مهمترین راه رسیدن به عشق الهی «توبه» است

حجت الاسلام ساجدی با بیان اینکه مهمترین راه رسیدن به عشق الهی توبه است گفت: توبه یعنی بذر گرایشات معنوی، بذر رشد اخلاقی و رشد معنوی را در وجود خود تقویت و بارور کنیم.

حجت الاسلام «ابوالفضل ساجدی» در گفت و گو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان در خصوص عشق الهی گفت: مهمترین کار برای رسیدن به عشق الهی در این ماه عزیز توبه است. اگر ما بخواهیم به این اکسیر عظیم دست پیدا کنیم، توبه بهترین راه استفاده از رسیدن به عشق الهی است.

 

این عضوهیت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه بسیاری از مردم مفهوم عشق الهی را نمی دانند، تصریح کرد: برخی از افراد این گونه اظهار می کنند که مفهوم عشق الهی را نمی دانیم، بهترین راه این است که به درب توبه رجوع کنند؛ این درب همیشه برای کسانی که می خواهند به این وادی گام بگذارند، باز است.

 

وی با بیان اینکه چگونه توبه باعث تقویت عشق ما به خداوند می شود، اظهار کرد: گناه علایقی را در دل ما ایجاد می کند که این علایق مانع درک خداوند و عشق و علاقه ما نسبت به او می شود. در وجود ما هم علایق مادی و هم علایق معنوی وجود دارد اما علایق مادی به سرعت در انسان شکوفا می شود، تا ما وارد این دنیا می شویم به خصوص در دوران اولیه زندگی (کودکی، نوجوانی و جوانی) با علایق مادی، زندگی خود را آغاز می کنیم. در واقع دردها و لذات مادی را در این دوران درک می کنیم و علایق معنوی بعد از اینکه انسان به بلوغ جسمی نزدیک شد و از سن مراحل اولیه عبور کرد به مرور آماده درک علایق معنوی می شود.

 

حجت الاسلام ساجدی اذامه داد: بذر علایق معنوی در همه ما وجود دارد اما این بذر را برخی به خوبی آبیاری کرده و شکوفا می کنند ولی برخی هم بذر مادی را به شدت تقویت می کنند.

 

وی در ادامه افزود: آنچه مهم است، این است که خداوند امتحان ما را در این قرار داده که ما بتوانیم با اختیار خود این بذر را شکوفا کنیم، ارزش انسان همان استعداد جذبه های الهی، عشق الهی و قرب معنوی است که خداوند به او عطا کرده،؛ بنابراین این هنر انسان است که بهره لازم را از این بذر ببرد و اجازه خاموشی به آن را ندهد در غیر این صورت روزگاری انگشت به دهان خواهد گرفت که نتوانسته خود را از این نعمت بزرگ برخوردار کند و به دلیل بلاهای عظیمی که بر سر وی  آمده به شدت افسوس خواهد خورد.

 

وی بیان کرد: بنابراین توبه یعنی بذر گرایشات معنوی، بذر رشد اخلاقی و رشد معنوی را در وجود خود تقویت و بارور کنیم. اینکه می گوییم ما باید به سمت عشق الهی حرکت کنیم، معنایش این نیست که محبوب های دنیوی را کنار بگذاریم. اتفاقا خداوند از ما خواسته که شما در این دنیا از این نعمت ها استفاده کنید و آنچه مهم است، این است که ما خداوند عالم را در راس کارهای خود قرار دهیم، یعنی ما حب دنیا و حب عمر مادی را در برابر خداوند قرار ندهیم و مواردی را که خداوند اجازه نداده آن را مقدم بدانیم. قطعا به صلاح تعالی معنوی و رشد اخلاقی ما است.

 

این عضوهیت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار کرد: لذا منظور از اینکه ما به سمت رشد عشق الهی حرکت کنیم، این نیست که ازدواج نکنیم، بچه دار نشویم و از لذات مادی دنیا بهره مند نشویم، هرگز چنین چیزی نیست. منظور این است که ما در مقام تعارض، انگیزه الهی را مقدم بدانیم.

 

 

کد خبر 1155790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha