نهالستان کوشکن از غنی‌ترین نهالستان‌های استان زنجان است

فقیه گفت: نهالستان کوشکن یکی از غنی‌ترین نهالستان های استان زنجان است که در این نهالستان، نهال های جنگی تولید می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، معاون فنی، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به وجود 400هکتاری زمین درختکاری در حال عملیاتی در شهرستان طارم، اظهار داشت: پروژه های قابل حمایت منابع طبیعی در حوزه برداشت درختان جنگل های شمال کشور دارای حائز اهمیت بسیار بالا است.

 

پیمان فقیه، با بیان اهمیت حمایت از چوب درختان جنگلهای کشور در استان ها، ادامه داد: سازمان های متوالی در این خصوص از کشاورزان با اعطای تسهیلات حمایت می کند.

 

وی، با اشاره به وجود نهالستان کوشکن در استان زنجان ، گفت: این نهالستان یکی از غنی ترین نهالستان های استان زنجان است و در این نهالستان نهال های جنگی تولید می شود.

 

این مسئول ، تصریح کرد: گونه ژنتیکی اورس یکی از گونه های کشورمهم در ختان کشور است که در استان زنجان بعنوان دومین استان کشور در حال تولید است.

 

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان زنجان، با اشاره به تولید نهال های ویژه فضای سبزی استان، یادآورشد: گونه های دو منظوره با انواع سنجد، گردو،  و بادام در زنجان تولید می شود و 900 ذخیره گاه در ختان جنگلی در استان وجود دارد. همچنین 10 ذخیره گاه جنگلی در استان  بزودی معرفی می شود.

 

وی، با اشاره به تبدیل پروانه های چرا به مرتع داری مشخص، افزود: این کار به منظور حفظ،  حراست و مدیریت یکپارچه انجام می گیرد. چرا که تعیین تکلیف پروانه بهره برداری از مراتع در گذشتگان مهم است و وراث 2 سال برای این اقدام فرصت دارند که با گذشت این پروسه زمانی، پروانه باطل خواهد شد.

 

فقیه، با اشاره به اتمام اجرای طرح کاداستری شهرستان سلطانیه، ادامه داد: 18 میلیارد تومان در اختیار منابع طبیعی برای مدیریت آبخیز داری استان گذاشته شده است.

 

وی، با بیان اینکه در حوزه های آبخیز شهری،  شهرستان طارم و آببر اعتباراتی مناسب تخصیص داده شده است، گفت: اطلاع رسانی و فرهنگسازی در زمینه دخل تصرف آبراه ها و رود خانه های استان زنجان مهم و اساسی است.

 

فیقه ، با اشاره به اینکه گون جزو گونه های ژنتیکی موثر در حفط خاک بعنوان گونه ممنوع القطع است،  یاد آورشد: منابع طبیعی استان در راستای توسعه و پیشرفت استان با هدف حفظ منابع طبیعی بعنوان منایع و سرمایه های ملی است .

 

وی، با بیان اینکه حفاظت از جنگلهای طبیعی به عهده منابع طبیعی در استانها است، تصریح کرد: سالیانه 400هکتار جنگل کاری وجود دارد که با تامین اعتبار دولتی و خیرین تامین می شود.

 

فقیه، با اشاره به اینکه هر گونه واگذاری در داخل روستاها از طریق بنیاد مسکن انجام می گیرد،  اضافه کرد: سمن ها و خیریه های منابع طبیعی باید در کنار مجموعه دستگاهای متولی و منابع طبیعی برای حفظ منابع ملی تلاش کنند.

کد خبر 1156054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha