بزرگان و فرهیختگان کُرد فرهنگ‌ و هنر این سرزمین را به دنیا معرفی کردند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: بزرگان و فرهیختگان کُرد تلاش کردند فرهنگ و هنر این مرز و بوم را به دنیا معرفی کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، عبید رستمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در مهرواره هنر که به مناسبت ۱۸ اسفند سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کردستان در مجتمع فرهنگی نور سنندج برگزار شد، با اشاره به حضور و وجود هنرمندان برجسته و شاخص استان در این مراسم با اشاره به اینکه کردستان در حوزه دین و قرآن دارای ظرفیت‌های گسترده‌ای است، اظهار کرد: روحانیون در این استان با کمترین امکانات بیشترین خدمت را به دین و قرآن کردند و بیشترین تاثیر را در رشد و ارتقای فعالیت‌های قرآنی در این خطه از میهن اسلامیمان داشته‌اند.


 

وی با بیان اینکه بزرگان و فرهیختگان کُرد تلاش کردند فرهنگ و هنر این دیار را به دنیا بشناسانند، افزود: وجود و زحمات این بزرگان باعث شده همواره هنرمندان کُرد در ردیف نخست لیست هنرمندان مطرح کشور به ویژه در حوزه موسیقی قرار گیرند.  

 

 

رستمی یادآور شد: حضورهنرمندان و بزرگانی چون فردین صادق ایوبی طراح و نقاش برگزیده دو سالانه جهان اسلام، مایه افتخار و مباهات استان هستند و نام استان را در کشور طنین انداز کردند.

 

 

وی افزود: خلیفه آغه میرزا نیز سفیر مذهبی و فرهنگی کردستان بود که موسیقی عرفانی و مولودی‌خوانی را به دنیا معرفی کرد و نگذاشت که این هنر فقط در خانقاه‌ها باقی بماند.

 

 

سیدبهالدین حسینی از فعالان فرهنگی و استاد حوزه مولودی‌خوانی استان کردستان نیز در این مراسم به اهمیت دف و دف‌نوازی پرداخت و بیان کرد: اصالت ما برپایه ثروتی است که در گذشته بنا نهاده شده و خلیفه آغه میرزا غوثی موسیقی و نوای دف را در حوزه موسیقی عرفانی ماندگار کرد.

 

 

وی افزود: مدیران کشوری باید بودجه‌ای برای موسیقی آیینی در نظر بگیرند و مسئولان استانی نیز به این موارد توجه کنند تا شاهد معرفی بهتر و بیشتر این موسیقی عرفانی به سایر کشورهای جهان باشیم.

 

 

حسینی تصریح کرد: موسیقی عرفانی در خانقاه‌ها همچنان رو به پیشرفت است و به همان شیوه نیز باید در جامعه و در عرصه ملی و بین‌المللی نیز ترویج یابد.

 

 

وی اضافه کرد: مناجات، نعت رسول خدا، مدح بزرگان و اهل بیت و صحابه پیامبر، اشعار عرفانی و اشعار حکمت و اخلاقی محتوای اشعار خلیفه میرزا آغه غوثی را تشکیل می‌دادند.

 

 

در این مراسم از فردین صادق ایوبی و خانواده مرحوم خلیفه میرزا آغه غوثی تجلیل شد.

 

 

فردین صادق ایوبی نقاش برگزیده نمایشگاه‌های مختلفی در داخل و خارج کشور برپا کرده است که پنج اثر وی در موزه هنر تهران و ۱۴ اثر وی در موزه جنگ و چندین اثر وی در کردستان عراق قرار دارد.

 


مرحوم خلیفه میرزا آغه غوثی استاد مولودی خوان نیز ۵۰ سال از عمر بابرکتش را در حوزه مولودی خوانی سپری کرد.  

 

 

همچنین در این مراسم از چهل نفر از فعالان کانون‌های مساجد در حوزه چهاردهمین جشنواره مدهامتان، برترین‌های سومین رویداد ملی فهما، برگزیدگان اوقات فراغت، مدیران مسئولان کانون‌های مساجد که تاریخ تولد آنها مصادف با 18 اسفند سالروز کانون‌های مساجد بود، تجلیل شدند.

 

 

۱۷۸ اثر در بخش‌های مختلف شامل هدایای فرهنگی عروسک‌سازی، صنایع دستی چوبی، زیورآلات و هنرهای تزیینی، آلات و سازهای موسیقی، هنر جولایی و فرش دستبافت، صنایع چاپ و بسته بندی به دبیرخانه دومین جشنواره کسب و کارها و محصولات فرهنگی (خه لات)  ارسال شده است که از این تعداد با رای هیات داوران پنج اثر برگزیده و سه اثر هم شایسته تقدیر شناخته شد.

 

کد خبر 1156106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha