برگزاری همایش شیوه داستان‌سرایی حکیم نظامی گنجوی در همدان

همایش شیوه داستان سرایی حکیم نظامی گنجوی به بهانه بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی و به همت انجمن ادبی نسیم الوند همدان و خانه شعر و ادب همدان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان، همایش شیوه داستان سرایی حکیم نظامی گنجوی به بهانه بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی و به همت انجمن ادبی نسیم الوند همدان و خانه شعر و ادب همدان با حضور اهالی فرهنگ همدان و دوستداران فرهنگ و ادب و معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، در سالن آمفی تئاتر اداره کل ارشاد همدان برگزار شد.



در این مراسم، مسئولین انجمن ادبی نسیم الوند «فتح الله اوجی» و «حسن خدایی» سخنانی درباره شخصیت ادبی و اهمیت اشعار و آثار  نظامی گنجوی  مطالبی را  بیان کردند. همچنین مجتبی حیدری، خاتم نوروزی، اسماعیل زارعی، سید حسین موسوی، حسنی حلم و یاسی کوثری از اعضای انجمن، اشعاری را از نظامی گنجوی دکلمه کردند.



سخنران شیوه داستان‌سرایی حکیم گنجوی دکتر «مرتضی نادری پیکر» بود و در این مراسم «سید مهرداد کاووسی» نیز پرده‌خوانی بهرام گور را اجرا کرد. مراسم با سنتورنوازی «پاشا رجبلو» و آواز «سروش مرادی» به پایان رسید.

 

گفتنی است، جمال‌الدین ابومحمّد الیاس بن یوسف بن زکی بن مؤیَّد (۵۳۵ هـ. ق  متخلص به نظامی و نامور حکیم نظامی، شاعر و داستان‌سرای ایرانی پارسی‌گوی در سده ششم هجری (دوازدهم میلادی)، که به‌عنوان صاحب سبک و پیشوای داستان‌سرایی در ادبیات پارسی شناخته شده‌است.

نظامی از دانش‌های رایج روزگار خویش (علوم ادبی، نجوم، فلسفه، علوم اسلامی، فقه، کلام و زبان عرب) آگاهی گسترده‌ای داشته و این ویژگی از شعر او به روشنی دانسته می‌شود. روز ۲۱ اسفند در تقویم رسمی ایران روز بزرگداشت نظامی گنجوی است.  نظامی همه عمر خود را در گنجه در زهد و عزلت به‌سر برد.

نظامی در فاصلهٔ سال‌های ۶۰۲ تا ۶۱۲ در گنجه درگذشت و آرامگاهی به او در همان شهر منسوب است. در دهه نود خورشیدی، پس از تصمیم دولت آذربایجان اشعار گنجوی در آرامگاه او که همگی به زبان فارسی هستند، پاک و تخریب شدند.

خمسهٔ نظامی، به قلم سال ۱۵۲۴ در هرات، واقع در موزه هنرهای متروپولیتن نیویورک و اثر معروف و شاهکار بی‌مانند نظامی، خمسه یا پنج گنج است که در قلمرو داستان‌های غنایی امتیاز بسیار دارد از برخی آثار معروف نظامی گنجوی است.

 

 

کد خبر 1156697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha