پیشواز از بهار با اجرای نمایش عروس گولی در موزه میراث روستایی

جهانی گفت: در آستانه سال نو، همایش پیشواز از بهار و اجرای نمایش عروس گولی در موزه میراث روستایی برگزار می شود.

«ولی جهانی» به خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت گفت: موزه میراث روستایی گیلان به عنوان تنها اکوموزه کشور، در آستانه سال جدید با ویژه برنامه‌های نوروزی به استقبال بهار می‌رود.

 

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی گیلان افزود: پروژه بزرگ موزه میراث روستایی، از سال ۱۳۸۴ در زمینی به مساحت حدود هزار و ۴۸۰ هکتار در پارک جنگلی سراوان، با ۹ فاز و ۳۶ سازه احداث گردیده است و از همان زمان این موزه فضای باز میزبان برنامه‌های بومی و نشست‌های مرتبط با تاریخ و فرهنگ گیلان بوده است.

 

وی با بیان اینکه امسال نیز موزه‌های گیلان ویژه برنامه‌هایی برای استقبال از بهار دارند، اظهارکرد: عصر امروز(شنبه،۲۱ اسفند) همایش پیشواز بهار و چهارشنبه سوری در موزه میراث روستایی برگزار می شود.

 

جهانی تصریح کرد: در این ویژه برنامه، نمایش سنتی عروس گولی اجرا می‌‌شود همچنین گروه سرود زاکان ماری زبان به اجرای برنامه می‌پردازند.

 

گفتنی است، عروسه گولی مبتنی بر فرهنگ برنج کاری است و اعضای نمایش شامل؛ یک غول و یک پیرمرد و دو نوجوان بودند که خود را به شکل «کاس خانم» و «ناز خانم» در می‌آوردند و ترانه‌های عروس گولی را در حین اجرا می‌خواندند. این نمایش با موسیقی سرنا و نقاره و بعد از غروب خورشید آغاز می‌شد و گروه نمایشی، در محلات مختلف به راه می‌افتادند و یک عده تماشاچی هم معمولا همراهیشان می‌کردند. «غول» کلاه حصیری به سر داشت و صورتش را سیاه می‌کرد و با رقیب خود که پیرمرد بود، می‌جنگید. این نمایش، با بن مایه اسطوره‌ای، در باور مردم پرشگون و مبارک بود و اغلب با برگزاری این آئین نمایشی به نیت سلامتی، بارآوری محصولات کشاورزی و دامی و پایان یافتن غم و مشکلات در استقبال از نوروز صورت می‌گرفت.

 

لازم به ذکر است؛ به تازگی، در راستای تصویب‌نامه هیئت وزیران با عنوان آئین‌نامه پاسداری از میراث‌ ناملموس شهرها و روستاها و در نخستین همایش پاسداری از میراث‌ ناملموس کشور ثبت ملی نخستین پرونده ارسالی از استان گیلان با عنوان «موزه‌ میراث‌ روستایی، اقدامات پاسدارانه برای میراث معماری روستایی گیلان» پس از بررسی، مورد موافقت کلیه اعضای شورای ثبت کشور قرار گرفت.

 

کد خبر 1156235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha