آئین های بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی برگزار می شود

ناظمی از برگزاری آیین‌های بزرگداشت نظامی گنجوی خبر داد و گفت: برنامه‌ها از بیستم اسفند با محوریت شهر تبریز در سراسر کشور به صورت رسمی آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «سیدقاسم ناظمی» امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که به متاسبت بزرگداشت حکیم نظامی ترتیب یافت، اظهار داشت: ارزش‌ها، داشته‌ها و هویت غنی فرهنگی ما این فرصت را ایجاد کرده تا ما به جای خشونت،‌ اسلحه و سیاست، با زبان فرهنگ با دنیا سخن بگوییم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خاطرنشان کرد: در حالی که در سراسر دنیا کشورها، بویژه کشورهایی که تازه تاسیس هستند در پی هویت‌یابی و هویت‌سازی هستند، در جغرافیای ایران فرهنگی بزرگان بسیاری زیسته و بالیده‌اند و هویت غنی و قوی برای این مرز و بوم آفریده‌اند.

وی افزود: بدون هویت و بدون ریشه‌های تاریخی، یک ملت حرفی برای گفتن ندارد و نمی‌تواند در صحنه‌های بین‌المللی نقش ایفا کند. بزرگان فضل و فرهنگ، ادب و هنر سرمایه‌های معنوی مشترک جوامع هستند و آثار این بزرگان تاثیری فراتر از مرزهای جغرافیایی دارد و جغرافیای فرهنگی ایران و زبان فارسی وسیع‌تر از مرزهای جغرافیایی کنونی است.

ناظمی افزود: در جغرافیای فرهنگی ایران، شخصیت های علمی، ادیبان، شاعران، فیلسوفان، ریاضی دانان و بزرگان زیادی وجود داشته و در دوره های مختلف تاریخی برای ملت و کشور خود به عنوان سرمایه اجتماعی نقش ایفا کرده اند.

وی تصریح کرد: این شخصیت ها در محدوده جغرافیایی نمی گنجند بلکه سرمایه ها و افتخارات بشری به شمار می روند. آذربایجان شرقی و تبریز به علت آرمیدن حدود ۴۰۰ شاعر، حکیم و عارف معروف در مقبره الشعرا از امتیاز ویژه ای برخوردار است و این استان به داشتن چنین سرمایه های معنوی افتخار می کند.

ناظمی با اشاره به تاثیر اشعار حکیم نظامی گنجوی در ادبیات ایران، بر لزوم پاسداشت این سرمایه‌های غنی فرهنگی تاکید کرد و گفت: بدون شک حکیم نظامی گنجوی جزو پنج شاعر بزرگ و بی‌رقیب ایران است و 21 اسفندماه به نام این شاعر شهیر در تقویم شمسی نامگذاری شده است. باید ابعاد مختلف شعری این شاعر پرآوازه تبیین شده و به نسل‌ جوان و نسل‌های آتی معرفی شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، تدبیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری سراسری آیین بزرگداشت نظامی گنجوی را شایسته و قابل تقدیر دانست و گفت: برنامه‌های این بزرگداشت از بیستم اسفتدماه به صورت رسمی آغاز می‌شود و در تهران و دیگر استانها برنامه‌های متنوعی در این راستا اجرا خواهد شد.

وی، از آغاز به کار نمایشگاه نگاره‌های حکیم نظامی گنجه ای با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: این نمایشگاه با حضور دکتر محمدمهدی اسماعیلی در مجتمع 22 بهمن تبریز کار خود را آغاز خواهد کرد.

ناظمی اظهار داشت: در کتابخانه ملی تبریز نیز تعدادی از نسخه های خطی مربوط به نظامی گنجوی نگهداری می شود و نمایشگاهی تخصصی و محدود برای بازدید اصحاب رسانه و پژوهشگران در مخزن این مرکز دایر می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، جشنواره ادبی نیایش و تحمیدیه از سوی انجمن ادبی تبریز، همایش علمی نظامی از سوی نهاد کتابخانه های استان، همایش معرفی نظامی پژوهان خارجی از سوی موسسه نظامی و بزرگداشت پروین اعتصامی و نظامی از سوی بنیاد فرهنگ،‌ هنر و ادب آذربایجان را از جمله برنامه های استان برای بزرگداشت نظامی گنجوی اعلام کرد.

ناظمی، ادامه داد: نقد و بررسی چهار اثر برگزیده هنری نظامی، معرفی نگاره های نظامی گنجوی، برگزاری نمایشگاه آثار چاپی نظامی و چهل نشست نظامی خوانی از دیگر برنامه های موسسه نظامی و اداره کل و کتابخانه های عمومی استان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: از سوی آموزش و پرورش استان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و شهرستان های مختلف استان نیز برنامه ها و نشست هایی برای بزرگداشت نظامی گنجوی تدارک دیده شده است.

کد خبر 1156321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha