌ها باید ارتقا پیدا کند و این شایسته استان پهناور سیستان و بلوچستان نیست که فقط ۱۰۰ تخت برای این بیماران داشته باشد.

معاون حقوق عامه دادستان زاهدان در پایان به کمبود نیروی کار در شعبه حقوق عامه اشاره کرد و گفت: این موضوع نکته بسیار مهمی است که امیدوارم به‌زودی نتایج بهتری در این زمینه حاصل شود.

 

کد خبر 1155689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha