یک‌ هزار تن میوه تنظیم بازار در سردخانه های استان زنجان ذخیره سازی شده است

قاسملو از شدت گرفتن نظارت بر بازار در روزهای پایانی سال خبر داد و گفت: یک هزار تن سیب و پرتقال به عنوان میوه تنظیم بازار در سردخانه ها ذخیره شده است که به بازار تزریق خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، معاون هماهنگی امور اقتصادی در نشست خبری به ارائه گزارشی از شاخص تورم در بین کالاها و خدمات استان پرداخت و گفت: زنجان در حوزه ارائه خدمات بخش ارتباطات جزو ارزانترین استان های کشور است.

 

خلیل قاسملو بر ضرورت نظارت مستمر بر بازار بالاخص در روزهای پایانی سال تاکید کرد و گفت: برنامه ریزی برای ذخیره گندم، مرغ، گوشت و برنج در استان انجام شده است و باتوجه به جوجه ریزی، علیرغم مازاد مصرف، با کمبود مرغ مواجه نخواهیم شد.

 

این مسئول با اشاره به نظارت 11 اکیپ بر بازار متشکل از کارشناسان سازمان های صمت، جهاد کشاورزی، اصناف، تعزیرات و بازرسین بسیج گفت: هر سال دولت برای تامین میوه شب عید تمهیداتی می اندیشد و برای امسال نیز یک هزار تن سیب و پرتقال در استان زنجان انبار شده که در روزهای پایانی سال به بازار تزریق می شود.

 

قاسملو در پاسخ به گرانی افسار گسیخته در کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم گفت: اقلامی چون مرغ، تخم مرغ، روغن نباتی، گوشت، برنج، شکر و لبنیات جزء کالاهایی هستند که از قیمت تعادلی پایین تر بوده و چون دولت به این اقلام یارانه پرداخت می کند، دولت باید عرضه را با منابعی که در اختیار دارد افزایش دهد از اینرو قیمت را در بازار بالا می برد.

 

رئیس جهاد کشاورزی استان زنجان نیز در سخنانی با اشاره به اینکه این مجموعه برای کنترل قیمت ها، راهبرد نظارت و افزایش عرضه را پیش رو دارد، گفت: افزایش رقابت در عرضه با ایجاد جمعه بازار و بازارهای مجازی امکانپذیر است.

 

روح الله حسنی با اشاره به اینکه از 15 دی نظارت بر بازار انجام می شود و دامنه نظارت تا سطح روستاها در حال گسترش است، گفت: خشکسالی در گرانی نهادهای دامی موثر بوده و بر رشد قیمت ها تاثیر داشته است همچنین استان زنجان امسال 13 درصد بیشتر از سنوات گذشته جوجه ریزی داشته است.

 

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان زنجان نیز به برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم پوشاک و کفش طی دو هفته گذشته اشاره و تصریح کرد: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد با توجه به تفاوت قیمت بین نمایشگاه و بازار استقبال از نمایشگاه قابل توجه بوده است.

 

ناصر فغفوری با بیان اینکه برخلاف باور موجود که زنجان را دارای واحدهای تولید پوشاک می‌دانند، این استان در تولید مواد اولیه این صنعت واحدهای متعدد دارد، ابراز  امیدواری کرد، با راه‌اندازی واحدهایی در این حوزه بتوان نسبت به تولید نیاز استان در این حوزه اقدام کرد، چرا که در حال حاضر ۷۰ تا ۸۰ درصد نیاز استان به پوشاک از تهران و مقدار کمی هم از تبریز تامین می‌شود.

 

وی ادامه داد: ۹۰ درصد از شرکت کنندگان در نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در نمایشگاه پوشاک و کفش در ۲ هفته پیش از تولید‌کنندگان بومی بودند و به دلیل تفاوت قیمت موجود در نمایشگاه و بازار استقبال از این اقلام هم بالا بود و شرکت کنندگان در نمایشگاه هم از حضور در نمایشگاه راضی بودند.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر برگزاری نمایشگاه بر بازار گفت: همانطور که از اسم آن بر می‌آید نمایشگاه به معنی تامین نیاز روز است بار روانی آن هم می‌تواند در تنظیم بازار موثر باشد که درصد تاثیر آن بین ۱۵ تا ۲۰ درصد برآورد شده است ولی در نهایت به عنوان تنظیم بازار از آن استفاده می‌شود.

 

وی با بیان اینکه جشنواره شفافیت کالا طرح بسیار مطلوبی برای پیشگیری از تاثیرگذاری دلال‌ها در بازار محسوب می‌شود، ادامه داد: این طرح با هدف درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها است، چرا که قیمت واقعی کالاهای تولید شده به اضافه ۹ درصد ارزش افزوده، بر روی کالاهای تولید شده درج و به بازار عرضه می‌شود و حداکثر سود پیش‌بینی شده برای فروشنده ۳۰ درصد است.

 

فغفوری به تخفیف‌های ۵۰ درصدی در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای اشاره و تصریح کرد: طرح شفافیت کالا مانع بروز چنین اقداماتی خواهد شد چرا که این طرح برای حدود ۵ هزار کالا اجرا خواهد شد تا مصرف کننده حاشیه سود فروشنده را که بین ۲۲ تا ۲۷ درصد شناور است را متوجه شده و قیمت کالای مصرفی خود را درست پرداخت کند چراکه فاکتورهای تنظیم شده بر اساس قیمت تولید بعلاوه ۹ درصد ارزش افزوده خواهد بود.

 

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه با اجرای طرح شفافیت کالا بسیاری از کالاها به ثبات قیمت رسیده و بخشی از کالاها هم بین ۴ تا ۱۵ در و حتی 20 درصد کاهش قیمت داشته است، ادامه داد: جشنواره فروش شفاف، شفاف سازی قیمت کالاها و نه کاهش قیمت‌ها است.

 

 

 

 

کد خبر 1156058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha