بنیاد ملی و مرکز اسناد سیدجمال‌الدین اسدآبادی احیاء می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از احیای بنیاد و مرکز اسناد سیدجمال‌الدین اسدآبادی با هدف اشتراک گذاری ایده‌ها و نظریات این شخصیت بزرگ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان،‌ محمدمهدی اسماعیلی در کنگره بزرگداشت سید جمال‌الدین اسدآبادی که به میزبانی شهرستان اسدآباد در استان همدان برگزار شد، گفت: جهان اسلام از ابتدای قرن نوزدهم با پدیده جدید غرب مواجه شد و غرب در شکل تمدن یافته خود، پس از کناره‌گیری از وحدانیت به مرحله خشن و غیر قابل مهاری رسید به گونه‌ای که در جهان اسلام در امپراتوری عثمانی و شبه قاره هند شاهد حضور غرب وحشی بودیم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: پس از دو دوره جنگ، میان ایران و روس‌ها، یک سوم کشور ما جدا شده بود و همین مسئله باعث شد تا یک رخوت در ایران و جهان اسلام، ایجاد شود.

 

وی با بیان اینکه حرکت اصلاحی جهان بزرگ اسلام با پندگیری و تجربه‌اندوزی از سید جمال در ایران با حضور امام خمینی(ره) ایجاد شد، تصریح کرد: حضرت امام (ره) تمام تحولات را مطالعه کرده بودند و ایده‌های ایشان به دقت طراحی شد و جای رخنه استکبار در آن وجود نداشت و به عنوان شالوده نهضت مردم قرار گرفت و در حال حاضر پس از سال ها همچنان شاهد ایستادگی با اقتدار این نهضت هستیم.

 

وی با بیان اینکه در گذشته حاکمان از سیدجمال پند نگرفته‌اند و پس از سال‌ها امام (ره) از این رهنمودها استفاده کرد و جلوی استکبار ایستاد اظهار کرد: امروز صهیونیست‌های غاصب که فلسطین را اشغال کرده‌اند، در مرزهای خود احساس امنیت را از دست داده‌اند.

 

وی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره)، تجربه شکست ملی شدن صنعت نفت، ایده سید جمال‌الدین اسدآبادی و جنبش تنباکو را مرور و تجربه اندوزی کردند و موجب تاسیس انقلاب شدند.

 

وی گفت: اگر از سید جمال سخن می‌گوییم به دنبال مسئله قومی و منطقه‌ای نیستم بلکه از تجربه‌ای بزرگ و سترگ در جهان اسلام سخن می‌گوییم.

 

کد خبر 1156345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha