ترس و دلهره مسافر همیشگی محور شریانی«سرایان- سه راه روم»

روند پایین اختصاص اعتبار و اجرای کند پروژه دو بانده سازی محور«سرایان - سه راهی روم» این پروژه اولویت دار شهرستان سرایان را در وضعیت بدی قرار داده است.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: روند پایین اختصاص اعتبار و اجرای کند پروژه دو بانده سازی محور «سرایان - سه راهی روم» این پروژه اولویت دار شهرستان سرایان را در وضعیت بدی قرار داده است.

 

یکی از شهروندان سرایانی که همواره مجبور به پیمودن این مسیر است، گفت: با وجود تردد کامیون ها، عرض کم جاده و کیفیت پایین آسفالت، واقعا ترس و دلهره به عنوان مسافران ناخوانده، همراه رانندگان و خودروهای عبوری در این جاده است.

 


وی با بیان اینکه اساس این مسیر در سال‌های گذشته بر پایه جاده روستایی برنامه ریزی شده است و در حال حاضر با ارتقای شهرستان، این مسیر با تردد سنگین وسایط نقلیه مواجه است، خاطرنشان کرد: شریانی بودن جاده متناسب با وضع جدید تردد در مسیر نیست و نیازمند نگاه و توجه ویژه مسئولان استانی و کشوری در ورود به این محور و اجرای باند دوم آن است.

 


«رضا مالدار» با بیان اینکه باند دوم این مسیر در حوزه شهرستان سرایان در دست اقدام است، تصریح کرد: هنوز با گذشت سال‌ها حتی یک کیلومتر از اجرای باند دوم در شهرستان سرایان به بهره برداری نرسیده است.

 


وی با بیان اینکه اجرای باند دوم با کندی مواجه است، اظهار کرد: بازسازی باند اول مسیر نیز به بهانه اجرای باند دوم همچنان رها شده و استهلاک وسایل نقلیه را دوچندان کرده است.

 


«صادق حسین زاده» یکی دیگر از رانندگانی که روزانه در این مسیر تردد می کند، این جاده را از مسیرهای ترانزیتی و پرتردد استان با توجه به تردد روزانه تعداد زیادی از کارمندان ادارات در این مسیر معرفی و اضافه می کند، جاده سرایان به سه راهی روم مسیر ارتباطی چندین شهرستان به مرکز استان است و اکنون نیز باید تردد بالای خودروهای سنگین و ترانزیتی که به مقصد مرز و گمرک دوغارون در حرکت هستند را به این آمار اضافه کرد که با توجه به کیفیت پایین آسفالت و باریک بودن جاده، هر روز جان تعداد زیادی از مردم را تهدید می کند.

 


وی با بیان اینکه جاده سرایان به سه راهی روم در امتداد جاده مرگ و وصل به آن است و شرایطی به مراتب بدتر از آن دارد و متاسفانه مورد بی مهری قرار گرفته و هیج وقت در اولویت نبوده است، اضافه کرد: با توجه به میزان بالای ترافیک در این مسیر، تسریع در عملیات دوبانده سازی این جاده ضروری است و می تواند به اشتغال و ثتبیت جمعیت روستاهای مذکور که در حاشیه جاده قرار دارند هم کمک شایانی کند.

 

مسئول شورای اسلامی سرایان هم پروژه دوبانده سازی کریدور ترانزیتی «سرایان - سه راهی روم» را به عنوان یکی از پروژه های اولویت دار شهرستان پس از سال‌ها پیگیری در وضعیت نابسامان و اورژانسی برشمرد و گفت: وضعیت راه‌های موجود در شهرستان سرایان از کیفیت مناسبی برخوردار نیست و موجبات نارضایتی مردم را فراهم آورده است.

 

«سعید مظفری» ادامه داد: شهرستان سرایان با وجود برخورداری از ۳۶۰ کیلومتر راه روستایی و شهری، متاسفانه از اعتبارات ملی بهره مند نشده است‌.

 

وی پروژه ۶۰ کیلومتری سرایان به سه راهی روم را به عنوان جاده اصلی و شریانی شهرستان متذکر شد و افزود: این مسیر که در سال ۱۳۸۸ کلید خورده و با حرکت لاک‌پشتی و کمبود اعتبارات ملی و استانی با وجود اینکه دارای کمترین عوارض و سختی مسیر است اما پیشرفتی بسیار کند داشته و با روند تخصیص اعتبارات قطره چکانی تا یک دهه آینده نیز امیدی به تکمیل این پروژه حیاتی نیست.

 


مظفری با گلایه از عملیات لاک پشتی در محور سرایان به سه راه روم گفت: در بحث برخورداری مردم سرایان از نعمت راه با مشکلات عدیده ای روبرو هستیم و هر ماه شاهد تصادفات مرگبار در این مسیر مواجه هستیم.

 


وی سرایان به سه راهی روم را از محورهای شریانی و اصلی دانست که به فراموشی و حاشیه برده شده است.

 


وی تردد روزانه بیش از ۱۵۰۰ کامیون و کشنده در این محور کم عرض را یادآور شد و گفت: ادامه این روند هر روز، ترس و دلهره بیشتری برای وسائط نقلیه سواری و نیز ساکنان همجوار در حاشیه مسیر را به همراه دارد.

 


به گفته این مقام مسئول، وجود معادن بنتونیت در سرایان این جاده را به مسیری خطرساز تبدیل کرده است.

 


وی به پیگیری‌ها و مکاتبات شورای شهر و شهرستان در خصوص توجه و تامین اعتبار این جاده اشاره و اظهار کرد: هنوز پیگیری‌ها به نتیجه مطلوب نرسیده است.

 


مدیر راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان سرایان در پاسخ به سوال خبرنگار شبستان پیرامون تاخیر در عملیات اجرایی پروژه گفت: دوبانده سازی محور سرایان به سه راهی روم در حوزه اداره راه و شهرسازی است و اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای در حوزه نگهداری و بازسازی وضعیت باند موجود مسئول است.

 


«سیدمحمد فرخی» با بیان اینکه عملیات روکش آسفالت در محدوده سرایان تا بسطاق به طول ۱۰ کیلومتر توسط پیمانکار در دست اجرا می باشد، افزود: عملیات روکش لایه دوم و اصلی در هفت کیلومتر دوم سرایان به بسطاق از محل اعتبارات ملی در حال انجام است و تا ایام عید پایان خواهد یافت.

 


وی به بازدیدهای مدیرکل و معاونین اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای به همراه فرماندار از این محور اشاره کرد و از قول مساعد درخصوص اجرای ۱۰ کیلومتر عملیات روکش آسفالت در محدوده روستای بسطاق تا دوست‌آباد در قالب همین پروژه خبر داد.

 


به گفته مدیر راهداری سرایان با اجرای ۱۰ کیلومتر عملیات روکش آسفالت در این محور وضعیت باند موجود مسیر از وضعیت بهتری برخوردار خواهد شد.

 


«سید یاسر رضوی حیدری» فرماندار سرایان هم ضرورت توجه جدی به پروژه قدیمی جاده سرایان به سه راهی روم را متذکر شد و افزود: این پروژه که چهار شهرستان سرایان، فردوس، بشرویه و قاین از مزایای آن بهرمند می شوند از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و قسمت‌هایی از این مسیر تخریب و دچار آسیب جدی شده است که هرچه سریع‌تر باید بازسازی آن در اولویت قرار گیرد.

 


وی با بیان اینکه در حال حاضر باید وضع موجود این محور با توجه به حجم تردد و ترافیک مورد توجه جدی قرار گیرد خواستار پیگیری برای تامین اعتبار لازم، در اجرای باند دوم این مسیر شد.

 


رضوی اجرای عملیات بازسازی وضع موجود در دو قطعه از مسیر به طول ۱۲ کیلومتر را با همکاری مدیرکل راه و شهرسازی متذکر شد و اظهار امیدواری کرد: تا پایان سال در صورت مساعد بودن شرایط جوی به بهره برداری رسد.

 


فرماندار سرایان از جاده «سرایان - سه راهی روم» به عنوان یکی از مسیرهای با اهمیت و با ترافیک بالا در استان یاد کرد و از مسئولان استانی و کشوری خواست تا هر چه سریع‌تر زمینه تسریع در اجرای باند دوم مسیر را عملیاتی کنند.

 


وی اختصاص اعتبارات ناچیز در سنوات گذشته برای عملیات اجرایی مسیر را بسیار ناچیز عنوان کرد و گفت: اعتبارات اختصاص یافته تاکنون، اصلا متناسب با اجرای پروژه های راهسازی نیست.

 


رضوی در ادامه افزایش اعتبارات این پروژه در سال ۱۴۰۱ را نسبت به سال‌های گذشته یادآور شد و تصریح کرد: اختصاص اعتبار محور سرایان به سه راهی روم در سال آینده، با وجود   افزایش ۴۰۰ درصدی برای اتمام پروژه ناکافی است و امید است مسئولان استانی با رایزنی با مسئولان کشوری نسبت به تامین اعتبار حوزه راه های شهرستان سرایان، تلاش بیشتری کنند.

 


فرماندار سرایان اجرای باند دوم را در مسیرهای آیسک به فردوس به طول ۲۰ کیلومتر و نیز هفت کیلومتر در قطعه سرایان به سه راه زنگویی را یادآور شد و تصریح کرد: ۲۰ کیلومتر دیگر در اجرای باند دوم از حوزه سه راهی زنگویی تا دوست‌آباد در حال تشکیل جلسه رفع تصرف است که نیازمند همکاری اهالی روستای بسطاق که بیشترین باغات و املاک در این مسیر دارند جهت تسریع در عملیات اجرایی مسیر می باشد.

 


وی با بیان اینکه بالغ بر ۶۰ کیلومتر از محور شریانی «سرایان_سه راه روم» در محدوده شهرستان سرایان قرار گرفته است که سهم ناچیزی از اعتبارات ملی به این حوزه تعلق گرفته است، خاطرنشان کرد: باید سهم شایسته این محور از اعتبارات ملی با هدف تسریع در عملیات اجرایی آن پایدار و محقق شود.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1155820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha