مسلمانان کره ؛چالش ها و چشم اندازها

اگرچه مسلمانان در کره با چالش هایی برای انجام مناسک دینی خود مواجه هستند اما به تازگی روزنه هایی برای ادغام بیشتر پیروان اسلام در جامعه کره گشوده شده است.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: ورود 500 پناهجوی یمنی به جزیره «ججو» کره در سال 2018 بحث هایی را در مورد نحوه برخورد این کشور با پناهندگان، از جمله واکنش شدید آنلاین، درخواست از دولت برای اقدام و تظاهرات ضد پناهجویان در ججو و سئول برانگیخت.

یی سو-جئونگ، محقق ارشد موسسه «سوگانگ» می گوید که این رویداد او را بر آن داشت تا مساجدی را که به جوامع مسلمان کره خدمت می کنند مطالعه کند.

وی در این باره می گوید: این با یک سوال ساده شروع شد: مسلمانان در کره دقیقا کجا و چگونه مناسک دینی خود را انجام می دهند؟ همانطور که عمیق تر در این موضوع تحقیق کردم، متوجه شدم که حدود 100 تا 150 مرکز مذهبی اسلامی در کره وجود دارد که بسیاری از آنها نسبتا کوچک هستند.

کتاب جدید یی با عنوان «دیدگاه وسیع‌تر برای بیگانه ها » داستانی درباره سفر سال های 2018 و 2019 ا او در جستجوی مساجد و مراکز اسلامی در کره، تجربه‌های جوامع مسلمان از عدم تحمل و تبعیض در جامعه کره، و اینکه چرا دستیابی به همزیستی مسالمت‌آمیز با مسلمانان امروز اهمیت دارد، روایت می‌کند.

او به عنوان یک کارشناس متخصص در مطالعات اسلامی، توانست فورا با مسلمانان ارتباط برقرار کند.

او در این باره می گوید: بسیاری از کره ای ها نسبت به مسلمانان بدگمانی و ترس دارند، اما در واقع، بسیاری از مسلمانان نیز در ترس زندگی می کنند. برخی از افرادی که در مساجد ملاقات کردم، به محض ورود مخفی شدند یا از محل نقل مکان کردند،چون احساس امنیت نمی کنند.

طبق برآورد فدراسیون مسلمانان کره، تعداد مسلمانان در کره امروز کمتر از 200000 نفر است که تقریباً 0.4 درصد جمعیت را تشکیل می دهد.

اکثریت این مسلمانان کارگران و دانشجویان کشورهایی مانند ازبکستان، اندونزی، قزاقستان، بنگلادش و پاکستان هستند.

یی گفت:  افرادی که دارای دیدگاه های ضد اسلامی هستند، مسلمانان را وادار کرده اند تا با محدودیت به مناسک دینی خود عمل کنند، اما جوامع اسلامی سعی کرده اند از آزادی مذهبی خود بدون مواجهه با مخالفت شدید همسایگان برخوردار شوند.

 وی افزود: اکثریت مسلمانان را مردان جوان تشکیل می دهند. آنها اینجا هستند تا ارز خارجی به دست آورند، درست مانند معدنچیان کره ای در آلمان در دهه های 1960 و 1970. با توجه به مقرون به صرفه بودن و دسترسی به تاسیس مراکز اسلامی، بسیاری از مسلمانان در مصلا جمع می شوند ، یا مکان های عبادت در شهرهای کوچکتر دارند.

یی استدلال کرد که ویروس کرونا احساسات ضد مسلمانان را در کره تشدید کرد و   سخنان نفرت پراکنی آنلاین را تقویت کرد. علاوه بر این، مسلمانان همچنین به دلیل ساخت یک مسجد دو طبقه در یک منطقه مسکونی در دایگو با واکنش شدید روبرو شدند.

او گفت: نمونه‌های سخنان نفرت، تبعیض و بیگانه‌هراسی پس از همه‌گیری کرونا افزایش یافت.

یی دلایل درگیری در مورد ساخت مسجد در دایگو را نیز توضیح داد.

او گفت: اولین دلیل اسلام هراسی است. با این حال، این در واقع یک تضاد حقوق مالکیت است. ساکنان کره ای که مخالف ساخت و ساز هستند می ترسند که قیمت خانه آنها کاهش یابد.بعد از آن مسئله امنیتی وجود دارد. مقامات دولتی می ترسند که ممکن است مسلمانان افراطی باشند. حتی اگر یکی از 250000 مسلمان وجود داشته باشد که تهدیدی جدی برای جامعه باشد، به ادعای کره ای ها برای آنها مشکل بزرگی خواهد بود. در نهایت، نفرت نژادی وجود دارد که مبتنی بر آن است و همه اینها حاکی از جهل است که البته حل آن بسیار مشکل است.

یی از دولت خواست یک کمیته داوری یا یک مجمع باز برای دستیابی به توافق بین مسلمانان و کره ای ها ایجاد کند.

او گفت: در انگلیس و آلمان، مجمعی برای گفتگوی منظم و مداوم بین تمام سطوح دولت و مسلمانان وجود دارد. دولت باید ساکنان کره و جوامع مسلمان را هماهنگ کند.

به گفته یی، سال ها زاد و ولد پایین منجر به کمبود کارگران جوان شده است. مزارع و کارخانه ها برای پر کردن مشاغل کم دستمزد دشوارتر هستند و دانشگاه ها فاقد دانشجویان محلی هستند. این امر برای کرده چاره ای جز گشودن درهای خود به روی کارگران و دانشجویان کشورهای دیگر باقی نمی گذارد. مسلمانان سریع‌ترین گروه مذهبی جهان هستند که رشد می‌کنند زیرا جمعیت مسلمانان جهان در حال افزایش است.

کره در حال حاضر یک کشور چند فرهنگی است. اگر خارجی ها بیش از 5 درصد از کل جمعیت را تشکیل می دهند، طبق استانداردهای OECD جامعه چند فرهنگی و چند نژادی را تشکیل می دهد. در سال 2019 تعداد ساکنان خارجی از 2.5 میلیون نفر گذشت  و حالا آنها 4.9 درصد از کل جمعیت را تشکیل می دهد

یی نظرات خود را در مورد پیشرفت هایی که کشور باید در دولت بعدی انجام دهد به اشتراک گذاشت.

او گفت: بزرگترین مشکل سیاست های فعلی مهاجرت این است که آنها در چندین وزارتخانه پراکنده هستند. دولت برای تدوین برنامه های یکپارچه به یک برج کنترل نیاز دارد.

اگرچه هنوز راه درازی در پیش است، اما یی متوجه نرم شدن اندک در نگرش مردم نسبت به مسلمانان شده است.

وی در این باره میگوید: من فکر می کنم ما در میانه ساختن شبکه های اجتماعی متراکم تر هستیم. اگرچه سردرگمی و اعتراضات گسترده است، کره به آرامی درهای خود را به روی مسلمانان باز می کند.

سال گذشته 391 افغان به جای پناهجو به نام مشارکت کنندگان ویژه  وارد کره شدند. دولت به سرعت برای یافتن خانه، شغل و مدرسه برای آنها کار کرده است.

وی افزود:این  بخشی از وظیفه ما است که فرهنگ ها، مذاهب، نژادها و ملیت های مختلف را بپذیریم و نقاط مشترک بین کره ای ها و مسلمانان پیدا کنیم.

کد خبر 1155872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha