افزایش اقدامات حفاظتی در جنگل‌های هیرکانی گیلان با فعالیت ۴۹۲ نیروی قرق بان

اختری از افزایش اقدامات حفاظتی در جنگل‌های هیرکانی گیلان با مشارکت مردم و با فعالیت ۴۹۲ نیروی قرق بان خبر داد و گفت: حدود ۵۶۵ هزار هکتار از جنگل‌های شمال(هیرکانی) در گیلان قرار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «میرحامد اختری» شامگاه سه‌شنبه( ۱۷ اسفند) در گفت‌وگوی خبری مساحت کل جنگل‌های شمال را تقریبا ۲ میلیون هکتار اعلام کرد و اظهار داشت: جنگل‌های شمال یک فسیل زنده از دوره سوم زمین شناسی محسوب می‌شود که حدود 565 هزار هکتار از آن در گیلان قرار دارد.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه جنگل‌های شمال(هیرکانی) در دهه ۱۳۳۰چیزی حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مساحت داشتند افزود: به جزء اولیل انقلاب و تخریب و تصرف‌های جزئی که هم‌اینک شاهد آن هستیم با اقدامات حفاظتی، جنگل‌کاری و با مشارکت مردم توانستیم جلوی روند کاهش جنگل‌های هیرکانی را بگیریم.

 

اختری ثبت جنگل‌های هیرکانی در میراث طبیعی یونسکو به نام ایران را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد:‌ طبق آماربرداری که در سال ۹۴ در جنگل‌های کشور انجام گرفت مساحت جنگل‌های هیرکانی بین هزار و ۹۰۰تا ۲ هزار هکتار اعلام شد و هنوز آماربرداری جدیدی صورت نگرفته اما پیش بینی می‌کنیم با توجه به روندی که وجود دارد کاهش سطح جنگل‌های هیرکانی بسیار کم و غیرمحسوس باشد.

 

وی در پاسخ به این پرسش که ایران تاکنون چقدر توانسته الزامات یونسکو در بحث جنگل‌های یونسکو را عملیاتی کند افزود:‌ قسمت‌هایی از جنگل‌های هیرکانی گیلان که در میراث جهانی ثبت شده با ۵۸ هزار و ۵۰۰ هکتار در سه منطقه گشت رودخان فومن، سیاهرود رودبار و لیسار تالش قرار دارند و اقداماتی مانند نگهداری، پرورش، کنترل بیماری‌ها و افزایش ضریب حفاظتی در دستور کار قرار گرفته است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان اقدامات این دستگاه برای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع و مقابله با مخاطرات را برشمرد و تصریح کرد: در تمام جنگل‌های شمال از جمله گیلان اقدامات حفاظتی اجرایی می‌شود و در بحث حفاظت فیزیکی هم با کمک ۴۹۲ قرق بان و نیروهای مردمی فعالیت‌های این بخش را پیگیری می‌کنیم. 

 

اختری روند حل مشکل رفع تداخل اراضی ملی و کشاورزی در استان گیلان را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: بعد از تصویب ماده ۵۴ رفع تداخلات، روند برگزاری جلسات آن در گیلان نیز شروع شد و خوشبختانه در این استان اختلاف خاصی بین منابع طبیعی و امور اراضی مستثنیات وجود ندارد.

 

وی با بیان اینکه اراضی دارای نسق از طریق بررسی و نقشه‌برداری‌های هوایی شناسایی می‌شوند خاطرنشان کرد: در کمیسیون‌های زیرگروه کمیسیون اصلی رفع تداخلات که با حضور پنج اداره کل برگزار می‌شود تداخلی بین اراضی ملی و نسق برداشته و اسناد مالکیت به نفع مردم صادر می‌شود.

 

کد خبر 1155698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha